صدراعظم چک در سفر به کابل، از تصمیم این کشور به توسعۀ روابط با افغانستان خبر داد و گفت که به زودی در مزار شریف کنسولگری ایجاد می‎کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، در خبرنامه یی گفته است که  بوسلاو سوبوتکا، این موضوع را روز گذشته در دیدار خود با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، در ارگ ریاست جمهوری در کابل بیان کرده است.

دو جانب در این دیدار، در زمینه گسترش و تحکیم روابط و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

محمد اشرف غنی، ضمن قدردانی از همکاری های جمهوری چک با افغانستان در بخش‌های امنیتی و بازسازی، از قربانی‌های نیروهای آن کشور در چوکات آیساف طی سال های گذشته ستایش کرد.

اشرف غنی با اشاره به اهمیت نشست‌های وارسا و بروکسل در اواخر سال جاری میلادی گفت که حکومت افغانستان، در این نشست‌ها با برنامه و ارایه دستاورد اشتراک خواهد کرد و اطمینان داد که کشورهای اشتراک کننده از جمله چک، از موقف افغانستان حمایت خواهند کرد.

اشرف غنی گفت: "ما با تروریزم منطقه یی و بین المللی مواجه هستیم و این خطر، با توجه به حملات اخیر در کشورهای فرانسه، بلجیم و ترکیه، از سوی کشورهای منطقه و جهان باید جدی گرفته شود.”

وی در بخش دیگری از صحبت هایش، از صدراعظم چک خواست که تاجران و سرمایه گذاران آن کشور را تشویق نماید تا در بخش‌های تجارت، زیربنایی و شهرسازی، در افغانستان سرمایه گذاری نمایند. به گفته رئیس دولت، تاجران افغان آماده هستند تا در این راستا با تاجران و سرمایه گذاران چک همکاری کنند.

رئیس جمهور، همچنان از این مقام بلندپایه جمهوری چک خواست تا با افغانستان در زمینۀ ترمیم هلیکوپترهای قوای هوایی کشور همکاری کند و یک تیم تخنیکی را در این زمینه به افغانستان اعزام نماید.

صدراعظم چک نیز ضمن ابراز خرسندی از سفربه کابل گفت که این کشور، به همکاری های خود با افغانستان در بخش‌های نظامی و بازسازی ادامه می دهد. وی افزود که بخاطر همکاری بیشتر، قونسلگری این کشور به زودی در شهر مزار شریف افتتاح خواهد شد و افزون بر آن، زمینۀ آموزش پیلوت های افغان را از ۵۰ تن به ۱۰۰ افزایش خواهد داد.

بوسلاو سوبوتکا خاطرنشان کرد که به زودی هیئتی از وزارت دفاع جمهوری چک، به کابل سفر خواهد کرد و در رابطه به مسایل امنیتی و همکاری‌های مشترک، با مقامات افغان بحث و تبادل نظر خواهد نمود.

وی در پایان این دیدار از محمد اشرف غنی دعوت کرد تا به جمهورى چک سفر کند، که از سوی رئیس جمهور پذیرفته شد
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار