گروه پژوهشی فرآوری آبزیان دانشگاه شیراز تنها گروه فعال پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در حوزه فرآوری و بیوتکنولوژی آبزیان در کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این گروه پژوهشی به طور رسمی از سال 1393 کار خود را آغاز کرده است. در این گروه کارشناسان و متخصصان به تحقیق و آموزش در زمینه های مرتبط با صنایع فرآوری و بیوتکنولوژی آبزیان و ارتقا سطح علمی در این رشته ها و همکاری با دیگر مراکز آموزشی و تحقیقاتی مرتبط با این رشته ها فعالیت می کنند.
گروه پژوهشی فرآوری آبزیان با برخورداری از تجهیزات آزمایشگاهی مناسب و با بهره مندی از توان علمی و فنی متخصصان و کارشناسان صاحب نام دانشگاه شیراز و کشور خدمات علمی و فنی خود را ارائه می کند.
 
رئیس گروه پژوهشی فرآوری آبزیان با معرفی بخش های مختلف مرکز از جمله کتابخانه، اتاق شورا ، سالن تولید و آزمایشگاه های مختلف در خصوص ضرورت ایجاد این مرکز گفت: با توجه به سرعت رشد جمعیت در کشور های در حال توسعه و نیاز به تامین غذای کافی مناسب لازم است با به حداقل رساندن محصولات دریایی به جای برداشت بیش از حد از دریاها به تولید پروتئین های با ارزش تغذیه ای بالا اقدام شود.
 
خانم موسوی نسب با بیان اینکه هدف از ایجاد این مرکز تبدیل ماهی های ارزان قیمت و کم مصرف به فرآورده های دارای ارزش افزوده مانند سوریمی است اظهار کرد: نه تنها می توان ضایعات محصولات دریایی را به حداقل رساند بلکه از اتلاف منابع غنی پروتئینی نیز جلوگیری و بدین ترتیب به اقتصاد جامعه کمک موثری کرد.
 
این استاد علوم و صنایع غذایی دانشگاه دانشگاه شیراز که تازگی به عنوان پژوهشگر نمونه از طرف سازمان شیلات ایران معرفی و از وی قدردانی شده گفت: مهمترین محور فعالیت های این گروه پژوهشی، حوزه های فرآوری و بیوتکنولوژی آبزیان است.
در ادامه کارشناس ارشد شیلات مرکز پژوهش فرآوری آبزیان دانشگاه شیراز هم اظهار کرد: در این مرکز به طور خاص برنامه های تحقیق و توسعه فرآوری های نوین در صنایع شیلات و نیز بسته بندی آبزیان و روش های کنترل کیفیت و همچنین آموزش به صاحبان صنایع در نظرگرفته شده است.  
رحیم حسینی تصریح کرد: استفاده از ضایعات صنعت شیلات و تولید محصولاتی با ارزش افزوده نیز از طریق بیوتکنولوژی در دستور کار این مرکز است.  
وی در ادامه به اجرای برخی طرحهای استانی و مو فقیتهای علمی و پژوهشی مرکز پژوهش فرآوری آبزیان دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: انعقاد قرارداد ملی با سازمان شیلات ایران ، عقد تفاهم نامه همکاری با اداره شیلات فارس، همکاری در تدوین استاندارد کشوری سس ماهی، اجرای 4مورد مطالعات امکان سنجی تجاری سازی اختراعات به سفارش شرکت شهرک های صنعتی فارس، چاپ بیش از 150 مقاله در مجله های معتبر علمی پژوهشی و کنفرانس های معتبر علمی، عضویت گروه در کارگروه صنعت فرآوری آبزیان کشوراز جمله دستاوردهای این مرکز به شمار می رود .
اجرای بیش از بیست طرح کارآفرینی و برگزیده شدن طرح تولید برگر ماهی از سوریمی در جشنواره طرح های کارآفرینی دانشکده کشاورزی، برگزاری کارگاه های آموزشی برای دانشجویان و کارشناسان شیلات ،برگزیدگی و اخذ حمایت پژوهشی دو اختراع در جشنواره های اختراعات "خلیج فارس " و "کویر"در سطح3 و شرکت در بخش تجاری سازی ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی تهران با طرح تولید سس ماهی از دیگر موفقیت های مرکز پژوهش فرآوری آبزیان دانشگاه شیراز است که این کارشناس به آن اشاره کرد.
به نظر می رسد گروه پژوهشی فرآوری آبزیان دانشگاه شیراز به عنوان تنها مرکز دارای موافقت قطعی از وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در حوزه تخصصی خود می تواند در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده با حمایتهای ویژه به مرکز و مرجع فرآوری آبزیان در جنوب کشور تبدیل شود .
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار