دانشمندان برای اولين بار نشان دادند كه ويروس‌های HIV و ابولا چگونه به سلول‌ها اتصال می يابند و عفونت را سرايت مي دهند، آنها روشی برای از بين بردن اين ويروس‌ها با نقاط كوانتومی ارائه كردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نتايج پروژه‌ای كه درمجله Angewandte Chemie چاپ شده است، يك راه جديد برای مقابله با ويروس‌هايی ايدز و ابولا پيشنهاد مي دهد، بجای تخريب پاتوژن‌ها، از اتصال پاتوژن‌ها به سلول‌ها از طريق تزريق يك عامل مسدود كننده (بلاك)، جلوگيری كنيم.

دكتر يوآن‌گو استاد زيست‌شناسي مولكولی دانشگاه ليدز و نويسنده اول مقاله گفت: تا كنون، چگونگی اتصال اين ويروس‌ها به سلول‌ها براي شيميدان‌ها ناشناخته بود، ما می دانستيم كه ويروس‌ها با سلول‌های سالم حمله مي‌كنند، اما چگونگی اتصال آنها با يكديگر ناشناخته بود.


در اين مطالعه محققان از كريستال‌های نانومقياس (نقاط كوانتومی) كه شكل ويروس‌ها را تقليد مي‌كنند، استفاده كردند، اين نقاط كوانتومی چگونگی اتصال ويروس‌ها به سلول‌ها را مشخص ساختند، نقاط كوانتومی كريستال‌های فلورسنتی هستند كه رنگ نور نشرشده وابسته به اندازه كريستال است.

نقاط كوانتومی همچنين به‌عنوان يك نوع حسگر فلورسنت جديد برای تصويربرداری زيست‌مولكولی و سلولی كاربردهای بسياری پيدا كرده‌اند و باعث شده است تا از آنها در مطالعه چگونگی گسترش ويروس‌ها در بدن استفاده شود، با استفاده از فلورسنت نقاط كوانتومی، محققان قادر به روشن ساختن اتصالات فيزيكی آنها با سلول‌ها خواهند بود و به اين طريق قادر به كشف چگونگي اتصال ويروس‌ها خواهند بود. 

برای اينكه نقاط كوانتومی به سلول‌ها اتصال يابند، در ابتدا بايد با شكر پوشش داده شوند.


تورنبول يكی ديگر از محققان و نويسنده مقاله گفت معمولا می شنويم كه شكر چقدر برای سلامتی ما مضر است، اما انواع بسيار زيادی از شكرها وجود دارند كه يك نقش اساسی در بدن انسان بازی می كنند، در حقيقت همه سلول‌های ما با شكر پوشانيده شده‌اند و آنها با ديگر سلول‌ها از طريق اتصالات پروتئينی كه بين اين شكرها انجام می گيرد، برهمكنش می كنند. دليل اينكه ما دارای گروه‌های خوني متفاوتی هستيم اين است كه انواع مختلفی از شكرها، گلبول‌های قرمز ما را می پوشانند.

ويروس‌ها نيز ازطريق واكنش‌های بين پروتئين‌ها و شكرها به سلول‌های سالم اتصال می يابند، اين برهمكنش‌ها به‌خودی خود ضعيف هستند اما توسط تشكيل تماس‌های چندگانه تقويت مي‌شوند.


تورنبول گفت: ما می خواهيم بدانيم كه چه فاكتورهايی اين پروسه اتصال را كنترل می كند و در نهايت بازدارنده‌هايی طراحی كنيم كه اين اتصالات ويروسی را هدف‌ قرار دهند.


اين مطالعه روش‌هاي مختلفی را آشكار ساخت كه در آنها دو شكر سطحی سلول كه قبلا غيرقابل تميز بودند (يعني DC-SIGN و DC-SIGNR) به شكرهای سطحی ويروس HIV و ابولا اتصال پروتئينی برقرار مي‌كنند و از اين طريق آنها گسترش می يابند.


دجيان‌ژو يكی ديگر از اعضای گروه تحقيقاتی گفت: اين پروتئين‌ها مشابه دوقلوهايی با شخصيت‌های متفاوت هستند. ساختار فيزيكی آنها تقريباً يكسان است اما قابليت آنها برای انتقال ويروس‌های مختلف كاملاً متفاوت است و دليل آن همچنان ناشناخته است.


محققان بيان می كنند كه مطالعات آنها يك راه برای تمايز بين اين پروتئين‌ها آشكار ساخته است، آنها متوجه شده‌اند كه چگونگی اتصال آنها به شكرهای سطح ويروس كاملا متفاوت است، اين دو پروتئين برای تقويت اتصال چهار پيوند برقرار می كنند اما جهت‌گيری اين اتصالات متفاوت است.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.