تجمع میوه فروشان وانتی درخیابانهای اصلی و پر تردد شهر آبادان موجب راه بندانهای طولانی و آزار دهنده شده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  آبادان ؛ از هر خیابانی که در شهر آبادان گذر کنید خیل و انتهایی را می بینید که در کنار جاده با انبوهی از میوه های جور واجور پارک کرده اند . 

گاهی تعداد این میوه فروشان و دست فروشان در نقطه ای از شهر آنچنان زیاد می شود که باعث اختلال شدید در رفت و آمد مردم و خودروها می شوند.

همچنین در مواقعی که عبور و مرور بیش از حد مختل می شود، درگیری های فیزیکی و لفظی هم بین میوه فروشان خیابانی و صاحبان خودرو به وجود می آید.

اصلی ترین و پرترددترین خیابنهای شهر و بدتر از آن مهمترن میادین و چهارراه های شهر در اشغال میوه فروشان وانتی است که این خود تردد خودروها بشدت با مشکل مواجه کرده و نیز تصادفات  را در این مناطق بسیار افزایش داده است .

 این در حالی است که ماده ۱۴۴ آیین نامه راهنمایی و رانندگی صراحتا  پارک کردن  در تقاطع ها و محدوده میادین را ممنوع اعلام کرده است .یک راننده تاکسی در این زمینه گفت : برای من بسیار تعجب آور است که چرا راهنمایی و رانندگی با این وانتهای میوه فروش که سر چهار راه ها و در محدوده خطرناک میادین مشغول میوه فروشی هستند برخورد نمی کند.

 مگر توقف در سر چهاراره ها و محدوده میادین خلاف نیست پس چرا اقدامی نمی کنند.راننده دیگری گفت :من در منطقه امیری در محدوده یک پیچ پارک کردم و 20 هزار تومان جریمه شدم ولی این وانتهای میوه فروش از صبح تا شب در نبش پیچ چهاراره ها ،که بدترین جای ممکن برای توقف است ، پارک می کنند و هیچ کس با انها برخورد نمی کند. 

اگر قانونی وجود دارد باید برای همه یکسان باشد . راننده تاکسی دیگری که در انتهای خیابان یک احمد آباد جروبحثی با یکی از این میوه فروشان وانتی داشت گفت: ما را کلافه کرده اند در این چهار راه که یکی از مناطق اصلی تردد خودرو در مرکز شهر است حداقل 50 میوه فروش وانتی تجمع کرده راه بندان های طولانی ایجاد کرده اند .

اینها به اسم امرار معاش دارند ما را عذاب میدهند و نظم شهر و حقوق اجتماعی مردم را زیر پا گذاشته اند .

یک شهروند ابادانی به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این میوه فروشان سیار به اسم امرار معاش نظم شهر را به هم زده اند .گویی در شهری هستیم که هیچ قانونی وجود ندارد .

 امرار معاش کردن به قیمت عذاب دادن مردم و به آشوب کشیدن نظم شهر اصلا پسندیده نیست و متاسفانه مسئولان هم هیچ اقدامی نمی کنند .

یک مغازه دار هم در این زمینه هم گفت: راه بندان و ایجاد مزاحمت برای خودوروهای عبوری بخشی  از مزاحمتهای آنان است. زیرا وقتی که این میوه فروشان سیار کارشان تمام می شود کوهی از زباله از خود برای می گذارند و ما می مانیم و انبوهی از زباله و مشکلات زیست محیطی که سلامت ما و شهروندان را به مخاطره اندخته است.

همین مغازه دار افزود : میوه فروشان وانتی چهره شهر را واقعا زشت کرده اند امیدوارم هرچه سریعتر از شر این معضل خلاص شویم.یکی از میوه فروشان وانتی در این زمینه گفت : من از طریق میوه فروشی برای خانواده ام درآمد کسب می کنم ، واگر از میوه فروشی من جلوگیری شود نمی توانم جواب نیازهای خانواده ام را بدهم.

 امیدوارم شهرداری مکان های مناسبی در در برخی نقاط شهر برای میوه فروشی تعیین کند تا هم میوه فروشان خیابانی راحت شوند و هم مردم به راحتی میوه خرید کنندوی در جواب به این سوال که  توقف شما در مکانهای نامناسب در خیابانها و چهار راه ها مشکلات فراوانی را برای مردم بویژه خوردو ها ایجاد کرده گفت : میدانیم که بد جا ایستاده ایم ولی چاره ای نداریم.مردم هم به دلیل مناسب بودن قیمت میوه از میوه فروشان سیار استقبال می‌کنند زیرا قیمتهای ارایه شده توسط آنان از کمتر از مغازه های میوه فروشی است .همین امر موجب شده که روز بروز بر تعداد این میوه فروشان وانتی افزوده شود.

در بازدیدی میدانی از چند خیابان اصلی و پر تردد شهر بیش از یکصد میوه فروش وانتی فقط در سه نقطه شهر شمارش شد که این خود نشاندهنده نبود برخورد جدی مسئولان ذیربط با این پدیده و رشد فزاینده این آن در شهر است.سرگرد مراد پوریان جانشین راهنمایی و رانندگی آبادان در این زمینه گفت : بدون شک توقف خودروها در میادین و چهارراهها به هر دلیل که باشد تخلف محسوب می شود و راهنمایی و رانندگی به کرات با متخلفان برخورد کرده است اما باز این خودروهای میوه فروش در محلهای پارک ممنوع تجمع کرده و نظم عمومی را مختل می کنند.

وی همچنین افزود: در حال بررسی راه کاری برای حل این معضل مهم ترافیکی شهر آبادان هستیم.گرچه به دفعات راهنمایی و رانندگی آبادان قول حل این معضل را داده است اما چندین سال است که این مشکل در سطح شهر آبادان وجود دارد.

شیرازی شهردار آبادان هم چند ماه پیش در گفتگویی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران قول حل این معضل را داد و گفت : حل این معضل نیازمند زمان زیادی است  و باید راه حلی اساسی برای این معضل شهری اندیشیده شود .

 ولی هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه رخ نداده است .اختلال در نظم عمومی – نا زیبا کردن چهره شهر – ایجاد اختلال در رفت و آمد خودروها و  افزایش تصادفات شهری از جمله مشکلاتی است که میوه فروشان وانتی در شهر آبادان ایجاد کرده اند.

 تجربه سالیان گذشته هم نشان داده است که مسئولان برنامه ای برای برخورد جدی و حل این معصل ندارند و گرچه علت اصلی وجود این معضل خیل بیکارانی است که به دنبال امرار معاش هستند ولی امرار معاش به طریقی که موجب اختلال در نظم اجتماعی شود و ارامش طیفی از مردم را مختل کند خلاف قانون تلقی میشود.

 ماده 618 قانون مجازات اسلامی نیز اختلال در نظم عمومی را جرم تلقی کرده و مشمول مجازات میداند.اما از طرفی باید چاره ای نیز برای این کاسبان سیار اندیشیه شود تا با رفع یک معضل معضل دیگری که همانا، افزایش خیل بیکاران است، بوجود نیاید. 

باید برای این کاسبان سیار محلی مناسب در نظر گرفته شود تا هم امرار معاش انها مختل نشودو هم مشکلاتی که انان در سطح شهر بوجود آورده اند برطرف شود.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: آبادان ، سدمعبر ، خیابان ، تردد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.