در نمایشگاه ساخت ایران چه می گذرد؟/ "اتاق عمل سیار" به کمک کارآموزان پزشکی می آید

نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی از 5 اردیبهشت فعالیت خود را با حمایت های معاونت علمی و وزارت علوم آغاز کرده که میدان رقابتی برای شرکت های دانش بنیان ایرانی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛چهارمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران چند روزی است که فعالیت خود را در نمایشگاه بین المللی تهران  آغاز کرده است.نمایشگاهی که به گفته مسئولان برگزاری می تواند جلوه از تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و پاسخگوی نیاز موسسات علمی و فناوری کشور باشد. 

رقابت بیش از 300 شرکت دانش بنیان در نمایشگاهی که عنوان ساخت ایران را به یدک می کشد می تواند چشم انداز روشنی را برای افق آینده صنعت علم ایران رقم بزند،آن هم بعد از عبور از دوران 12 ساله ی تحریمی که نه تنها منجر به وابستگی کشور به برنامه ریزان تحریم نشد بلکه عاملی شد تا نخبگان و دانشمندان ایرانی بیش از گذشته به فکر توسعه علمی و فناوری کشور باشند. 

سورنا ستاری معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری در پنجمین سمپوزیوم جراحان مغز و اعصاب ، در جمع حضار شرکت کننده در مراسم با افتخار اعلام کرد نخبگان ایرانی با هم ترازان خارجی خود رقابت تنگاتنگی دارند و"نیروی انسانی اصلی ترین ذخیره کشور است" تا شاید بتواند باهمین چند کلمه ایران را به سایر کشورهای پیشرفته معرفی کند. 

با همه این تفاسیر اگر دقایقی را در این روزهای برگزاری در نمایشگاه به سربرده باشید،دستگاه های عجیب و بزرگی توجهتان را جلب کرده است. دستگاه هایی که با دستان توانمند نخبگان و مهندسان ایرانی ساخته شده است و حالا فرصت حضور و به نمایش درآمدن در مقابل هزاران مراجعه کننده را دارد.

هرچند ممکن است هر دستگاهی با جلوه و ظاهری که دارد برای هرکس تعجب برانگیز باشد اما در میان هزاران دستگاه موجود در نمایشگاه تعدادی از آن ها توجه خبرنگار ما را به خودش جلب کرد تا جایی که کنجکاوی از حد گذشته اش باعث شد تا به جلو رفته و با مخترعان گفت وگو داشته باشد. 

یکی از این دستگاه ها که جذابیت خاص خودرا داشت رباتی تحت عنوان "سامانه ی جراحی از راه دور بود که از دو قسمت دستور دهنده(توسط پزشک کنترل می شود) و قسمت اجرا کننده(که موارد متعددی را مطابق با دستورات پزشک بر روی شی مورد نظر انجام می دهد) تشکیل می شود.

علیرضا میرباقری دکتری مهندسی مکانیک که در پ‍‍ژوهشگاهی وابسته به بیمارستان امام خمینی در تهران فعالیت می کند در گفت و گو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی باشگاه خبرنگاران گفت:از این ربات یک نمونه آن هم در کشور آمریکا وجود دارد ،البته این ربات ایرانی نسبت به مشابه خارجی خود که با عنوان داوینچی شناخته می شود قابلیت های خاص تری دارا است. 

وی افزود: این ربات برای انجام جراحی های شکمی ساخته شده وآخرین تست آن بر روی حیوانات انجام شده است اما در صورتی که موفق به کسب مجوزهای لازم شود وارد حوزه پزشکی انسانی می شود. 

این مخترع در خصوص قیمت فروش دستگاه"جراحی از راه دور" گفت:قیمت فروش این دستگاه در حدود 2.1 میلیارد تومان است در حالی که نمونه مشابه آن مبلغی در حدود 7 تا 8 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است. 

وی ادامه داد:حمایت های معاونت علمی و فناوری در سال 91 برای ساخت این دستگاه مبلغی به میزان یک میلیاردتومان بود و اکنون که به عنوان نمونه پژوهشی وارد بازار شده است در حدود 60 درصد همچنان حمایت می شود. 

حرکتی نوین در علم دندان پزشکی 
اما کمی آن طرف تر و در آن سوی سالن دستگاهی با عنوان "تری دی پرینتر" خودنمایی می کرد  که می تواند تاثیر به سزایی در پیشرفت علم دندان پزشکی و دندان سازی داشته باشد.چرا که علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری فرد در روند بلع غذا نیز به افراد کمک می کند.البته آمار بالای مصرف خوراکی های قندی و اسیدی که به عنوان یک خطر تلقی می شود در هرسنی ممکن است افراد را برای مراجعه به دندان پزشک و یا دندان ساز ترغیب کند. 

نخبه سازنده ی دستگاه تری دی پرینتر که نماینده یکی از شرکت های دانش بنیان است و از دانشگاه کاشان در نمایشگاه حضور یافته است گفت:زمانی که افراد پس از مراجعه به دندان پزشک منتظر دندان جدید خود می مانند معمولا زیاداست اما این دستگاه با ویژگی های خاصی که دارد این انتظار را کوتاه تر می کند به طوری که با گرفتن یک اسکن از دندان و غالب گیریاز روی اسکن گرفته شده دندان جدید سریع تر در دسترس بیمار قرار می گیرد. 

سازنده این دستگاه نیز درباره حمایت های مالی صورت گرفته نظر مساعدی داشت و اظهار کرد:برای ساخت این دستگاه دو وام را درخوست کرده ایم و معاونت علمی حمایت های مناسبی را از شرکت ما به عنوان یک شرکت دانش بنیان ایرانی هم در بحث تجاری سازی و هم ارایه تسهیلات انجام داده است. 

بی توجهی مسولان چه آیندهای را برای کشو رقم می زند؟ 
جدا از بحث دندان پزشکی و جراحی،دستگاهی دیگر در این نماشگاه وجود داشت، با توجه به این که ایران در زمینه چشم پزشکی پیشرفت های قابل توجهی داشته است اما همچنان اولین تجربه کارآموزان این رشته به طور مستقیم برروی چشم انسان هایی به سرانجام می رسد که به امید بهبودی روی تخت جراحی دراز می کشند که برای اولین بار است تیغ جراحی را بدست گرفته است.

مهدی حیدری مهندس مکانیک دانشگاه صنعتی شریف که با اختراع دستگاهی به نام "شبیه ساز عمل جراحی آب مروارید" در نمایشگاه حضور یافته بود با بیان اینکه عمل جراحی آب مروارید از سخت ترین عمل های جراحی در حوزه چشم پزشکی محسوب می شود در گفت وگو با خبرنگار ما گفت:تمم لوازمی که برای این گونه جراحی ها به کار برده می شود به نوعی در این دستگاه گردآوری شده است. دستگاهی که در آن علاوه بر وسایل جراحی،پدال و عدسی هم به چشم می خورد و اکنون در مراحل آزمایشی در دو بیمارستان دولتی تهران قرار دارد. 

حیدری افزود:این دستگاه به طور مستقیم با انسان در تماس نیست بلکه می تواند به عنوان وسیله ای آموزشی به کاراموزان و فارغ التحصیلان رشته چشم پزشکی کمک شایانی کند. 

اما این گروه که با عنوان مخترعان دستگاه شبیه ساز جراحی چشم در نمایشگاه حاضر شده اند درد و دل هایی هم برای گفتن داشتند که شاید یکی ازتامل برانگیز ترین آن ها حمایت 30 میلیون تومانی معاونت علمی از دستگاهی باشد که علاوه بر مطرح کردن ایران به عنوان سومین کشور دارای چنین فناوری نوینی کمک شایانی به پیشرفت کشور می کند. 

نماشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران، فردا چهارشنبه 8 اردیبهشت ماه به کار خود خاتمه می دهد.امید به آن که مسئولان مربوط بیشتر از گذشته نسبت به حمایت از مخترعان و نخبگان که به عنوان سرمایه های ملی و اصلی کشور به حساب می آیند توجه نشان دهند،تا علاوه بر خودکفایی در موضوعات ساده تر و داخلی کشور بتوانیم فرصت حضور در رقابت های علمی و حساس جهانی را بدست آوریم. 

گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار