اسفندیاری گفت: برخی انتظار دارند در چنین جشنواره‌ای حتما یک چهره سرشناس هالیوودی بیاید.

جشنواره‌ای که برایش حضور چهره سرشناس اهمیتی ندارد!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  امیر اسفندیاری  معاون امور بین‌الملل جشنواره جهانی فجر با اشاره به متفاوت بودن جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: برخی انتظار دارند در چنین جشنواره‌ای حتما یک چهره سرشناس هالیوودی بیاید در حالی که موضوع جشنواره فجر، پرداختن به سینمای مسلط دنیا نیست.

اسفندیاری با اشاره به پیشینه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: بخش بین‌الملل سینمای ایران در طول سال‌هایی که کار خود را آغاز کرد به شکل حضور مهمانان و فیلم‌های خارجی در بخش غیر رقابتی فعال بود تا اینکه در سال 76 با شروع کار بخش بازار فیلم، فیلم‌های خارجی هم وارد رقابت شدند بنابراین در این سال‌ها این بخش جایگاه خود را در دنیا باز کرد و خارجی‌ها توجه زیادی به سینمای ایران داشتند که علت عمده آن هم سینما و فرهنگ ایرانی بود.

او با اشاره به افراد سرشناس خارجی که در این سال‌ها در جشنواره فجر حضور داشتند‌ در پاسخ به اینکه ویژگی‌های جشنواره امسال در مقایسه با سال گذشته چه بود؟ اضافه کرد: سال گذشته بازار فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره فجر تقریبا کمرنگ بود و جایزه‌ای هم که به نام بین المذاهب اهدا می‌شد حذف شد، در صورتی که این جایزه باعث شده بود بسیاری از جشنواره‌ها از ایران سرمشق بگیرند و چنین بخشی را در فستیوال‌های خود در نظر بگیرند.

اسفندیاری ادامه داد: تفاوت جشنواره امسال با دیگر جشنواره‌های برگزار شده در سال‌های قبل بسیار زیاد بود، چون ابعاد گسترده‌تری داشت و در واقع این بخش با گستردگی خود دیگر نمی‌توانست در کنار بخش ملی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: جدا سازی بخش ملی از بین المللی هم به دلیل بود که عده زیادی می‌گفتند جشنواره‌ای که آنقدر برایش زحمت کشیده می‌شود و برخی از سینماگران مطرح برای اولین‌بار در فجر کشف و بعد جهانی می‌شدند‌، اهمیت و جایگاه بالایی دارد، اما این موضوع در داخل کشور آنطور که باید دیده نمی‌شد و همه فکر می‌کردند بخش بین الملل یک چیزی است که در کنار بخش ملی برگزار می‌شود. بنابراین طبیعی است که این جداسازی به لحاظ اینکه توجه داخلی بیشتری به بخش بین الملل شود‌، اهمیت داشته باشد.

او در ادامه اظهار کرد: در جشنواره امسال توجه اصلی روی کیفی کردن جشنواره بود و ملاک اصلی کمی شدن آن نبود که این مساله در بخش بازار فیلم و همچنین دعوت از مهمان‌ها هم رعایت شد. به طوری که اکنون از بین 68 فیلم، 27 فیلم اولین رونمایی جهانی یا آسیایی خود را در این دوره از جشنواره داشتند.

اسفندیاری همچنین پس از اشاره به برنامه‌های جنبی دیگری که در کنار جشنواره جهانی فجر تدارک دیده و اجرا شد، در پاسخ به اینکه چه تعداد از این مهمانان به ویژه در بخش بازار برای سینمای ایران می‌توانند دستاورد یا کارایی مثبتی داشته باشند گفت: تمام مهمانانی که دعوت شدند یا خریدار فیلم بودند یا مدیر و دستیار مدیر یک جشنواره بین المللی و یا فیلمساز و دست اندرکار حوزه سینما که در این بین به برنامه‌ریز جشنواره کارلو ویواری که به جای رئیس آن حضور داشت و مسئولانی از جشنواره‌های مسکو ‌، ترکیه‌، ژاپن‌، چین و ... می توان اشاره کرد.

او با تاکید بر اینکه در این جشنواره کسی به عنوان توریست دعوت نشد و حضور نداشت، ادامه داد: ما حتی از تمام پخش کنندگان خصوصی و دولتی خود خواسته بودیم، هر خریدار فیلمی را که با آن‌ها همکاری داشته‌اند اعلام کنند و از آنها دعوت به حضور کردیم که برخی در جشنواره بودند و برخی هم به دلیل گرفتاری های کاری نیامدند.

اسفندیاری در پاسخ به اینکه چه تعداد از مهمانانی که دعوت شده بودند امکان حضور در ایران را پیدا نکردند‌،‌ گفت: ما تعدادی مهمان درجه یک داشتیم که با وجود تایید آنها برای حضور در جشنواره به دلایلی نتوانستیم آنها را در جشنواره داشته باشیم با این حال تاکید می‌کنم هیچ فرد غیر مرتبط با سینما در جشنواره حضور نداشت، هرچند برخی انتظار دارند حتما یک چهره سرشناس هالیوودی بیاید در حالی که موضوع جشنواره فجر پرداختن به سینمای مسلط دنیا نیست و اصلا به دنبال آن هم نیستیم.

این مدیر بخش بین الملل سینمای ایران خاطرنشان کرد: ما در اینجا جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم که بتواند تعاملی میان فیلمسازان حاضر در جشنواره برقرار کند و نیز فیلمسازانی که بیانگر زبان اکنون سینما هستند. ورک‌شاپ‌های دارالفنون هم به خاطر این بود که جشنواره ما علاوه بر کشف‌های جدید ، در منطقه هم تاثیرگذاری داشته باشد تا به این ترتیب به رشد خود و نیز به رشد سینمای منطقه کمک کند.

او در این‌باره یادآور شد: در این جشنواره فیلم‌هایی از کویت و عراق حضور داشتند که در واقع از کشورهایی بودند که اصلا سینما ندارند و نیز فیلمهایی از سینمای ملی کشورهایی مثل استونی و لیتوانی که کمتر دیده شده‌اند. این مهم است که ما با این تعامل هم باعث رشد سینمای خود شویم و هم به این طریق به سینمای کشورهای همسایه کمک کنیم .

اسفندیاری در بخش دیگری از سخنانش درباره انتقادهایی که نسبت به برخی حرف و حدیث‌ها درباره خالی بودن سالن‌ها مطرح میشد و اینکه به نظر می‌رسد عده زیادی اصلا شناختی از فیلمهای خارجی جشنواره و سطح کیفی آن‌ها نداشتند، گفت: به نظرم استقبال از جشنواره خوب بود و البته بخشی از کار به اطلاع رسانی درست و تبلیغات کامل از فیلم‌های حاضر در جشنواره هم مربوط می‌شد که کلا باید کامل‌تر انجام شود. در عین حال معتقدم انتقاد سازنده هم خوب است که انجام شود ولی وقتی هنوز جشنواره شروع نشده و عده‌ای می‌گویند جشنواره با سالن‌های خالی شروع شد یعنی اینکه تصمیم خود را گرفته‌اند و اصلا مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد.

این مدیر فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه تمام فیلم‌های بخش مسابقه‌ی سینمای ملی جشنواره فجر به همراه آثار بخش نگاه نو برای مهمانان جشنواره نمایش داده شدند، در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان رسانه‌های خارجی در این جشنواره بین المللی حضور نداشتند، بیان کرد: این مساله در اختیار ما نبود و معاونت مطبوعاتی باید برای آن پیگیری لازم را انجام می‌داد البته از همان ابتدایی که در این جشنواره مسئولیت داشتم این مساله را پیگیری کردم تا تعداد زیادی خبرنگار برای حضور در جشنواره به ایران بیایند و امیدوارم در جشنواره‌های پیش رو حضور بسیار گسترده‌ای از خبرنگاران سراسر جهان را شاهد باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.