محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر و دانشگاه علوم پزشكی تهران به كمك نانوالیاف، پوششی تولید كردند كه تاثیر بسزایی در درمان زخم های پوستی دارد.

عادله قلی پور کنعانی محقق دورهی پسادکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به یكی از مهمترین مشكلات بیماران دیابتی، گفت: زخم هایی كه در اثر این بیماری، به وجود می آید و روند طولانی بهبود آنها، ما را بر آن داشت تا پوشش هایی از نانوالیاف را تولید و روند درمانی این قبیل زخم ها را تسریع كنیم.

وی افزود: استفاده از این پوشش نانویی علاوه بر افزایش سرعت ترمیم زخم ها، کاهش هزینه ی ترمیم زخم ها به دلیل چند منظوره بودن این پوشش ها را نیز به دنبال دارد. از طرفی پوشش های أیده آل برای ترمیم زخم، باید دارای تخلخل بالا و خاصیت ضد میكروبی باشد.

قلی پور كنعانی نانو پوشش های تولیدی را از پوشش های ایده آلِ خواند و ادامه داد: پوشش های نانویی به دلیل تخلخل بالا به راحتی می توانند چرک، خون و عفونت را از روی زخم خارج کنند. همین امر موجب مرطوب شدن پوشش و عدم چسبندگی پانسمان بر روی زخم و تنفس پذیر بودن پانسمان را موجب می شود.

این محقق عنوان كرد: از طرفی پلیمر به کار رفته در تولید این پوشش، پلیمر کیتوسان است که به دلیل شباهت ساختار شیمیایی اش به کلاژن موجود در بافت های طبیعی پوست، شرایط طبیعی را شبیه سازی می کند و ترمیم با سرعت بالاتری اتفاق می افتد.

وی در خصوص نتایج آزمایشات این طرح یادآور شد: با آزمایش این نانوپوشش روی موش متوجه تاثیر فوق العاده آن در ترمیم زخم های دیابتی شدیم به طوری كه در مدت ٢٠ روز زخم ها به طور كامل بهبود یافتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار