جوانان و نوجوانان به عنوان مستعدترین ترین افراد جامعه نیازمند توجه ، برنامه ریزی و هدایت خاص مسئولان بویژه در ایام تعطیل هستند .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ جوانان  به دلیل شرایط خاص روحی و روانی خود مستعد تربیت و پذیرش  متد و شیوه هایی هستند که به انان ارائه می شود. لذا پیش از انکه دشمنان این مرز  بوم خلاء های فکری جوانان  را پر کنند باید به فکر برنامه ریزی مدون و منسجم فرهنگی برای جوانان و نوجوانان  بویژه در زمان اوقات فراغت انان  بود .

زرگر شیرازی روانشناس و مشاور جوانان در این خصوص گفت: نوجوانان و جوانان پرانرژي ترين افراد جامعه هستند و اين انرژيها به هرحال بايد مصرف شود، اما اگر در جهت سازنده مصرف نشود جوانان و نوجوانان راهي براي مصرف آن پيدا نمي كنند .و به دليل بي تجربه بودن به راههاي غيرسازنده و منحرف كشيده مي شوند.

تحقيقات کارشناسان دانشکده علوم پزشکی آبادان نشان مي دهد كه بسياري از آسيبهاي جسمي و رواني در زمان بيكاري و اوقات فراغت بدون برنامه اتفاق افتاده است. بر اساس این  بررسيها  يكي از عوامل بزهكاريهاي نوجوانان و جوانان استفاده ناصحيح از اوقات فراغت است.

نتايج تحقيقات آموزش و پرورش درآبادان نشان می دهد نود درصد  دانش آموزان تفریح را بهترین راه برای گذران اوقات فراغت خود می دانند در این تحقیق همچنین مشخص شد ورزش با شصت درصد طرفدار  در اولویت اول  براي پر کردن اوقات فراغت جوانان در این شهرستان  قراردارد.

مشاهدات و بررسی های عینی حاکی از آن است که متاسفانه بعد از پایان امتحانات پایان سال دانش اموزان  ، بسیاری از کلاسها و دوره هایی که  برای دانش اموزان راه اندازی شده  نیازمند هزینه های بسیار  سنگین برای خانواده است.

به عنوان نمونه کانون  پرورش فکری کودکان  و نوجوان کلاس های مختلفی را برای دانش اموزان  راه اندازی کرده است اما نکته جالب توجه اینکه این کلاسها برای هشت جلسه اموزش 50 هزار تومان دریافت میکنند و این دوره ها که یک روز درمیان تشکیل میشود حدو  بیست روز زمان میبرد  .

 با این شرایط باید برای جوانی که صد و بیست روز اوقات فراغت دارد باید قریب به  سیصد هزار تومان پول پرداخت شود که هزینه بسیار سنگینی برای خانوار تلقی می شود و همین امر موجب شده که بسیاری از خانواده ها از فرستادن فرزندان خود به کلاسهای اوقات فراغت خودداری کنند

آنچه مسلم است تابستان براي بسیاری از دانش آموزان مناطق محروم چيزي جز يك «فصل سرگرداني» نخواهد بود چرا که اعتبارات اندک اختصاص یافته به اوقات فراغت بیش از شصت هزار نفر  دانش آموز آبادانی بسیار ناکافی است .از نقطه نظر كارشناسان امور فرهنگي و تربيتي آموزش و پرورش آبادان ،چگونگي گذراندن اوقات فراغت براي دانش آموزان در فصل تابستان عاملي براي جلوگيري از كجروي هاي اجتماعي است.کارشناسان این اداره بر این باورند سرمايه گذاري در جهت بهينه سازي اوقات فراغت، كاهش هزينه هاي سنگين مقابله با  آسيب هاي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت و موجب اطمينان خاطر و رفع نگراني از خانواده ها و اجتماع مي شود.

 بنابر اعلام نیروی انتظامی آبادان از سال گذشته تا کنون  بیش دوازده درصد جرائم توسط افراد چهارده تا بیست و چهار سال صورت گرفته است که بیانگر نبود برنامه ریزی صحیح برای ويژگي‌هاي بارز جواني از جمله توان و انرژي زياد، كنجكاوي، نوگرايي و تنوع طلبي  است.

بدون ترديد گسترش دوره های اموزشی در ایام تعطیلات دانش اموزان  ، کم کردن هزینه های این  دوره ها  و نیز هدايت فكري و حمايت مستمر و مؤثرجوانان و نوجوانان در اوقات فراغت نه تنها آسيب پذيري اجتماعي و كجرويهاي اخلاقي آنان را در هر شرايطي به حداقل مي رساند، بلكه آنها را در برابر همه آسيبها و تهاجمات فرهنگي  بویژه فرقه های شیطان پرست مصون مي كند . لذا در این امر هیچگونه غفلتی جایز نیست .

 یک استاد  دانشگاه در این زمینه می گوید: سوءاستفاده از ويژگي هاي جواني همچون نوگرايي و تنوع طلبي، تبليغ مدهاي عجيب و غريب و زننده لباس و مو ، و نیز استفاده از آرم ها ، گردنبندها و انگشترهاي خاص با تصاويري همچون اسكلت، ستاره داوود ( که مقادیری از آن توسط نیروی انتظامی آبادان از دست فروشان جمع آوری شده است ) از تبلیغات گروه های شیطان پرست برای جذب جوانان و نوجوانان است .

گروه های شیطان پرست با تشکیل خانه های تیمی  اشاعه بي بند و باري جنسي و مصرف مشروبات الكلي از انواع مواد مخدر و روانگردان براي جذب جوانان بهره مي گيرند. کشف و انحلال چندین خانه تیمی از سال گذشته تا کنون در آبادان موید این مطلب است .

   فرقه های شیطان پرست  بیش صدو بیست روز تعطیلات را زمان مناسبی برای ترویج آرا خود دانسته  و به انحاء مختلف سعی در جذب جوانان دارد . شواهد حاکی از آن است با تعطيل شدن مدارس دانش آموزان مجبورند بیش از هشت ساعت از وقت خود را در كوچه و خيابان سپری کنند که در این میان تبلیغات دشمنان برای جذب جوانان و نوجوانان در فرقه های منحرف  در خوزستان حائز اهمیت است.

در این میان  فرقه های شیطان پرست به دليل جذابيت كاذب  توانسته است با سرعت جوانان را به خود جلب کند این فرقه به دليل تنوع و تعدد مفاسد و انحرافات، بسيار خطرآفرين است .

به هر حال باید بیش از پیش به پر کردن مناسب اوقات  فراغت جوانان بویژه بعد از امتحانت پایان سال توجه داشت  و باید دانست که هیچگونه غفلتی در این زمینه جایز نیست زیرا سهل انگاری در این زمینه تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت .

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.