معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: مدعی العموم وظیفه دارد فردی كه فساد اخلاقی و انحطاط دارد و به عنوان پدر و مادر است را عزل كرده و فرد دیگری را الحاق كند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  قاضی « محمد بخشی محبی» در همایش «حقوق كودكان» با بیان اینکه کودک آزاری یکی از موارد عدم صلاحیت و انحطاط اخلاقی است افزود:در مواد 1173و1184قانون مدنی وقتی پدر و مادر و سرپرست طفل صلاحیت نداشته و انحطاط اخلاقی داشته باشند، مدعی العموم و دادستان می تواند آنها را عزل كند.

وی گفت: کودک آزاری در برخی از کشورها قوانین بسیار سختگیرانه ای دارد به طور مثال در كشورهایی مانند آلمان، قزاقستان و سوئد اگر فردی كودك آزاری كند، ‌او را عقیم می كنند و در آمریكا تا مجازات حبس ابد برای این فرد تعیین می شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به قوانین مربوط به كودك آزاری در ایران و مسئولیت های كیفری و تفاوت سنی در مجازات، افزود: در كنوانسیون حقوق كودك بحث 18 سال ملاك است و در قانون های حمایت از حقوق اطفال و كودكان ایران نیز سن 18 سال مطرح است.

بخشی محبی گفت: اما اگر پانزده ساله ها نیز مجازات می شوند، به خاطر این است كه در ماده 14 مجازات اسلامی، مجازات به چهار دسته 'حدود، قصاص، دیات و تعزیرات' تقسیم بندی می شود و بسته به اینكه جرم در كدام دسته قرار گیرد، سن مجازات هم متفاوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: با كمال تأسف بحث كودك آزاری، همسرآزاری و شكنجه ها در جامعه ایران وجود دارد و پرونده های «ستایش و اعظم» یكی از این نمونه هاست كه رسانه ای شد و بازتاب یافت و بازتاب این خشونت نشان می دهد نقش سازمان های مردم نهاد در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: بر اساس ماده 285 قانون آیین دادرسی كیفری جدید، بحث دادگاه اطفال و نوجوانان مطرح شده به طوری كه در مراجع قضایی باید دادگاهها و دادسراهای ویژه اطفال و نوجوانان ایجاد شوند.

بخشی محبی گفت: طبق تبصره این ماده قانونی، تحقیقات مقدماتی در خصوص اطفال و نوجوانان باید در دادگاههای اطفال صورت گیرد؛ به طوری كه اتهام افراد زیر 15 سال به طور مستقیم در دادگاه اطفال و اتهام افراد بین 15 تا 18 سال در دادسرای ویژه اطفال و نوجوانان رسیدگی می شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: در مشهد مجتمع ویژه اطفال و نوجوانان نداریم اما در هر دادسرا دو تا سه بازپرس حضور دارند كه ابلاغ از ریاست قوه قضاییه داشته و صلاحیت دارند تا به جرایم نوجوانان رسیدگی كنند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.