معاون اول وزارت بهداشت طبق اعلام رسمی برنامه توسعه سازمان ملل، رشد شاخص توسعه انسانی را سالانه 1.67 درصد اعلام كرد.

ايرج حريرچی معاون اول وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق  اعلام رسمی برنامه توسعه سازمان ملل، در 32 سال بعد از انقلاب، شاخص توسعه انسانی شامل سلامت، آموزش و استاندارد زندگی در كشور، 67 درصد رشد داشته است كه به طور مشخص اين ميزان سالانه 1.67 درصد گزارش شده است.

وي رشد شاخص توسعه انسانی را در مقايسه با ساير كشورها، رضايت بخش خواند و ادامه داد: رشد شاخص توسعه انسانی در كشور ما در مقايسه با رشد  69 صدم درصدی كل كشورها و 73 صدم درصدی كشورهای هم سطح، دو برابر رشد متوسط است، اما اين ميزان كافي نيست.

حريرچي افزود:كشور ما طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني در حوزه های بهداشتی درمانی بين 20 كشور منطقه از شاخص های متوسط برخوردار بوده است و بايد براي اصلاح اين وضعيت، طبق سياست های كلی سلامت، تلاش كنيم.

وي با اشاره به نظر وزير بهداشت مبنی بر مدت زمان مورد نیاز برای اصلاح این وضعیت، بيان كرد: برای اصلاح اين وضعيت به مدت زمان ده ساله نياز داريم. اعمال اصلاحات در نظام‌های سلامت در دنیا طی چند دهه صورت می گیرد و موفق‌ترین و پرسرعت‌ترین کشورها 10 سال زمان برای پیاده‌سازی برنامه‌های سلامت نیاز دارند.

حریرچی تاکید کرد: طبق نظر سازمان جهانی بهداشت و تمام علمای سیاست‌گذار در حوزه بهداشت و درمان، در طرح تحول سلامت مجموعه‌ای از برنامه‌‌های منطبق بر پوشش همگانی سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است. ما در کشور این مدل را بومی‌سازی کردیم و اصول پوشش همگانی سلامت را در اولین مصوبه دولت در تاریخ 15 آبان ماه 92 گنجاندیم و دو ماه بعد از تشکیل وزارتخانه جدید، اقدامات تحولی را منطبق بر این برنامه، آغاز کردیم.

معاون اول وزارت بهداشت در توضیح این طرح عنوان کرد: از ابتدا بسته‌‌های متعدد کوچک و بزرگی برای پیاده‌سازی این طرح پیش‌بینی کردیم و اجرای برنامه‌های این طرح را به دو صورت مستقل و منسجم، بر اساس تخصیص و تجهیز منابع در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: تصور کشورها در مورد این مدل، تصوری جزمی، فراگیر و با استانداردهای بسیار بالاست که خود معضلی در این حوزه محسوب می‌شود. این قبیل کشورها به علت عدم تخصیص اعتبار و یا عدم تجهیز منابع جدید، اقداماتی در جهت دستیابی به اهداف صورت می‌دهند که همین امر موجب شکست آنها می‌شود.

حریرچی به وضعیت کشور در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود برنامه‌های بهداشتی و درمانی در شهرها، پوشش بیمه همگانی، برنامه پزشک خانواده و استقرار راهنمای بالینی، که موضوعاتی مستقل از هم هستند در دستیابی به اهداف توفیق چندانی نداشتیم البته این شکست به دو مورد ذکر شده در خصوص سایر کشورها بازمی‌‌گردد.

وی طرح تحول سلامت را منطبق با اصول دانست و افزود: طرح تحول سلامت به اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغیه مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز و سند توسعه قانون برنامه ششم توجه ویژه دارد و برنامه‌های کوچک و بزرگ بسیاری را در دستور کار دارد.

معاون اول وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدامات مربوط به بسته‌های بیمارستان‌های دولتی، به دلیل تأمین منابع از طریق هدفمندی، در 15 اردیبهشت ماه 92 آغاز شد اما در مقابل اقدامات بهداشتی و درمانی در شهرهای زیر 20 هزار نفر، اعتبار مربوط به طرح پزشک خانواده یا اقدامات بهداشتی در شهرها، به دلیل تخصیص اعتبار از طریق یک درصد ارزش افزوده، با دیرکرد روبرو بود و از پاییز همان سال آغاز شد که موجب ایجاد برخی سوء‌تفاهمات شد.

حریرچی ادامه داد:‌ اختصاص درصدی از درآمد ناخالص ملی به حوزه بهداشت و درمان،‌طبق سیاست های کلی سلامت و اسناد بالا دستی، باید از مقدار متوسط منطقه بالاتر باشد. متوسط بودجه اختصاصی منطقه ما نسبت به کشورهای آسیای جنوبی ، 8.5 درصد و کشورهای مدیترانه شرقی، 10.5 درصد درآمد ناخالص ملی تعریف می شود.

معاون اول وزارت بهداشت آمار بودجه اختصاصی از طریق درآمد ناخالص ملی کشور را اینگونه اعلام کرد: در سالهای 88 و 89 میزان تخصیص بودجه از این طریق، 7 درصد و 7.3 درصد بود که در سال 91، این میزان به 6.1 درصد و در سال 92، به 6.6 درصد کاهش یافت.

وی عنوان کرد: هر یک درصد اختصاص یافته از طریق درآمد ناخالص ملی کشور معادل بیش از 10 هزار میلیارد تومان است. علی رغم اینکه مسئولان در سال های 90 ،91 و 92 تاکید بر افزایش میزان اختصاص بودجه از طریق درآمد ناخالص ملی داشتند، به علت تحریم، تورم و افزایش سه برابری قیمت ارز و مشکلات مدیریتی، با کاهش شدید بودجه مواجه شدیم.

حریرچی یادآور شد: به کمک طرح تحول سلامت درصد بودجه را از 6.6 درصد به 7.5 درصد افزایش دادیم که البته همچنان با حد مطلوب فاصله داریم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار