مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مصرف گوشت کشتارهای خیابانی می‌تواند باعث بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛مجید همتی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یک بیماری ویروسی از خانواده "بونیاویریده" و جنس "نایروویروس" دانست و گفت: اهمیت این بیماری از جهت اشتراک آن بین انسان و دام است.

وی ادامه داد: این بیماری برای اولین بار در سال 1944 در کریمه اکراین و پس از آن در سال 1956 در کنگو آفریقا دیده شد و از همین رو آن را "کریمه کنگو" نامگذاری کردند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این بیماری در دام‌ها علامت خاصی ندارد و نمی‌توان بیماری را از ظاهر دام تشخیص داد، عنوان کرد: تنها علامتی که ممکن است در دام رخ دهد، تب خفیف است.

همتی یادآوری کرد: این بیماری از طریق پرندگان خصوصا شترمرغ، از طریق خوراک و مدفوع و ... بین دام‌ها منتقل می‌شود.

وی در خصوص شیوه انتقال این بیماری از دام به انسان نیز حشرات خصوصا کنه را مهمترین عامل انتقال دانست و تصریح کرد: گونه "هیالوما" کنه بیشترین عامل انتقال است.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه تماس با خون، بافت، گوشت و ترشحات دام آلوده را نیز از دیگر راه‌های انتقال بیماری به انسان دانست.

همتی با اشاره به اینکه تب ناگهانی، کوفتگی عضلات، ضعف، سردرد، بی اشتهایی، آسیب دیواره عروق، خونریزی اندام‌های اصلی مانند قلب و مغز و در نهایت مرگ از علایم این بیماری است گفت:بیشترین قشری که در معرض خطر بیماری هستند دامداران، افرادی که در کشتارگاه کار می‌کنند، چوب داران، دلالان دام، پزشکان و ... می باشند و این بیماری از انسان به انسان هم منتقل می‌شود.

به گفته این مسئول، واکسن خاصی برای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود ندارد و تنها راه پیشگیری مبارزه با حشرات و خصوصا کنه است.

وی سم‌پاشی جایگاه و بدن دام را از مهمترین راه‌های پیشگیری دانست و افزود: دامپزشکی استان در سال گذشته هفت هزار لیتر سم در مناطق مرزی، محروم و پرخطر توزیع کرده است.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، تن ، خونریزی ، کنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.