مسجد عماد الدوله به صورت چهار ایوانی بنا شده و مشتمل بر سردر، صحن، ایوان، شبستان ستون دار و حجره های متعدد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ایوان جنوبی صحن که به عنوان ورودی شبستان اصلی نیز محسوب می شود، از سه ایوان دیگر بلندتر و دارای تزئینات غنی تر است. ازاره و کف ایوان در دوره اخیر با سنگ مرمر پوشیده شده و بخش های بالای ازاره نیز با کاشی کاری تزئین یافته است. بر کاشی کاری ایوان، کتیبه ای مشتمل بر قصیده ای در ذکر نام پادشاه وقت " ناصر الدین شاه" نام بانی و تاریخ 1285 هجری قمری نصب شده است.

در جانب شمال صحن مسجد، ایوانی کوتاه با برج ساعتی بر فراز آن دیده می شود. در اضلاع شرقی و غربی صحن نیز دو ایوان به قرینه یکدیگر وجود دارند که در اطراف ایوان ها، حجره های متعددی تعبیه شده اند. نمای رو به صحن ایوان ها و حجره ها با تزئینات کاشی مزین شده است. بر روی ایوان شرقی صحن مسجد، اتاقکی چوبین ساخته اند. ور.دی اصلی مسجد از طریق ایوان شرقی است که با در چوبی بزرگی به راسته زرگرها در بازار کرمانشاه مرتبط می شود.

در ضلع پشتی ایوان جنوبی، درگاهی قرار دارد که از طریق آن به شبستان مسجد راه می یابد. پوشش طاق و گنبد شبستان بر روی 12 ستون آجری در میان و دیوار های جانبی قرار گرفته است. دیوارهای داخلی با آجرکاری ساده پوشش یافته و دیگر سطوح به غیر از پوشش گنبد جانب محراب، فاقد تزئین خاصی است. کف و ازاره شبستان با سنگ مرمر پوشیده شده است و در میانه ضلع جنوبی شبستان محرابی با تزئینات کاشی کاری دیده می شود.

بنای مسجد متعلق به دوره حکومت ناصر الدین شاه قاجار است و نام این پادشاه در کتیبه سردر دیده می شود. قدمت در بقایی شاه نجف به دوره صفویان می رسد. در دوره اخیر این در را با رنگ آمیزی نامناسب از صورت اصلی خود درآورده اند. بنای مسجد را در سال های اخیر چند بار مرمت کرده اند که بر اثر آن معماری مسجد آسیب دیده است. از جمله این آسیب ها می توان به فرش کردن صحن با بتن به جای آجر فرش سابق و تعویض درهای چوبی با درهای آلومینیومی اشاره کرد.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، مسجد ، عماد ، بیشتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.