فایننشال تایمز در گزارشی نوشت گروه های لابی آمریکایی در تلاش برای ایجاد مانع بر سر راه سرمایه گذاری در ایران هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فایننشال تایمز در گزارشی در وبسایت خود نوشت: یک گروه برجسته لابی در آمریکا -که برای رد توافق هسته ای ایران تلاش کرد- در حال به راه انداختن کمپینی بین المللی به منظور دلسرد کردن شرکت های بزرگ غربی از انجام معاملات تجاری با ایران است و به آنها هشدار می دهد تجارت با ایران سبب می شود آنها تحریم های باقیمانده آمریکا را نقض کنند.

گروه "اتحاد علیه ایران هسته ای" -که گروهی دو حزبی است و سردمدار کمپین سال گذشته علیه توافق هسته ای ایران بود- از تبلیغات در روزنامه ها و بیانیه های عمومی برای تحت فشار قرار دادن شرکت هایی استفاده می کند که یا از زمان دست یابی به توافق هسته ای به ایران بازگشته اند یا آن که در فکر بازگشت به بازار ایران هستند.

لابی علیه شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران در زمانی انجام می شود که تهران هنوز از بهره مند نشدن از فواید اقتصادی ناشی از دست یابی به توافق هسته ای شکایت دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: دیپلمات های غربی می گویند تنش ها بر سر کاهش تحریم ها هنوز به نقطه ای نرسیده است که سبب زیر سؤال رفتن توافق یا اذعان به این موضوع شود که با ایران صادقانه برخورد نشده است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا طی چند هفته گذشته دو بار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و درباره شیوه اجرایی شدن توافق هسته ای با او گفتگو کرد. 

گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» قصد دارد با ارسال نامه ای به صد و چهل شرکت بین المللی به آنها درباره انجام مراودات تجاری با ایران هشدار دهد. این گروه تاکنون به سی شرکت نامه نوشته است. 

این گروه همچنین در آستانه برگزاری کنفرانسی مهم، این هفته در زوریخ -با هدف ترغیب ایجاد روابط تجاری و سرمایه گذاری با ایران- تبلیغات در روزنامه ها را آغاز کرده است. 

مارک والاس نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» است، اظهار کرد:‌ "مقامات شرکت ها زمانی که عازم ایران می شوند باید خطرات تجارت با این کشور را نیز سخت مد نظر قرار دهند." او همچنین گفت: "سطح خطرات موجود در روابط تجاری با ایران تغییر نیافته است."

والاس گفت: تحریم های آمریکا در ارتباط با نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشک های بالستیک ایران همچنان به قوت خود باقیست. 

والاس در پاسخ به این سؤال که او در حال استفاده از فشارهای عمومی بر شرکت ها به منظور نقش بر آب کردن اهداف موجود در توافق هسته ای است، گفت: بر اساس توافق هسته ای "حجم کمی از تحریم های" ایران برداشته شدند.

از زمان اجرایی شدن توافق هسته ای در ماه ژانویه، بانک های اروپایی از انجام معاملات تجاری با ایران خودداری کرده اند زیرا بیم آن دارند تحریم های باقیمانده آمریکا را نقض کنند. 

آیت الله خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته آمریکا را عامل متصل نشدن مجدد کشورش به نظام بانکی جهانی دانست. 

وی در این باره اظهار داشت: "بر روی کاغذ آنها [آمریکایی ها] نوشته اند که بانک ها می توانند با ایران همکاری کنند اما در عمل، آنها با این ادعا که ایران از تروریسم حمایت می کند و می توان بار دیگر تحریم هایی علیه این کشور اعمال کرد، در حال ایجاد اسلام هراسی هستند."
او همچنین افزود: "این اقدام سبب ارسال این پیام می شود که با ایران وارد معامله نشوید و در نتیجه سرمایه گذاران و بانک های خارجی از همکاری با ایران هراس دارند."

پیتر ویتیگ سفیر آلمان در آمریکا اعلام کرد:‌ "ما همواره بر این باوریم که ازسرگیری برخی از روابط تجاری بخشی از توافق هسته ای بوده است. معنی کاهش تحریم ها نیز همین است." او گفت با آن که ایرانی ها اعلام کرده اند از فواید اقتصادی ناشی از کاهش تحریم ها برخوردار نشده اند، اما هنوز "اوضاع از کنترل ما خارج نشده است."

تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایران و آمریکا و از حامیان سرسخت توافق هسته ای اعلام کرد: "موفقیت آمیز بودن کمپینی که سبب ایجاد اختلال در روند انجام معاملات تجاری با ایران می شود، خود در حقیقت اعمال نوعی تحریم است."

او در عین حال گفت این کمپین اگر با "لفاظی های تند نامزد های جمهوری خواه همراه شود" مؤثر خواهد افتاد زیرا "سبب ایجاد این احساس برای شرکت ها می شود که توافق ایران هنوز توافقی واقعی نیست."

فایننشال تایمز در ادامه این مطلب نوشت: گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» تا کنون نامه هایی به شرکت های جنرال الکتریک ، بمباردیه ، مرسک و زیمنس ارسال کرده است. این گروه در نامه خود برای جنرال الکتریک -که مقامات آن اعلام کرده اند قصد دارند با ایران معاملات تجاری انجام دهند- اعلام کرد تصمیم این شرکت «سبب کمک به رژیمی بی قانون می شود که از تروریسم و نا آرامی حمایت می کند.» جنرال الکتریک در پاسخ به آنها نوشت هر گونه روابط تجاری این شرکت با ایران «بر اساس قوانین و مقررات آمریکا و در راستای سیاست خارجی آمریکا و منافع سهامداران جنرال الکتریک خواهد بود.» 

گروهی از مقامات سابق آمریکایی از هر دو حزب، در سال دو هزار و هشت، گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» را ایجاد کردند. جیم وسلی مدیر سابق سیا، ریچارد هالبروک و دنیس راس کارشناس مسائل خاورمیانه که نقش هایی کلیدی در دولت های مختلف داشته اند، از اعضای این گروه هستند.

گری سیمور از مقامات سابق بلند پایه دولت باراک اوباما سال گذشته -پس از آن که به این نتیجه رسید که توافق هسته ای ایران به نفع آمریکاست- از ریاست این گروه استعفا کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار