کارشناسان معتقدند ناآرامی‌های اخیر در عراق، تاثیری در صادرات نفتی رو به رشد این کشور ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت عراق به رکورد بالایی در ماه آوریل رسید و این کشور در حالی همچنان به روند صعودی افزایش تولید نفت خود ادامه می‌دهد که ناآرامی‌های اخیر در این کشور، صنعت نفت دومین تولیدکننده بزرگ اوپک را در معرض تهدید قرار داده است.

به گفته سخنگوی وزارت نفت عراق، تولید نفت این کشور در ماه آوریل به 3.36 میلیون بشکه در روز افزایش یافت که این میزان تولید، حجم تولید نفت این کشور را در ماه گذشته به 100.92 میلیون بشکه رساند.

البته در این آمار، فروش نفت خام از سوی دولت اقلیم کردستان لحاظ نشده است. طبق آمار وزارت نفت عراق، تولید روزانه نفت اقلیم کردستان نیز از 3.29 میلیون بشکه در ماه مارس به حدود 3.65 میلیون بشکه در ماه آوریل رسید که تقریبا برابر با میزان نفت تولیدی این منطقه در ماه ژانویه است.

به گفته فلاح امری – رئیس اداره بازاریابی نفت خام عراق – ناآرامی‌های اخیر این کشور که با حمله معترضان به پارلمان به نقطه اوج خود رسید، تا این لحظه تاثیری بر روند تولید و صادرات نفت عراق نداشته است.

کارشناسان اقتصادی بین‌المللی نیز معتقدند که با توجه به وعده معترضان برای خروج از منطقه سبز عراق، که ساختمان‌های دولتی این کشور را در خود جای داده است، این ناآرامی‌ها خللی در روند تولید نفت این کشور ایجاد نخواهند کرد. ضمن اینکه بخش اعظمی از ذخایر نفتی عراق و پایانه‌های نفتی آن نیز در جنوب این کشور واقع شده‌اند که فاصله زیادی با مناطق تحت کنترل داعش دارد. بنابراین، از سوی این گروه تروریستی نیز تهدیدی متوجه صنعت نفت عراق نیست.

همانند سایر کشورهای تولیدکننده نفت، درآمدهای نفتی دولت عراق از سال 2014 به دلیل عرضه مازاد بر نیاز نفت در بازار به شدت کاهش یافته است؛ اما کاهش تولید نفت شیل آمریکا و امیدواری‌هایی که در خصوص بازگشت تعادل به بازار نفت وجود دارد، بهای نفت خام را طی یکی دو ماه اخیر با افزایش نسبی روبه‌رو کرده است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار