رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: برداشت بی‌رویه موسیر زنگ انقراض این گونه را در کوه سیاه به صدا درآورد.

  •  

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ هدایت‌الله آویزش اظهار داشت: موسیر یکی از گیاهان خوراکی و دارویی است که در ارتفاعات کوه سیاه به وفور مشاهده می شود و از این گیاه که از خانواده سیر بوده و خواص درمانی قابل توجهی دارد برای مصارف خوراکی استفاده می شود.
 
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه تاکید کرد: برداشت بیش از حد برخی از گیاهان دارویی در سال‌های اخیر موجب کمبود و انقراض این گونه‌های با ارزش شده است.
 
وی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه موسیر در کوه سیاه شروع شد افزود: بسیاری از افراد از اوایل اردیبهشت ماه شروع به برداشت این محصول در کوه سیاه کردند که اگر با این وضعیت پیش رود سبب نابود شدن این محصول می‌شود.
 
آویزش خاطرنشان کرد: ماه‌های نخست فصل بهار زمان مناسبی برای رویش گیاهان است در این زمان گیاهان تازه سر از خاک بر می‌آورند و در حال رشد و نمو هستند ولی این گیاهان با برداشت بی‌رویه در معرض خطر جدی انقراض قرار گرفته اند.
 
رئیس منابع طبیعی کهگیلویه با بیان اینکه نیاز همیار طبیعت یکی از نیازهای مهم منابع طبیعی است یادآور شد: یگان حفاظت این اداره با گشت‌های ادواری با بهره‌برداران غیرمجاز و افرادی که بخواهند با سوء استفاده باعث آسیب به پوشش گیاهی دارویی شوند، برخورد قانونی می‌کنند ولی تنها عاملی که کمبود نیروی منابع طبیعی را برطرف می کند استفاده از نیروی همیار طبیعیت است.
 
وی از آمادگی منابع طبیعی و آبخیزداری برای به کار گیری 150نیرو همیار طبیعت خبر داد.
 
آویزش از مردم روستا شوتاور خواست تا با توجه به نزدیک بودن به کوه سیاه از مردم برای جلوگیری از برداشت بی رویه موسیر با منابع طبیعی کمک کنند.
 
انتهای پیام/و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.