رییس سازمان غذا و دارو گفت: حدود 30 قلم دارو که تحت پوشش بیمه نبودند شامل حمایت 70 درصدی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رسول دیناروند در جمع خبرنگاران در خصوص دیدار وزرای بهداشت ایران و کره گفت: هدف از این دیدار در حوزه غذا و دارو که به امضای تفاهم‌نامه منجر شد موجب جذب کشور کره در زمینه تولید دارو،‌ آموزش نیروی انسانی، کنترل کیفیت و سلامت فرآورده‌های غذایی و دارویی بوده است.

وی افزود: کشور کره برای افزایش این همکاری‌ها علاقمند هستند و این کشور تلاش دارد در حوزه هماهنگ‌سازی مقررات مربوط به ثبت دارو، تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و غذایی، سرمایه گذاری هایی را داشته باشد.

دیناروند تصریح کرد: قرار بر این است تا کارگروهی تشکیل شود و موارد ذکر شده را پیگیری کند. اولین جلسه این کارگروه ظرف دو ماه آینده در ایران برگزار می‌شود و گروهی از وزارت بهداشت و ایمنی غذا و داروی کره جنوبی به ایران می‌آیند تا مذاکرات عملی در این حوزه را آغاز کنند. 

حمایت 70 درصدی 30 قلم دارو
رسول دیناروند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال میزان تمرکز طرح تحول سلامت در بیماران صعب‌العلاج گفت: در حال حاضر طرح تحول سلامت تمرکز عمده‌ای در کاهش هزینه‌های بستری داشته است. که این تمرکز متوجه تمام بیماران از جمله بیماران خاص، صعب‌العلاج و معمولی بوده است به طوری که سقف پرداختی های بیماران در حوزه بستری در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی 6 درصد است و این میزان در مقایسه با میزان پرداختی بیماران قبل از طرح تحول سلامت 6 الی 7 برابر کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: از طرفی دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها فراهم شده و دیگر نیازی به مراجعه بیماران و همراهان به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو وجود ندارد. اما در حوزه سرپایی تمرکز روی کاهش هزینه دارویی بیماران خاص، صعب‌العلاج و مزمن است. 

دیناروند به جزئیات تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که میان وزرای بهداشت ایران و کره امضا شد 300 قلم دارو مشمول حمایت‌هایی فراتر از پوشش های بیمه‌ای می‌شوند. حدود 30 قلم دارو هم که تحت پوشش بیمه نبودند شامل حمایت 70 درصدی می‌شوند. برخی از این داروها داروهای بیماران سرطانی و برخی مربوط به نازایی است. 

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: داروهایی نیز که مورد حمایت 70 درصدی بودند در این تفاهم‌نامه حمایت 90 درصدی متوجه آنها می‌شود بنابراین پرداخت بیماران حتی بیماران تحت پوشش بیمه به یک سوم میزان پرداختی قبل از امضای تفاهم‌نامه می‌رسد و همچنین تعدادی از داروها هم که برای بیماران خاص یارانه‌ای بودند رایگان می‌شود. 

وی در خصوص داروهای وارداتی نیز اینگونه توضیح داد: داروهای وارداتی مشمول حمایتی فراتر از حمایت بیمه‌ای می‌شوند تا بیماران به آسانی به آنها دسترسی داشته باشند. 

دیناروند اعتبار اختصاصی در این حوزه را 2 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار در سال 2 هزار میلیارد تومان است که نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان آن از طریق بیمه‌ها و 500 میلیارد تومان آن از طریق وزارت بهداشت تامین می شود. 

این هزینه‌ها صرف داروها، شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک و رادیو داروها می‌شود. علاوه بر این دو هزار میلیارد تومان اعتبار شامل بیماران خاص، صعب‌العلاج و مزمن شده است.

ديناروند مقدار اعتبار تخصيص يافته بيماران خاص  و صعب العلاج را، دو هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين ميزان اعتبار متوجه بيماران خاص و صعب العلاج بوده و سال ٩٥، علي رغم محدوديت هاي بودجه اي، اين حمايت ادامه دارد.

وي در خصوص عدم اجرا بسته حمايتي اين بيماران عنوان كرد: اجرا نشدن برخي بسته هاي حمايتي، مربوط به دارو نيست. قرار بود گام هايي در حوزه درمان براي بيماران صعب العلاج برداشته شود كه به علت محدودين هاي بودجه اي تحقق پيدا نكرد.

رئيس سازمان غذا و دارو يادآور شد: ٩٠٠ ميليارد تومان اعتبار براي حمايت از بيماران خاص و صعب العلاج پيش بيني شده بود كه معاونت درمان در حال پيگيري جاماندگي اين اعتبار در حوزه ي غيردارويي است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار