شرایط برای توسعه همکاری میان ایران و کره جنوبی فراهم است

معاون وزیر در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه شرایط برای توسعه همکاری میان ایران و کره جنوبی فراهم است گفت:وزارت نیرو خود را موظف به بسترسازی و فراهم کردن زمینه برای توسعه همکاری های میان شرکت های خصوصی و دولتی دو کشور می داند.

بزرگ نسب/امضای سند همکاری توانیر  و کپکوبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ظهر امروز سه شنبه مراسم سند انجام همکاری پروژه های تحقیقاتی در قالب تحقیقات مشترک، تبادل محقق و متخصص و انجام پروژه های مشترک بین دو کشور به امضا رسید.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر در امور برق و انرژی در خصوص تفاهم نامه امضا شده میان و کشور اظهار داشت: در راستای توسعه همکاری های ایران و کره تفاهم نامه های مختلفی به امضا رسیده است که امروز شاهد همکاری شرکت کپکو با شرکت  توانیر و سایر شرکت های فعال در صنعت برق کشورمان بودیم.

وی در خصوص جزئیات تفاهم نامه های امضا شده تصریح کرد: برای هوشمندسازی شبکه های به ویژه کنتور های ، AMI بهینه سازی و کاهش تلفات در توزیع برق و همچنین افزایش راندمان نیروگاه های تولید برق ، سندهای همکاری به امضا رسیده است؛ در حال حاضر خط انرژی داخل کشور حداکثر تا 400 ولت است که با مذاکراتی که با شرکت کپکو داشته ایم خط 765 ولت را به منظور ارتقای سطح ولتاژ کشور احداث خواهیم کرد.

وی افزود: در راستای توسعه همکاری های صنعت برق گام های موثری با شرکت کپکو برداشته شده است که قطعاً ثمرات سفر این هیئت کره ای در ماه های آینده نمایان خواهد شد.

فلاحتیان ادامه داد: ما هم از تجربیات کره ای ها استفاده خواهیم کرد هم انتقال تکنولوژی و دانش فنی را انجام خواهیم داد و وزارت نیرو خود را موظف به بسترسازی و فراهم کردن زمینه برای توسعه همکاری های میان شرکت های خصوصی و دولتی دو کشور می داند.

وی در خصوص هوشمندسازی کنتورها با همکاری شرکت کپکو اظهار داشت: هم اکنون 33 میلیون مشترک برق داریم که در قالب برنامه ریزی های مشخص طی یک برنامه 5 تا 10 ساله از کنتورهای AMI استفاده کنیم .

وی افزود: الویت برای تغییر کنتورها با مشترکین پرمصرف است، مشترکینی که مصرف آن ها 30 کیلووات و بیشتر از آن می باشد که در ابتدا  چند پروژه پایلوت انجام خواهد شد و در آینده با استفاده از منابع مالی که از طرف شرکت کره ای تامین خواهد شد کل کنتورها تعویض خواهند شد؛ طرح پایلوت در سال 2016 و پروژه اصلی با توجه به نتایج طرح پایلوت از سال 2017 آغاز خواهد شد.

فلاحتیان در خصوص میزان منابع مالی تامین شده توسط طرف کره ای اظهار داشت: در خصوص پروژه هوشمندسازی کنتورهای AMI و پروژه های مرتبط با کاهش تلفات در حوزه توزیع برق و همچنین کاهش مصرف انرژی تا سقف 10 میلیارد دلار نسبت به سرمایه گذاری و استفاده از خدمات فنی مهندسی همکاری خود را با طرف کره ای توسعه خواهیم داد ؛ بر اساس جلسه امروز و امضای تفاهم نامه زمینه انجام پروژه ها فراهم شده است و با استفاده از خط اعتباری کشور کره پروژه را یکی پس از دیگری گسترش خواهیم داد.

فلاحتیان تاکید کرد: کره کشور موفقی در زمینه صنعت برق است و آماری که مشخص شده است نشان دهنده میزان تلفات کمتر از 5 درصدی کره ای ها است و ما در نظر داریم ابتدا از تجربیات آنان استفاده کنیم سپس با همکاری آن ها بومی سازی را در داخل کشور گسترش دهیم.

مدیر عامل شرکت کپکو آقای " چو" در خصوص همکاری های میان این شرکت و شرکت توانیر اظهار داشت: همکاری ما با وزارت نیرو از یک سال پیش شروع شده بود و از سه ماه گذشته نیز یک پروژه پایلوت را با شرکت توانیر انجام داده که تا پایان سال جاری شروع خواهد شد و تا پایان سال آینده طرح اصلی را انجام خواهیم داد.

وی افزود: در این زمینه سرمایه گذاری بسیار بزرگی در خصوص انتقال تکنولوژی و منابع انسانی به کار رفته است و ما امیدواریم که حمایت شرکت های ایرانی را داشته باشیم. 


وی ادامه داد: ما همچنین با شرکت توانیر تفاهم نامه ای را در خصوص نیروگاه 500 کیلوولت امضا کرده بودیم که تا آخر امسال پایان یافته و تا پایان سال آینده به طور اصلی به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سند همکاری ، کپکو ، توانیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار