لرستان در رتبه دوم پرباران ترین استان های کشور قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از لرستان؛براساس اطلاعات ایستگاه‌های بارن‌سنجی مدیریت منابع آب ایران استان لرستان با ۷۸۱ ميلي‌متر بارندگی از ابتداي مهرماه سال گذشته تا هشتم ارديبهشت ماه سال جاري دومین استان پر باران کشور بعد از استان گیلان است.

در این رده بندی در همین مدت استان گيلان با ۸۴۶.۷ میلی متر و استان ايلام با ۷۲۷.۷ ميلي‌متر بارندگي در رده های اول و سوم قرار دارند.

همچنین در بین کم باران ترین استان های کشور استان های یزد با ۵۴.۷ ميلي‌متر ، سیستان و بلوچستان با ۵۹ میلیمتر و سمنان ۷۷.۶ ميلي‌متر به ترتیب اول دوم و سوم هستند.

این در حالی است که از استان لرستان هر ساله به طور متوسط ۱۲ میلیارد مترمکعب روان آب خارج می شود که این میزان ۱۱ درصد آب جاری کشور را شامل می شود .

عدم امکانات لازم برای ذخیره سازی آب و بلاتکلیف ماندن اکثر پروژه های سد سازی در این استان سبب شده است که استان لرستان حتی در کوچکترین خشکسالی ها نیز آسیب پذیر باشد.

همچنین همین امر موجب شده است همه ساله شهرهای جنوبی و غربی این استان شاهد جاری شدن سیل  باشند و خسارت فراوانی را متحمل شوند .

تمام این موارد دست به دست هم می دهند تا کشاورزان این استان از 800 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان تنها 200 هزار هکتار از آن را به صورت آبی کشت کنند و مابقی آن به صورت دیم کشت می شود.


انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.