شیراز؛

آغاز پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر

پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در شیراز، از امروز، هجدهم اردیبهشت، آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، با هدف تعیین الگوی اپیدمیولوژیک عوامل خطر این بیماری ها، شناسایی گروه های در معرض خطر و نظارت بر روند این عوامل، از سال 1383 آغاز شده و تاکنون 6 دوره پیمایش گسترده کشوری صورت گرفته است.
دکتر محمدجواد مرادیان ادامه داد: با توجه به گسترش روزافزون بیماری های غیر واگیر در دنیا، سازمان جهانی بهداشت در راستای پاسخ به نیازهای بین المللی برای دسترسی به اطلاعات معتبر و قابل مقایسه از عوامل خطر عمده بیماری های غیرواگیر، رویکرد گام به گام (STEPs) مراقبت عوامل خطر این بیماری ها را ابداع کرده است که این پیمایش، در همین راستا به اجرا درمی آید.
او افزود: دور هفتم این پیمایش در استان فارس، همگام با سایر استان ها از اوایل اردیبهشت آغاز شده و تا اواسط خرداد، ادامه دارد.
مرادیان پیمایش "مراقبت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر" را ابزاری معرفی کرد که برای گردآوری اطلاعاتی که نقش حیاتی در ارتقای برنامه ریزی و ارزیابی مداخله های بیماری های غیرواگیر دارد، اجرا می شود و اضافه کرد: این پیمایش شامل عوامل بوم شناسی و عوامل خطر رفتاری (بر اساس پرسشنامه)، سنجش های جسمانی قد، وزن، فشارخون و نبض و سنجش های آزمایشگاهی قند خون، چربی خون و ادرار است.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت: در راستای اجرای این گام ها، پرسشگران با کارت شناسایی عکس دار در مناطقی از شهر و روستاهای سراسر استان که از قبل مشخص شده است، کار پرسشگری را در مورد عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، انجام می دهند.
او اظهار کرد: این پیمایش با سنجش فشارخون، قد و وزن افراد بالای 18 سال انجام می شود و سپس افراد بالای 25 سال خانوار، برای انجام آزمایش خون و آزمایش ادرار رایگان، به نزدیک ترین آزمایشگاه منطقه معرفی می شوند.
دکتر مرادیان ادامه داد: تعداد خوشه استان فارس، 177 خوشه است که در مجموع، هزار و 770 نفر مورد پرسشگری قرار می گیرند.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یادآور شد: این طرح در برخی شهرهای استان فارس، از روزهای گذشته به اجرا درآمده و در شیراز، از امروز، هجدهم اردیبهشت، آغاز شد.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: آغاز ، پیمایش ، ملی ، خطر ، غیرواگیر ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار