حرکت خزنده بازیگر جدید و باانگیزه­‌ای به نام داعش در یافتن جای پایی محکم در افغانستان می‌تواند روند اوضاع را برای رهبران طالبان ناگوار سازد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقام‌های امنیتی در ولایت غور گفته‌اند که در چند روز اخیر گروه تروریستی داعش در بخش‌هایی از این ولایت تجمع کرده‌ است. امان عظیمی فرماندهی پلیس غور بیان کرد که افراد این گروه به رهبری "قاری رحمت‌الله، فاروق و مولوی فضل‌احمد" در شمال شهر فیروزکوه تجمع کرده‌ و علنا پرچم داعش را بلند کرده و به تبلیغات پرداخته‌اند.

فرماندهی پلیس غور اظهار داشت: این گروه تاکنون حدود ۲۰۰ تَن را جذب کرده ‌است. او می‌گوید: این افراد (رهبران فعلی داعش در غور) در گذشته عضو گروه طالبان بودند؛ اما در حال حاضر با به دست داشتن پرچم داعش در منطقه غلمین شمال فیروزکوه مرکز غور حضور یافته‌اند.

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

وی افزود که بر اساس گزارش‌ها اعضای گروه داعش قصد دارند شاهراه هرات غور و شاهراه غور کابل را نا امن سازند. چند روز پیش افراد این گروه یک سرباز ارتش را کشته و یک پلیس را هم با خود بُرده‌اند. او گفت: اکنون این پلیس در منطقه غلمین غور که ۲۰ کیلومتر تا مرکز این ولایت فاصله دارد به دست داعشیان است. عظیمی تصریح کرد: این‌ها علنا به نفع داعش کار می‌کنند و مردم را به عضویت گروه‌شان دعوت می‌کنند. این مقام امنیتی از برنامه سرکوب این افراد توسط نیروهای امنیتی چیزی نگفته ‌است.

چندی پیش هم خبرهایی وجود داشت که گروه تروریستی داعش در ولایت غور زمین‌ خریداری کرده‌ است

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

تولد داعش در افغانستان

گروه تروریستی تکفیری داعش با استفاده از وضعیت امنیتی نامناسب افغانستان در حال گسترش فعالیتهای خود در بخشهای مختلف این کشور می باشد. بنابر این گزارش، تشکیلات تازه تاسیس داعش علی رغم عمر کوتاه پند ماهه در این کشور با کمک سازمانهای جاسوسی پاکستان، آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی و ترکیه در حال ایجاد زیرساختهای لازم برای حضور طولانی مدت در افغانستان است.

در همین راستا یکی از رئوس برنامه‌های این گروه به ایجاد اردوگاه‌های آموزش نظامی و جذب و سازماندهی نیرو از میان جوانان افغانی، داوطلبان مدارس وهابی از پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، چچن، سوریه و اعضای بریده گروه رقیب یعنی طالبان اختصاص دارد. در این اردوگاه‌ها، کار با انواع سلاح سبک و سنگین، تاکتیک، تخریب، کار با مواد منفجره و حملات چریکی به مواضع نیروهای ارتش افغانستان و گروه‌های رقیب داعش آموزش داده می‌شود.

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

داعش چگونه عضوگیری می‌کند

متوسط سن تروریست‌هایی که به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی افراطی می‌پیوندند؛ 18 تا 28 سال اعلام شده است.

ملیت‌ها و تعداد تروریست‌های خارجی داعش

15 تا 18 درصد تروریست‌های خارجی داعش از اروپا و آمریکا هستند.

11 درصد تروریست‌های خارجی از روسیه، چچن شرق و مرکز آسیا هستند.

بقیه تروریست‌ها از برخی کشورهای خاورمیانه و قاره آفریقا هستند.

حدود 6 هزار نفر از اعضای داعش پس از اشغال شهر موصل عراق به این گروه تروریستی پیوستند که با پیوستن این افراد، تعداد اعضای آن به بیش از 25 هزار نفر افزایش یافت.

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

ملیت‌های تروریست‌های خارجی داعش در یک نگاه


1- روسیه، چچن و اوکراین: 2000 نفر

2- فرانسه: 1200 نفر

3- پاکستان،‌هند و بنگلادش: 1000 نفر

4- ترکیه: 900 نفر

5- انگلیس: 700 نفر

6- آلمان: 550 نفر

7- ترکمنستان و تاجیکستان: 350 نفر

8- بوسنی، کوزوو و آلبانی: 400 نفر

9- بلژیک: 300 نفر

10- افغانستان: 300 نفر

11- استرالیا: 250 نفر

12- آمریکا و کانادا: 250 نفر

13- دانمارک، نروژ و سوئد: 250 نفر

14- فنلاند و سوئیس: 200 نفر

15- هلند: 120 نفر

16-چین : 100 نفر

17- اندونزی : 100 نفر

18- مالزی : 50 نفر

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

مراحل جذب تروریست خارجی در داعش

(جذب و تبلیغ)
غالبا در کانون‌های جذب سنتی حضور دارند

مساجد، دانشگاه‌ها، جمعیت‌های خیریه، مراکز آموزشی، اردوهای تابستانی، سالن‌های ورزشی، سفرهای حج و عمره، شبکه های ارتباط اجتماعی در اینترنت از مکان‌های جذب نیرو است. هسته‌های جذب ابتدایی؛ جوانان را شناسایی و مشخص می‌کنند، سپس به آنها نزدیک شده و دیدار می‌کنند و آنگاه آنها را از محیطی که در آن به سر می‌برند، جدا می‌کنند تا این محیط تاثیر منفی بر افکاری که داعش می‌خواهد به آنها منتقل کند، نداشته باشد.

مدت مرحله نخست، 6 ماه است


بیعت و آماده‌سازی سازمانی

پس از آنکه تروریست جذب شده، دوره‌های آموزشی را با تکیه بر این موارد: شناخت اهمیت بیعت، دشمن، اهمیت فعالیت جمعی، شناخت واژگان امارت، سمع و طاعت و جهاد، تکمیل کرد. در این مرحله، تمام علمای دینی مخالف تکفیری‌ها به تروریست‌ها به عنوان دشمن آنها معرفی می‌شوند که این مسائل در راستای شیوه‌های داعش برای شستشوی مغزی قرار دارد و غالبا تعداد آموزش یافتگان این دوره‌ها بین سه تا پنج نفر هستند.

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

طبقه بندی

تقسیم‌بندی و طبقه‌بندی اعضا بر اساس میزان انسجام و تطابق توانمندی‌های جسمانی و روحی و عقلی جوانان جذب شده صورت می‌گیرد که بر اساس ساختار گروهک تکفیری داعش به چهار گروه تقسیم می‌شوند که شامل:

1- جنگجو

2- متخصص و کارشناس

3- انغماسی: تروریست‌هایی را می‌گویند که از قدرت بدنی بالایی برخوردارند که این افراد کمربند انفجاری به خود می‌بندند و علاوه بر آن سلاح سبک به دست می‌گیرند و تا هنگامی که مهماتش تمام شود، می‌جنگد و سپس در صورت لزوم، خود را منفجر می‌کند.

4- انتحاری

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

انتقال جوانان جذب شده به میادین جنگ و پیوستن مستقیم آنها به گروه‌های افراطی تروریستی

اقدامات متعددی برای سیطره کامل بر جوانان جذب شده و مهار کامل آنها انجام می‌شود که شامل:

1- جایگزینی مدارک رسمی آنها با مدارک جعلی (مدارک شناسایی رسمی آنها را می‌گیرند و مدارک جعلی در اختیار آنها قرار می‌دهند)

2- از هر یک از این جوانان جذب شده می‌خواهند که حداقل دو هزار دلار پول بیاورد.

3- تغییر نام جوان پیوسته به داعش و جایگزینی آن با لقب (مثل ابوسیاف، ابوعمر...)

4- آموزش برخی کلمات، آداب و شیوه‌های مرسوم در میدان نبرد به سبک تکفیری‌های داعشی

مبلغان اقلیت‌های اسلامی در جوامع اروپایی، آمریکایی و آسیایی، افکار افراطی خود را به فرد منتقل کرده و به شستشوی مغزی او به بهانه تلاش برای تطهیر و پاکسازی روح و ادعای ورود قطعی به بهشت در صورت پیوستن به گروه‌های تروریستی تکفیری می‌پردازند و سپس او را به سوریه و عراق اعزام می‌کنند.

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

دو پادشاه در یک اقلیم نمی­گنجند!

فارغ از رجزخوانی طالبان و داعش، آنچه در عمل شاهد آن بوده­‌ایم، رشد روزافزون پدیده داعش در افغانستان و تلاش این گروه برای بهره بردن از موقعیت ممتاز جغرافیایی این کشور در کشاندن گستره مبارزاتی خویش به آسیای میانه، شرق آسیا و سرانجام استقرار ولایت «خراسان» در این مناطق است. همچنین نوع نگاه رهبران داعش به افغانستان به عنوان سرزمین مادری و میل به بازگشت به آن در انگیزش­‌بخشی به آن‌ها، تأثیر شگرفی دارد.

بر همین اساس، هسته­‌های تکفیری در افغانستان رشد بیشتری یافته و پرچم سیاه داعش جایگزین پرچم سفید طالبان در مناطق مختلف افغانستان به ویژه در شمال این کشور شده است. اما ماجرا به همین جا ختم نشده و دو طرف رو در روی یکدیگر صف­‌آرایی کرده­‌اند، به طوری که در تازه­‌ترین این درگیری­ها، نیروهای داعش یک فرمانده و 10 پیکارجوی طالب در ولایت ننگرهار را سر بریدند.

اعضای گروه تروریستی داعش هم‌اکنون در ولایات ننگرهار، فراه و هلمند حضور دارند

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

سیاست­‌ها و برنامه­‌های سیاسی و نظامی دولت وحدت ملی در مبارزه با طالبان نیز در تصمیم­‌گیری­‌های آن­ها در تغییر رویکردشان تأثیر گذاشته است. دولت اشرف غنی  از زمان روی کار آمدن، با اعلام راهبرد بلندمدت توسعه کشور در دهه موسوم به دهه «پیشرفت»، به طور همزمان سیاست­‌هایی را در سطح داخلی و بین­‌المللی برای واداشتن طالبان به آمدن به سر میز گفتگو دنبال کرده است تا بتواند با برقراری امنیت نسبی، این کشور را به سطحی از توسعه اقتصادی، رفاهی، سیاسی، اجتماعی و... برساند.

در سطح داخلی، دعوت از شخصیت­‌های ملی و مذهبی برای تقویت روند صلح ملی، انجام گفتگوهای غیرمستقیم صلح با طالبان، بهبود اوضاع اقتصادی و رفاهی و همچنین انجام عملیات گوناگون نظامی علیه طالبان و... از جمله برنامه­‌های نرم‌افزاری و سخت­‌افزاری دولت وحدت ملی در واداشتن طالبان به عقب­‌نشینی و ورود به گفتگوهای صلح بوده است. در سطح خارجی نیز بستن پیمان امنیتی- اطلاعاتی با پاکستان در مبارزه مشترک با طالبان، تقویت دستگاه دیپلماسی در بهره­‌گیری از توان و نفوذ کشورهایی همچون ایران، کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس، چین، هند و... برای پیشبرد روند صلح از جمله تدابیر دولت اشرف غنی در برقراری صلح و امنیت در کشور به شمار می‌رود.

حضور داعش با سه فرمانده و ۲۰۰ عضو در ولایت غور افغانستان + تصاویر

و اما حرف آخر؛

تحولات میدانی افغانستان نشان می­‌دهد که طالبان همچون سال­‌های گذشته، نمی­‌تواند به عنوان تنها بازیگر نظامی در سیاست‌ورزی این کشور تأثیرگذار باشد. دودستگی رهبران در چگونگی مدیریت شرایط کنونی، جدایی فرماندهان و پیوستن آن­ها به داعش، تن دادن برخی از رهبران به گفتگوهای صلح و از سوی دیگر فشار دولت مرکزی برای به زمین گذاشتن سلاح‌ها و ورود به عرصه رقابت سیاسی سبب شده تا طالبان دیگر نتواند همچون دو دهه گذشته صحنه تحولات سیاسی و نظامی افغانستان را به تنهایی دستخوش رفتارهای خویش سازد.  همچنین حرکت خزنده بازیگر جدید و باانگیزه­‌ای به نام داعش در یافتن جای پایی محکم در سرزمین افغانستان می‌تواند روند اوضاع را برای رهبران طالبان ناگوار سازد.

انتهای پیام/

گزارش از حمیدرضا قربانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.