به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،پیرمردی با کیسهای به دست میخواهد پیاده شود و در مقابل انبوهی از مردان بسیار جوانتر از او میخواهند سوار شوند، چند نفر فریاد میزنند «آقا هُل نده» اما همچنان فشاری که از بیرون میآید باقی است. اینجا شهر زیرزمینی تهران و یکی از واگنهای قطارهای مترو تهران است.
دست آخر چند نفری که از بیرون هُل میدادند سوار قطار شدند اما پیرمرد با نگاهی مغموم همچنان در واگن باقی ماند و اجازه پیاده شدن پیدا نکرد. داستان این پیر مرد و بچههای مدرسهای که هر روز زیر دست و پا از نفس میافتند، داستان هر روزه شهر زیر زمینی تهران است.
شهری که خطوط آن از شمال به جنوب و شرق به غرب را پوشش میدهد و روزانه چندین هزار نفر را با قطارهای خود جابجا میکند اما توسعه ناهمگون آن سبب شده تا سفر با مترو به یکی از دشواریهای زندگی در تهران بدل شود.
مترو وسیلهحمل و نقل عمومی است که نه ترافیک سرعت حرکت آن را کم و نه تولید آلودگی میکند. سفر با این وسیله هم از نظر زمان و هم هزینه به صرفه است اما چو آسان نمود اول، افتاد مشکلها.
امروز سفر با مترو به یکی از دشواریهای سفر در شهر تهران به شمار میرود، افزایش تعداد ایستگاه و به طبع آن مسافران همزمان نشد با افزایش تعداد واگنها و این آغاز مشکلات مترو بود. انباشت مسافران منتظر قطار در ایستگاهها و ورود قطارهایی مملو از جمعیت زمان توقف هر قطار را در ایستگاهها افزایش میدهد و همین امر موجب میشود تا در ایستگاه بعدی تعداد بیشتری از مسافران در ایستگاه انباشته شوند.
این روند ادامه پیدا می کند و دست آخر راهبر قطار اعلام می کند که قطار مزبور در چند ایستگاه توقف نخواهد داشت و این یعنی آغاز مشکلاتی که قرار است برای مسافران پیش بیاید.
در دورانی که کمبود واگن به شدت احساس میشود، افتتاح ایستگاههایی که تلاقی دو خط هستند بزرگترین اشتباهی بود که موجب شد تا دیگر جایی برای نفس کشیدن در قطارها باقی نماند.
اکنون نیز ایستگاه دیگری افتتاح شده است تا علاقمندان را به محل برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور انتقال دهد. شهر آفتاب در جنوب تهران افتتاح شد و مترو آن هم به بهره برداری رسید تا رفت و آمد به نمایشگاه کتاب سهولت گیرد.
با افتتاح نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب به مشکلات مردم در مترو نیز افزوده شد و ناله های بیشتری از پیرمردان، پیرزنان و کودکان به گوش می رسد.
اکنون غروبها تمامی قطارها مملو از جمعیت به ایستگاه می رسد و جوانان هم گاهی به سرنوشت همان پیر مرد مغموم دچار می شوند و خیل عظیم جمعیت نمیگذارد که در ایستگاه مورد نظر از قرار پیاده شود.
**مشکل حل نشدنی واگن هامدتها قبل بود که مقامات شهرداری، مترو و حتی خود قالیباف شهردار تهران در مورد علت کمبود واگن صحبت کردند. آنها عدم تخصیص یارانه لازم برای خرید واگن به همراه تحریم ها را علت مشکل می دانستند و توپ را به زمین دولتی ها می انداختند.
در مقابل اعضای دولت هم در این ارتباط یا سکوت می کردند یا به گفتن این جمله که کمک خواهد شد بسنده می کردند.
هرچه هست در این میان آنهایی که زیر دست و پا ناله می کنند، تعدادشان روز به روز افزوده می شود.
این افراد هنوز صدای ناله شان از زیر زمین به گوش مسئولانی که روی زمین هستند نرسیده گرچه تصور می شود که اگر هم برسد( بوسیله رسانه ها منتقل شود) اقدام در خوری انجام نمیگیرد تا همچنان از زیر زمین صدای ناله بیاید.
انتهای پیام/
من واقعا میترسم بخوام یه روزی هم سوار مترو بشم....بااین وجود و شلوغی.و رفتارای بعضیا
....واقعاتاسف داره تهران شلوغه خوب رسیدگی کنید....
چیزی به اسم واگن ویژه آقایان وجود ندارد و اون واگن ها عمومی هست هرکسی اعم از زنان طبق خواسته شون و میتونن وارد هر واگنی بشن. اما اما بالای بعضی واگن ها نوشته « ویژه بانوان» اوکی؟؟
اشکال کار اینحاست که قطار شهری را با مطالعه 30سال پیش اجرا کردند یعنی بر حسب جمعیت 30سال پیش تهران
افزایش جمعیت و تقاضای رفت و آمد را مسئولین لحاظ نکردند
جا داشت در هر ایستگا 4 مسیر حرکت قطار پیش بینی میشد تا هم معضل ازدحام را نداشتیم و هم معضل ترافیک خط که از افزایش واگن ناشی میشد را نداشتیم
با تشکر از همه
مترو خیلی خیلی شلوغه اگر نمی توانید کاری برای مردم انجام دهید حداقل واگن ها را کم کنید که تعداد مردم زودتر از آنچه که فکر کنید کم خواهند شد (الان دست و پایشان می شکند ) آن زمان خفه می شوند .
ا
ضمن عرض خسته نباشید به مسئولان و شهردار محترم امیدوارم که مطالب که می شنوند حداقل یک لحظه درمورد آن فکر کنند که اگر چه خودشان و .... از مترو استفاده نمی کنند و استفاده از وسایل عمومی را پیشنهاد می کنند . امیدآن را داریم مشکلات را حل کنند.باتشکر
هر 15 دقیقه یک قطار
اگر هر 10 دقیقه یک قطار بود باز وضعیت بهتر می شد
مردم عذاب میکشن
1-فشار قبر :قابل توصیف نیست
2-انرژی جنبشی:در هنگام ترمز شدید قطار مردم متمایل میشوند به کنار دستی هاشون
3-فیلم مرد عنکبوتی:طرف از روی سکو مثل مرد عنکبوتی تار میزنه به دستگیره اگر انگشتش به میله به هر زحمتی برسه خودش میکشه داخل
که براشونم فرقی نداره که قسمت مردونه شلوغهویا خلوت خیلی راحت میان و بقیه را ازار میدن
اونوقت تکلیف محرم و نامحرم چی میشه؟؟؟؟؟
پر هزینه ترین کار دو طبقه کردن خیابانه که میشه مثل صدر که صبح که بازش میکنن ترافیکه تا اخر وقت در مورد بی ار تی هم که اصلا تو ایران جواب نمیده چون ترافیک و تقاطع زیاده
پس بهترین وسیله مترو هستش
اما وقتی خانوم ها در اتوبوس و مترو به جایگاه مرد ها میرن ازحلال خدا هم حلال تره !!!
دانشگاه زدم تبریز و از تهران فرار کردم.ازبس شلوغه.
واگن های کمش به کنار
تهویه هوای همین واگن هایی هم که هست خوب انجام نمیشه هوای واگن ها یا خیلی سرده یا خیلی دم و گرم !