تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی 22 اردیبهشت ( 11 می) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است را مرور میکنیم.

آتش سوزی ورزشگاه بردفورد
 
11 می 1985 ، ورزشگاه بردفورد سیتی ، والی پاراد در آتش سوخت و 56 نفر جان باختند.
 
تیم‌های بردفورد سیتی و لینکلن سیتی در مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند. آن هم در روزی بهاری که هزاران نفر آمده بودند تا در جشن  قهرمانی بردفورد سیتی که قهرمان لیگ سوم انگلیس شده بود ، شرکت کنند اما یک سیگار کوچک شادی ها را به غم تبدیل کرد.
 
حدود 11 هزار تماشاگر در آن روز  در ورزشگاه 10 هزار نفری برادفورد حضور داشتند پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌داد که یک تماشاگر، سیگار خود را جایی (پشت صندلی که شکافی در آنجا وجود داشت) پرت می‌کند که گویی انباری از زباله و کاغذ بوده. فقط آن قسمت از ورزشگاه که این اتفاق افتاد ، بازسازی نشده بود و نیمکتها و سقف ورزشگاه چوبی بود و مستعد برای آتش سوزی.
 
درست 5 دقیقه پیش از پایان نیمه اول، دود غلیظی همه جا را فرا می‌گیرد . پلیس تماشاگران را از آن نقطه دور و داور نیز بازی را متوقف می کند. ناگهان آتش در کمتر از 2 دقیقه همه جایگاه را فرا می‌گیرد. عده‌ای در راهروهای خروجی به دلیل غلظت دود ناشی از آتش سوزی جان باختند. لحظاتی نمی‌گذرد که قسمتی از سقف استادیوم هم روی تماشاگران فرود آمده و عده‌ای دیگر را می‌سوزاند. 56 نفر کشته و بیش از 450 نفر مجروح شدند.
 
پس از این حادثه، استفاده از سازه‌های چوبی در جایگاه‌های استادیوم‌های تمامی رشته‌های ورزشی در بریتانیا ممنوع شد.
 
این ورزشگاه در سال 1986 بازسازی شد و همچنان بازیهای تیم بردفورد در این ورزشگاه برگزار می شود.

سیگاری که ورزشگاه را به آتش کشید
 
هت تریک سپاهان در لیگ برتر
 
22 اردیبهشت 1391 ، سپاهان با تساوی برابر مس به سومین قهرمانی پیاپی خود در لیگ برتر دست یافت.
 
در این روز هفته آخر لیگ یازدهم برگزار شد و سپاهان که فقط با یک تساوی قهرمان می شد ، برابر مس به این تساوی دست یافت و قهرمان شد. تراکتورسازی و استقلال یز با یک امتیاز کمتر نسبت به سپاهان دوم و سوم شدند.
 
پرسپولیس نبز در این روز فولاد را شکست داد اما با این وجود این تیم در رتبه دوازدهم قرار گرفت که بدترین رتبه این تیم در لیگ برتر محسوب می شود.
 
جادوی فرگوسن با آبردین
 
11 می 1983، تیم آبردین اسکاتلند با هدایت الکس فرگوسن ، رئال مادرید را دو بر یک شکست داد و قهرمان جام برندگان اروپا شد.
 
این پنجمین فصل حضور فرگوسن روی نیمکت آبردین بود و در این مدت توانسته بود این تیم را دو بار قهرمان لیگ اسکاتلند کند. آبردین تا قبل از فرگوسن فقط یک بار قهرمان لیگ شده بود.
 
فرگوسن توانست این تیم را در دومین حضورش در مسابقات جام برندگان اروپا به فینال برساند و در مسابقه فینال که در سوئد برگزار شد ، تیم او رئال را شکست داد و به تنها قهرمانی اش در این مسابقات رساند. آبردین بعد از سلتیک و رنجرز به سومین تیم اسکاتلندی تبدیل شد که قهرمان این جام شده است.
 
افتخارات الکس فرگوسن با آبدردین همچنان ادامه یافت و او در سال بعد بازهم آبردین را قهرمان لیگ اسکاتلند کرد. فرگوسن در سال 1986 این تیم را ترک کرد و هدایت منچستر یونایتد را بر عهده گرفت. آبردین بعد از فرگوسن دیگر نه قهرمان اروپا شد و نه حتی قهرمان لیگ اسکاتلند.
 
تولد آندرس اینیستا
 
11 می 1984 ، آندرس اینیستا هافبک تیم بارسلونا متولد شد.
 
اینیستا تمام دوران فوتبالی اش را در بارسا گذراند و از سال 2002 در تیم اصلی حضور دارد. او در این مدت هفت بار قهرمان لالیگا ، سه بار قهرمان جام حذفی و چهار با قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است.
 
اینیستا از سال 2006 در تیم ملی اسپانیا حضور دارد و 107 بازی و 13 گل در کارنامه اش دیده می شود.
 
همچنین وی در سال 2010 با تیم ملی اسپانیا قهرمان جام جهانی شد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار