دستفروشان آبادانی هنوز ساماندهی نشده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مدیریت امروز شهرهای جهان کاری بس دشوار است زیرا امروز با افزایش جمعیت، مشکلات و درگیری های زندگی شهری نیز افزایش پیدا کرده و برای کنترل کمی و کیفی نظم و ترتیب شهرها باید مدیران مدبر در کنار مشاوران آگاه این امر خطیر را انجام دهند.

کنترل نظم و ترتیب، طراحی و حفظ مبلمان شهری، رعایت قوانین شهرنشینی، راهنمایی و رانندگی توسط عابر پیاده و ماشین های درون شهری، پرداخت به موقع عوارض، شناخت قوانین مربوط به کسبه بازار و اشغال فضاهای عمومی مانند پیاده روها از جمله اِلمان های مختلفی است که در بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان در دنیای امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.از طرفی علاوه بر رعایت نکات فوق توسط شهروندان و مسئولان، برنامه ریزی مدون و قابل اجرا مدیران برای کنترل کیفیت زندگی شهرنشینی از اهمیت فروانی برخوردار است

سال هاست که شهرستان آبادان میزبان دستفروشان و خرده فروشانی است که در جای جای این شهر بازارها و پیاده روها را بدون هیج گونه نظم و ترتیبی اشغال کرده و برای هر تازه واردی چهره نامرتبی را به نمایش گذاشته اند و این درحالی است که شهرداری در گزارش های متناوبی از ساماندهی و شناسنامه دار کردن دستفروشان سخن گفته اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

محمودرضا شیرازی در این خصوص اظهار کرد: کار ساماندهی و جمع‌آوری دستفروشان از خیابان امام(ره) و ته‌لنجی‌های آبادان با مشارکت شهرداری، اصناف و نیروی انتظامی و با حمایت دادستانی آبادان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی دستفروشان از 16 اسفند ماه آغاز شده و با همکاری خود دستفروشان، کار انتقال به محل جدید انجام شده است.

شیرازی با بیان این که پیش از این، حضور دستفروشان در خیابان امام خمینی(ره) موجب بسته شدن خیابان و ترافیک شدید در این مکان می‌شد، گفت: از زمین پاساژ کادوس سوخته که در بازار ته‌لنجی‌ها قرار دارد و به طور کامل پاکسازی شده است، برای استقرار دستفروشان استفاده شده است.

وی افزود : نمی‌توان با دستفروشان به صورت رسمی برخورد کرد چرا که این پدیده، فصلی است و خود مردم نیز تمایل دارند که از دستفروشان خرید کنند.همچنین عضو کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر آبادان گفت: موضوع ساماندهی و شناسنامه دار کردن دستفروشان باید به صورت خاصی پیگیری و به سرانجام برسد.

 خلیل جنامی ادامه داد: برای این منظور باید کمیته ای متشکل از فرمانداری، شورای شهر، شهرداری، نیروهای انتظامی، قضایی، امنیتی و راهور تشکیل شود تا در مسیر ساماندهی دستفروشان اقدام و عمل کنند.

مهدی جوانی بیست و پنج ساله است که در خیابان ته لنجی مواد بهداشتی و آرایشی دارد وی درخصوص ساماندهی دستفروشان گفت: به طور قطع این کار چهره ظاهری شهر را زیبا کرده و با استقرار همه دستفروشان در یک مکان مشخص، خرید و بازدید برای مهمانان و شهروندان به آسانی انجام می گیرد.

خانم احمدی زن میانسالی است که در یکی از کوچه های منتهی به خیابان ته لنجی زندگی می کند وی با گلایه از شهرداری و شورای اسلامی شهر آبادان وجود دستفروشان را مانعی برای رفت و آمد راحت عابران پیاده دانست و ادامه داد: عصرها در محل زندگی من غوغا و بی نظمی وحشتناکی وجود دارد نمی دانم کدام مسیر را برای خروج از خانه انتخاب کنم.

وی افزود: این درحالی است که باید آلودگی های صوتی را هم به دیگر مشکلات وجود دستفروشان در این محل اضافه کرد.

ساماندهی و نظارت بهداشتی و صنفی، مقابله با پدیده دستفروشی و سد معبر در نقاط مختلف شهر، تشکیل جلسه شورای اسلامی شهر با اتاق اصناف با هدف جلوگیری از انجام دستفروشی از سوی واحدهای صنفی، برنامه ریزی برای ایجاد بازار شب یا روز از جمله اقداماتی است که باید توسط مدیران بازبینی و به روز شود.همچنین ایده های خلاقانه فرهنگی و دارای جاذبه گردشگری با بهره گیری از ظرفیت های شهر مانند بازارچه های ساحلی و الگوپذیری از بازارهای دستفروشی در سایر کشورهای پیشرفته، ایجاد بازارچه های محلی برای دستفروشان در نزدیکی محل های خرید اصلی شهر و دارای امکانات امنیتی، بهداشتی و تحت نظارت بازرسان بهداشت و اصناف از جمله اموری است که می تواند به ساماندهی دستفروشان کمک کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.