قدیمی ترین تپه باستانی ایران که ارتباط دره سند با مصر قدیم بود وهنوز سند نام مشخصی از آن در دست نیست، تپه یحیی در ارزوئیه کرمان است.

تپه یحیی ارزوئیه ارتباط دره سند با مصر قدیمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اعلام اینکه این تپه بازمانده تمدنی کهن است که به اعتقاد برخی باستان شناسان تاریخی آن به هزاره ی پنجم قبل از میلاد مسیح می رسد گفت : این تپه در دشت صوغان 30کیلومتری شمال شرقی دولت آباد از توابع شهرستان ارزوییه قرار گرفته است .

موحدی افزود : ارتفاع تپه 20متر و قطردایره ی پایین آن 187متر است.

وی با اشاره به اینکه نتیجه تحقیقات نشان می دهد که این محل درزمان ایلامیان شهر بزرگی بوده است خاطرنشان کرد : تپه یحیی سربازخانه و قلعه نظامی شهر راتشکیل می داده است .

موحدی گفت : حفاری های انجام شده در این تپه به وسیله کارلوفسکی باستان شناس امریکایی درسال 1343و کشف اشیاء جدید منجمله مجسمه ای که در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با بیان اینکه تپه یحیی صوغان بعلت داشتن 7000 سال سكونت مستمر انسان از دوران نوسنگي تا چند قرن پس از ميلاد اهميت خاصي داشته است یادآورشد :  این تپه زنجير ارتباط فرهنگي جنوب شرق ايران بوده و دره سند را با مصر پيوند مي دهد.

وی افزود : اندك شهرها ي باستاني شامل شوش، تپه مليان موهنجو دارو تنها از لحاظ قدمت با تپه يحيي برابري دارند واما سند يا كتيبه اي كه نام واقعي و قديمي اين شهر را مشخص مي كند هنوز بدست نيامده است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار