رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: برای مقابله با توطئه‌های جریانات تکفیری باید تفسیر صحیحی از اسلام ناب محمدی به جوانان ارائه شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت ‌الاسلام محمدحسین مختاری روز چهارشنبه طی سخنانی در سومین همایش بین ‌المللی تقدیر از آثار و پایان‌نامه‌ های تقریبی که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: نخستین گام برگزاری این همایش از قم شروع شد و بعد از آن نیز در سال گذشته در استان‌ خراسان برگزار شد.

وی افزود: امسال سومین گام برگزاری این همایش را در کردستان برداشتیم و امیدواریم با برگزاری اینچنین برنامه هایی بتوانیم قدم های مؤثری را در راستای تقویت فرهنگ تقریب و آشناکردن نسل جوان با مبانی وحدت بخش و هویت ساز اسلامی برداریم.

حجت الاسلام مختاری اظهار داشت: پژوهشگاه مطالعات تقریبی وظیفه خطیر خودش را در راستای تنویر افکار عمومی به ویژه جوانان در برابر توطئه های دشمنان و تفکرات الحادی و تکفیری در منطقه می داند.

وی افزود: با توجه به هجمه‌ های گسترده دشمنان که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم انجام چنین اقدامات و حرکت‌هایی در حوزه تقریب بیش از هر زمانی احساس می ‌شود.

دبیر همایش بین ‌المللی تقدیر از آثار و پایان ‌نامه ‌های تقریبی خاطرنشان کرد: پژوهشکده تقریبی در چنین شرایطی وظیفه خود می ‌داند در راستای تنویز افکار جامعه به ویژه نسل ‌های جوان قدم ‌های اساسی بردارد که برگزاری این همایش‌ های علمی و ایجاد بسترهای لازم برای بهره‌ گیری از توان همه حوزه‌ ها علمی و پژوهشی از جمله این اقدامات است.

حجت الاسلام مختاری افزود: این همایش ‌ها می ‌تواند یک پشتوانه نظری و فکری قوی از کتاب و سنت را به جامعه اسلامی انتقال دهد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 100 رساله و پایان نامه به دبیرخانه سومین همایش آثار و پایان نامه ها تقریبی رسیده است و امروز از 10 اثر برگزیده  در سه گروه تقدیر می شود.

مختاری افزود: این پایان ‌نامه در 2 تا 3 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به معیارهای مورد نظر شامل، نوآوری، ایجاد وحدت و انسجام، کیفیت ساختار اثر، چگونگی تنظیم و ترتیب منطقی مباحث و غیره انتخاب شده ‌اند.

دبیر سومین همایش بین ‌المللی تقدیر از آثار و پایان ‌نامه‌ های تقریبی در بخشی دیگر از سخنان خود به آغاز پروژه تدوین کتاب جامع پدیده تکفیر و شناسایی جریانات تکفیری در جهان معاصر اشاره کرد و گفت: از همه توانمندی های نخبگان حوزه های علمیه اهل سنت و اهل تشیع و مراکز دانشگاهی برای تدوین این طرح جامع استفاده خواهیم کرد.

حجت الاسلام مختاری همچنین از آماده شدن منبع مهمی در قالب 20 جلد از احادیث مشترک بین تشیع و تسنن در موضوعات مختلف خبرداد که می ‌تواند منبع کاملی در حوزه تقریب و بستری برای ایجاد وحدت و انسجام بیش از پیش بین مسلمانان باشد.

وی با بیان اینکه به توصیه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب کار جدیدی با عنوان پدیده تکفیری و شناسایی جریان ‌های تکفیر در جهان معاصر را آغاز کرده ‌ایم گفت: برای انجام این مهم باید از تمام ظرفیت ‌ها و توانمندی‌ های حوزه و دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

حجت الاسلام مختاری افزود: در حوزه آینده پژوهشی برای مقابله با پدیده تکفیری در مذاهب مختلف کتاب جامع ‌اطراف در حال تدوین است که تاکنون 62 جلد از آن آماده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار