محققان ایرانی برای نخستین بار در جهان نمونه نادر از جنس جدید مارمولک را در هرمزگان کشف کردند .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،معاون فنی اداره کل محیط زسیت هرمزگان گفت : این نمونه نادر گِکوی پارسی (Parsigecko) نامیده شده و نخستین نمونه از زیرشاخه مهره داران است.
میثم قاسمی افزود : این گونه مارمولک را محققان موسسه خزنده‌شناسان پارس و دانشگاه کردستان در منطقه حفاظت شده هماگ که مرتفع ترین کوهستان هرمزگان است کشف کردند .
وی گفت : گکوی پارسی تنها جنس بوم‌زاد (اندمیک) از بین تمام 250 گونه خزندگان در ایران محسوب می شود و تنها دارای یک گونه است.
وی باربد صفایی مهار کارشناس ارشد تنوع زیستی، هانیه غفاری، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان و استیون اندرسن استاد دانشگاه پاسیفیک کالیفرنیا را اعضای این گروه تحقیقاتی اعلام کرد که نتیجه تحقیق مشترک خود را در زوتاکسا، نشریه آرایه‌شناسان (تاکسونومیست‌ها) نیوزیلند منتشر کرده‌اند.
معاون فنی اداره کل محیط زسیت هرمزگان افزود : جنس گکوی پارسی به علت ویژگیهای مختلف مانند نداشتن انتهای پهن انگشتان و پولک پوستی، بسیار متفاوت از دیگر جنس‌های خاورمیانه‌ای تشخیص داده‌ شده است.
گکوی پارسی زمین‌زی است و در بخشی محصور در جنگل‌های استپی کوه‌های زاگرس، میان درخت‌های پسته وحشی و درختچه‌‌های بادام کوهی زندگی می‌کند.
قاسمی گفت : این مارمولک نیز مانند یوز ایرانی باید به زودی به فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش اضافه شود
محدوده بسیار کوچک حضور این گونه که پراکنش آن در کمتر از 10هکتار است و نیز تعداد اندک آن (زیر یک هزار در سراسر جهان)، سبب شده است تا این مارمولک نادر در آستانه انقراض قرار بگیرد .
وی افزود: در پانزده سال اخیر تعداد 35 گونه از خزندگان در ایران به همت پژوهشگران ایرانی کشف شده است.


انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.