از 35 واحد تولیدی شن و ماسه در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران ، 25 واحد غیرفعال و بقیه نیمه فعال هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ٬ واحدهای تولیدی شن و ماسه در غرب مازندران در سالهای گذشته خواستار افزایش این واحد ها بودند اما نه تنها خواسته آن ها برآورده نشد، بلکه با تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی، منطقه با چالش گرانی این محصول مواجه شده است.

درپی تعطیلی سه واحد تولیدی شن و ماسه در کجور نوشهر از یک سال پیش تاکنون مشکلات موجود دراین بخش ها را شدت بخشیده و چنین اتفاقی بنا به گفته شماری از مسئولان ذیربط ضربه مهلکی به فضای کسب و کار و اقتصاد این منطقه وارد کرده است .

مهم تر ازهمه این مسائل ، برداشت های بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه از سوی افراد حقیقی و حقوقی در حریم رودخانه ها و سواحل از دیگر پیامدهای کمبود واحدهای تولیدی شن و ماسه است و این برداشت‌ها به حدی رسیده که ادامه آن به فجایع زیست ‌محیطی جبران ‌ناپذیری در غرب مازندران منجر می شود.

طبق ارزیابی مسئولان ، مقدار ماسه ای که در بخش های مختلف عمرانی ، شهری و مسکن در مازندران بویژه غرب این استان سالانه مورد نیاز است ، مقدار 18 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

طبق آمار ارائه شده از منابع غیر رسمی روزانه حدود 400 کامیون در بارگیری و تخلیه مصالح ساختمانی درشهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت فعالیت دارند.


زنگ خطر برای تعطیلی واحدهای تولیدی شن و ماسه + تصاویر

زنگ خطر برای تعطیلی واحدهای تولیدی شن و ماسه + تصاویر

رئیس شورای بخش کجور در این باره گفت: حدود یکسال پیش واحدهای تولیدی این بخش واقع درمنطقه دشت نظیر به علت مشکلات زیست محیطی تعطیل شده است که درپی چنین اتفاقی غالب روستائیان و شهروندان این بخش برای تامین مصالح مورد نیاز با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

نظرعلی جعفر صالحی افزود: تعطیلی این واحدهای تولیدی بدون توجه به مشکلات معیشتی مردم این منطقه که غالب آن ها کشاورز و دامدار هستند ، راهکار اساسی رفع مشکلات زیست محیطی نیست.

وی گفت: فرآیند اجرای تعدادی از طرح های عمرانی در حوزه شهری ، روستایی و مسکن دراین منطقه بدلیل تعطیلی این واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شده است.


زنگ خطر برای تعطیلی واحدهای تولیدی شن و ماسه + تصاویر

فرماندارنوشهر با انتقاد از تعطیلی واحدهای تولیدی شن و ماسه در کجور نوشهر گفت: چنین اتفاق ظلمی درحق مردم این منطقه است و برای از سرگیری فعالیت این واحدها موضوع با جدیت باید پیگیری شود.

علی شادمان افزود: تعطیلی این واحدهای تولیدی در واقع به اشتغال و فضای کسب و کار غرب مازندران آسیب زده است و غالب مردم و سرمایه گذاران ناگزیرند با صرف هزینه هنگفت این نوع مصالح را از دورترین شهرستان های شرق مازندران تامین کنند که سزاوار نیست.

وی گفت: طبق وعده استاندار مازندران و دیگر مدیران استانی بزودی مشکل تعطیلی این واحدهای تولیدی حل می شود.

شهرستان نوشهر با 130 هزار نفر جمعیت درغرب مازندران واقع است.


زنگ خطر برای تعطیلی واحدهای تولیدی شن و ماسه + تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.