در 10 سال گذشته بیش از 90 درصد مرگ‌هایی که برای مادران اتفاق افتاده، مختص مادرانی بوده که سزارین انجام دادند، لذا سزارین باید در صورت تهدید مادر و جنین انجام شود.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا آگاه با اشاره به مطلب فوق و با تاکید بر ترویج زایمان طبیعی در کشور، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش زایمان غیرطبیعی در کشور، راه افتادن باورهای غلط نسبت به زایمان طبیعی است.
 
وی افزود: تصوراتی مانند ترس از درد زایمان و باورهایی برای تعیین زمان زایمان تا حدی که بسیاری دوست دارند در روز، ساعت و زمان خاصی زایمان آنها اتفاق بیفتد؛ سبب شده تا خانواده‎ها به سمت سزارین بروند.
 
دبیر نخستین جشنواره زایمان فیزیولوژیک با بیان اینکه پرداخت هزینه‌های بدون محدودیت توسط بیمه‌های تکمیلی و تجاری برای سزارین، یکی از مشکلات قانونی برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: در راستای این موضوع، وزارتخانه نیز زایمان طبیعی را رایگان و دستمزد ماماها در بخش سزارین را کاهش و در بخش طبیعی را افزایش داد.
 
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه سزارین مانند هر عمل جراحی دیگر با بیهوشی مواجه است، تصریح کرد: در این عمل، شکم شکافته، احتمال بیماری‌های گوارشی در آن زیاد است و خیلی مواقع خونریزی‌های پس از زایمان و عفونت‌های پس از آن برای مادر خطراتی را ایجاد می‌کند.
 
این مسؤول ادامه داد: در 10 سال گذشته، بیش از 90 درصد مرگ‌هایی که برای مادر اتفاق افتاده، مختص مادرانی بود که سزارین انجام دادند، لذا سزارین یک فاکتور خطرناک برای سلامت مادر و جنین است.
 
آگاه بیان کرد: قبل از زایمان باید درد زایمانی ایجاد شود، یعنی در این صورت است که جنین آماده تولد شده و دستگاه مغز و اعصاب او به بلوغ می‌رسند، اما برای سزارین‎های از پیش تعیین‌شده، باید یک‌سری داروهایی تجویز شود که در نهایت برای مادر و جنین مفید نیست.
 
دبیر نخستین جشنواره زایمان فیزیولوژیک با بیان اینکه تمامی سیستم سلامت دنیا و کشور یک فرآیند طبیعی به‌نام زایمان داشته و این فرآیند باید با سیر طبیعی پایان یابد، افزود: اگر در حین بارداری یا زایمان، خطری برای جان مادر و جنین اتفاق بیفتد و احتیاج به مداخله جراحی داشته باشد، باید سزارین اتفاق بیفتد، نه اینکه ذهن مادر قبل از بارداری و قبل از زایمان توسط خود یا اطرافیان او، به سمت سزارین برود، لذا این باورها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و جان مادر و جنین به خطر می‌افتد.
 
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به کاهش 4 درصدی سزارین در سال 94 نسبت به سال قبل از آن، اظهار کرد: هر چند این کاهش جای خرسندی دارد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته و باید این روند همچنان در راستای سیاست‎های طرح تحول سلامت ادامه داشته باشد.

منبع:فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.