رییس سازمان غذا و دارو گفت: نانوایی‌ها به علت سنتی بودن در مصرف نمک کنترل ندارند و چون کیفیت آرد پایین است با نمک کیفیت پخت را افزایش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در اجلاس روسای دانشگاه علوم پزشکی که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، طرح تحول نظام سلامت را یکی از اقدامات اساسی وزارت بهداشت خواند و گفت: این طرح بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های مردم را در فاصله کوتاهی برطرف کرد اما در بحث بیماری‌های غیرواگیر اقدامات انجام شده اثر فوری ندارد و برای جلوگیری از گرفتارهای آینده زمان لازم است. سازمان غذا و دارو با تمام امکانات و موجودیت در خدمت پیشگیری از بیماری های غیرواگیر است. این سازمان و معاونت‌ دانشگاه‌ها با پیروی از 13 هدف مطرح شده می‌تواند در این مسیر تأثیرگذار باشد.

دیناروند تصریح کرد: در حوزه غذایی می‌توان با اصلاح شیوه زندگی مصرف دارو را کاهش داد و با تسهیل دسترسی به داروهای برخی بیماران از ورود مواد خطرناک به بدن آنها جلوگیری کرد.

رییس سازمان غذا و دارو وضعیت استفاده از نمک در کشور را وخیم دانست و ادامه داد: میزان مصرفی مردم بسیار بالا است اکنون سقف مجاز استفاده روزانه از نمک در دنیا 5 گرم است برخی کشورها کاهش آن به سه گرم را هدف‌گذاری کرده‌اند در کشور ما نیز یکی از ارگان‌های تأثیرگذار نانوایی‌ها هستند نانوایی‌ها به علت سنتی بودن در مصرف نمک کنترل ندارند و چون کیفیت آرد پایین است با نمک کیفیت پخت را افزایش می‌دهند.

وی با اشاره به وجود نمک بیش از اندازه در صنعت غذا بیان کرد: در غذاهای آماده نمک بیشتر غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. میزان مصرف شکر نیز در کشور ما بالاست و صنعت غذا ذائقه ما را تغییر داده است.

رییس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: نوشابه‌های بدون شکر افزوده و تولید شده با مالت مفید است اما در کشور به جای مالت از شکر استفاده می‌کنند در این صورت نوشیدنی ارزش غذایی مالت را ندارد.

وی اذعان داشت: کف استاندارد برای نوشابه‌ها را 11 درصد قرار دادیم اکنون این میزان در یکی از برندهای معروف نوشابه 14 گرم در 100 سی سی است.

دیناروند با بیان اینکه در صنعت غذا حدود 4 گرم نمک افزوده می‌شود، بیان کرد: برنامه داریم در سال جاری نیم گرم مصرف نمک را کاهش دهیم و کاهش 30 درصدی آن را در برنامه پنج ساله قرار دادیم همچنین یکی از معیارها برای شناسایی کالاهای آسیب‌ رسان نمک است. سازمان استاندارد نیز قصد کمک به ما در این حوزه را دارد اما منتظر کمک این سازمان نمی‌مانیم.

وی ادامه داد: در خصوص روغن‌ها با اسیدهای چرب ترانس واردات را به صفر رساندیم و اکنون هیچ روغنی با اسید چرب ترانس وارد کشور نمی‌شود در کشور نیز میزان وجود اسید چرب ترانس در روغن‌ها 5 درصد است که باید به 2 درصد کاهش یابد.

دیناروند یادآور شد: طرح ثبت چراغ راهنمای تغذیه‌ای روی فرآورده‌های غذایی از یک سال و هشت ماه پیش برنامه‌ریزی شد و به صنعت غذایی برای اصلاح تولیدات خود 18 ماه فرصت دادیم اکنون حدود 60 درصد از کل فرآورده‌های غذایی دارای چراغ راهنما هستند و امیدواریم این روند تا شهریور ماه کامل شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.