مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: زنان به عنوان تاثیر گذارترین افراد در جامعه اسلامی، باید امروزه بيشترين نقش را در دفاع از تهاجمات و شبهات فرهنگی ایفا کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در مراسم افتتاحیه اردوی مشعل داران هدایت ویژه طلاب پایه پنجم مدارس علمیه خواهران استان های خراسان رضوی و شمالی، افزود: علم باید نافع، کارساز، ماندگار و عميق باشد.

وی با بیان اینکه عرصه تعلیم و تربیت عرصه ویژه ای برای خواهران است،گفت: این عرصه فراتر از نقشی که براداران می توانند داشته باشند، برای خواهران نقش پذیر و تاثیر گذار است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به شأن و شخصیت زنان از نگاه اسلام، افزود: زمینه های تربیتي و نقش تاثیر گذاری زنان در شکل پذیری حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم باعث شد ایشان به معراج روند و برترین انسان در عالم قرار گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی با بیان اینکه نقش تربیتی زنان در پیشرفت و ارتقاي جامعه مؤثر است، خاطر نشان کرد: تربیت جامعه به عهده زنان است و در عرصه تعلیم و تربیت، نقش زنان پررنگ‌تر و تعيين كننده‌تر از مردان است؛ در نتیجه برای ساختن جامعه الهی، تربيت صحيح ديني زنان بی‌تردید تاثیر گذار و تعیین کننده است.

وی با اشاره به سخنی از امام راحل رحمة الله «از دامن زن مرد به معراج می رود»، افزود: با توجه به شرایط روز که جنگ فرهنگ‌ها به صورت شدید و ظالمانه در سطح جهان اتفاق افتاده است، خواهران در حفظ کیان اسلامی از راه تعلیم و تربیت فعالیت بیشتری داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در خصوص مقابله با فعالیت های فرهنگی که امروزه غرب بر جامعه اسلامی داردگفت: شبیخون ظالمانه ای در عرصه فرهنگ امروز، نظام و اسلام را هدف گرفته است و جلوه های بیشتر این تهاجمات در زنان جامعه اسلامی ظهور پیدا کرده است و طلاب خواهر به عنوان سربازان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و نظام اسلامی، باید در مقابل شبیخون های فرهنگی ایستادگی و دفاع کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی تاکید کرد: زنان به عنوان تاثیر گذارترین افراد در جامعه اسلامی، باید امروزه بيشترين نقش را در دفاع از تهاجمات و شبهات فرهنگی ایفا کنند که نیازمند بایستگی و الزامات قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه لازمه ایفای نقش زنان در جامعه به عنوان سربازان نظام و اسلام، سلاح است، ابراز کرد: سلاح ما علم و معنویت است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی سازوكار دریافت علم و معنویت را تشریح و بیان کرد: علم باید نافع، کارساز و ماندگار باشد و اين در گرو علم عمیق قرار گیرد.

وی با اشاره به دعاي «خدایا به تو پناه می‌برم از علمی که نافع نباشد و سودی نرساند نه به خودم و نه جامعه» ادامه داد: تعلم بی‌تفکر ارزشی ندارد و ماندگار نخواهد بود و نفعی برای ما، مخاطب و جامعه نمی رساند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، خاطر نشان کرد: علم عمیق همراه با تفکر باید باشد تا بتواند هم به خود طالب علم و هم به مخاطبان آن سود رساند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به «النظر الی العالم عبادة؛ نگاه کردن به عالم عبادت است» ابراز کرد: فلسفه ای خاص در نگاه کردن به عالم وجود دارد و یکی از آنها آداب کلاس است.

وی با توجه به فضای مجازی قابل دسترس در زمان حاضر، گفت: فناوری امروز، از یک نظر تنوع و امکان و تفریح است ولی از نظر دیگر، تهدیدی برای جامعه اسلامی از جمله بانوان است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه، کسانی‌که در تاریخ، بزرگترین نقش علمی را داشتند، بیشترین تلاش را در عرصه یادگیری و تهذیب کشیدند، خاطر نشان کرد: با تلاش و با اضافه کردن علم و عقل دیگران به علم و دانش خود، بايد علم عمیق را در خود بوجود آورد.

وی با تاکید بر اینکه سعی کنیم به هر صورتی شده است اهميت به درس و بحث را در خود و دیگران ماندگار کنیم، افزود: مباحثه، بزرگترین نقش در ماندگاری درس و علم دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه با تلاش و متوسل شدن به ائمه اطهار علیهم السلام، سطوح علمی را مي‌توان به شايستگي طی كرد، خطاب به طلاب گفت: حرف بدون پشتوانه علمی بی‌فایده است و نه برای خود فرد علاج دارد و نه معالجه کننده دیگران است.

وی خطاب به طلاب خواهر دو استان خراسان، خاطر نشان کرد: در تعلیم و تعلم مشتاقانه راه را ادامه دهید و دیگران را هم در این امر تشویق کنید، ما هم ظرفیت ها را افزایش می دهیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان، در پایان با وجود اینکه با بررسی اجمالی در امور خواهران طلبه، آن‌ها به سمت دوره های کوتاه مدت و میان مدت از جمله سفیران هدايت بیشتر سوق دارند و در نظام بلند مدت جذب خواهران با استقبال کمی مواجه شده است، تبیین کرد: مدیریت حوزه تلاش می کند تا حدی که امکان دارد در امر آموزشی توسعه ایجاد كرده و تسهیلات را ارتقا دهد و برنامه های متنوعی را به مرحله اجرا در آورد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.