درهمدان ازهرکسی سراغ بگیری بخوبی می داند محله سمنو پزان کجاست... محله ایی که عمری نزدیک به نیم قرن دارد وبرو بیایش درفصل بهار بیش ازهرفصلی به چشم می خورد.

محله سمنو پزان درهمدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛
این محله درخیابان هنرستان همدان واقع است اهالی آن درسه ماه فصل بهاربه شدت مشغول پخت وعرضه سمنوبه مردم هستند.
مردم ازهرجای استان وحتی ازدیگرشهرهای کشوربه این محله می آیند تا ازسمنوی تازه این محل خرید کنند.

شهرت این محله بخاطروجود زنانی است که سالهاست درپختن سمنو تجربه وتبحری خاص دارند واین حرفه راحتی به فرزندان خودنیزانتقال می دهند.

قدیمی ترین سمنوپزدراین محل گلبهارخانم نام داردکه هم اکنون به علت کهولت سن دیگرقادربه پخت سمنونیست اما فرزندانش همچنان کاراورادنبال می کنند.

یکی دیگرازسمنو پزان ماهر این منطقه که می گوید کسب و کارش خوب است و مشتریان زیادی دارد خانم فاطمه زنگنه است.

فاطمه خانم 85 ساله، یکی از سمنو پزان باسابقه این محله است که 35 سال دراین کار مهارت خاصی را کسب کرده است، او این کار را از مادرخود فراگرفته است ، حالا برای خود صاحب اسم و رسمی شده است.

 وقتی درباره علاقه او به کارش پرسیدم گفت: از حضرت زهرا (س ) خواسته ام تا زنده هستم بتوانم این کار را ادامه دهم.

در مورد نحوه  پخت سمنو هم از او پرسیدم وی گفت این کار بسیار زمان بر است، بعد از یک هفته جوانه زدن گندم شروع به  پخت آن میکنم .

وی افزود: ابتدا گندم خوب و مرغوب را تهيه كرده و بعد از پاك كردن (جدا كردن جو، سنگ و چوب و گندمهاي نيمه ) آن را تميز شسته بطوري كه كليه گل و خاك از آن پاك شود.سپس درون ظرفي داخل آب به مدت 2تا 3 روز خيس كرده و بعد از اينكه كاملا خيس خورد و گندم پف كرد و درشت شد آب آن را تخليه كرده و گندمها را درون پارچه و يا ظرفي كه هوا و آب بتواند از آن عبور كند به مدت 2 تا 3 روز ريخته و مرتب به آن آب ميدهيم كه خشك نشوند.

خانم زنگنه ادامه داد: بعد از اين مدت گندمها داراي تارهاي نازك و سفيد رنگي شده و به هم ميچسبند. آنگاه آنها را در ظرف هاي بيشتري تقسيم كرده (ظرفهايي مثل صافي، سيني ، تخته ، پارچه و غيره ) بطوري كه آب و هوا به خوبي از آن عبور كند.روي گندمها را با پارچه نخي نازك پوشانده و طي سه روز مرتب به آنها آب داده ميشود. ضمنا جاي گندم نبايد در معرض باد و سرما باشد.بعد از گذشت اين مدت گندمها از زير داراي ريشه و از بالا داراي جوانه شده اند. به گفته شيرازيها اصطلاحا"بلوري" ميشوند.

این بانوی سمنو پز تصریح کرد: بعد از این مرحله  گندمها را بايد چرخ كرد و تفاله آن را درون آب ريخته و آن را مخلوط كرده تا عصاره و شيره گندم جذب آب شود. سپس آن را صاف ميكنيم و در ديگي كه ميخواهيم سمنو را بپزيم ميريزيم .

وی که پخت سمنو را کار گروهی میداند از فرزندانش که بسیار کمک حال وی هستند نیزتشکر کرد و ادامه داد: حالا بعد از گذشت 35 سال این کار درآمد زایی هم برای من دارد و میتواند معیشت زندگی من را تامین کند.

دختر وی هم که از کودکی در کنار مادر حالا به یک سمنو پز ماهر تبدیل شده است افزود: مادر به من به علت کهولت سن دیگرتوانایی پخت سمنو به تنهایی را ندارد برا ی همین من همراه برادر، خواهر و پسرم در این کار او را یاری میکنیم.

در جلوی درب منزل فاطمه خانم مشتریانی صف بسته وبی صبرانه مشتاق خرید سمنو ازاین بانوی سمنو پز همدانی هستند.

یکی از این افراد که سالهاست ازمشتریان دائمی فاطمه خانوم است: از کیفیت بسیار بالای سمنوی وی راضی است و میگوید: همیشه در زمان پخت سمنو که بهار است به این محل مراجعه میکنیم.

به سراغ یکی دیگر از  سمنو پزان این منطقه که به قمبر خانم مشهور است رفتیم، وی 43 سال سن دارد، حیاط خانه اش مملو از مشتریانی است که برای خرید می آیند.

وی که این کار در منزل با دیگ های بزرگ انجام میدهد درباره زمان بر بودن این کار و رسیدگی به کار های منزل خود گفت: این کار احتیاج به صبر و تلاش فراوان دارد و ما در منزل با برنامه ریزی دقیق علاوه بر رسیدگی به کارهای شخصی خود این کار را نیز پیگیری میکنیم .

ارزش غذایی این میان وعده مفید موجب محبوبیت آن در بین افراد مختلف جامعه اعم از کوچک و بزرگ شده است.

 یک کارشناس تغذیه در این باره با اشاره به خواص بالای سمنو در بین همه افراد گفت: بهتر است به جای استفاده از ژله های مختلف سمنو را وارد سفره های خود کنیم.

سرکانی ادامه داد : در حال حاضر با تغییر الگوی غذایی مردم و روی آوردن آن ها به غذاهای آماده و عدم مصرف یا مصرف کمتر میوه‏ و سبزی، رژیم غذایی افراد، فاقد ویتامین و املاح معدنی لازم برای حفظ سلامتی بدن شده، افزایش مصرف این نوع مواد در سبد غذایی خانواده، به بروز چاقی و مشکلات ناشی از آن نظیر بیماری ‏های قلبی- عروقی، دیابت، فشار خون و ... منجر می‏ شود. این در حالی است که در گذشته انتخاب ‏های غذایی سالم‏ تری داشتیم؛ یکی از این موارد، مصرف جوانه‏ ها در برنامه غذایی بود.

وی افزود:جوانه گندم یکی از منابع غنی پتاسیم و منیزیم می‏ باشد. پتاسیم در تحریک ‏پذیری، انتقال و تولید انرژی نقش دارد. در اثر اسهال، استفراغ، نارسایی مزمن کلیوی، مصرف دیورتیک ‏ها و کمبود منیزیم، نیاز به پتاسیم افزایش می ‏یابد. تحقیقات نشان داده که مصرف منابع غنی پتاسیم(میوه و سبزی) باعث کاهش پُرفشاری خون و بیماری‏ های قلبی عروقی می‏ شود. منیزیم نیز در متابولیسم انرژی، انقباض عضلانی، انتقال عصبی و رشد استخوانی نقش دارد. مصرف زیاد غذاهای فرآیند شده، مقادیر کم سبزی در رژیم غذایی، فعالیت شدید بدنی، دیابت و مصرف دیورتیک و ملین به مدت طولانی، خطر کمبود منیزیم را افزایش می‏ دهد.

ابتکار خانم های محله سمنو پزان همدان علاوه بر کسب درآمد موجب احیا و ترویج استفاده از این ماده غذایی ارزشمند شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار