رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: آتش زدن پس چرای مزارع از سوی کشاورزان بعد از درو محصول از نظر علمی و تجربی کاری غلط و اشتباه و عاملی برای آتش سوزی و سرایت آتش به مزراع مجاور و عرصه های طبیعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ سید محمد تراب میری اعلام کرد: با وجود آموزش های ترویجی در خصوص اجتناب کشاورزان از آتش زدن پس چرای مزارع، اما کشاورزان خودسرانه به این اقدام غلط دست می زنند.

تراب میری اضافه کرد: کشاورزان به طور معمول پس از دروی محصول بهاره خود که عمده آن گندم است به منظور آماده سازی سریع زمین برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن باقی مانده زراعت در اراضی خود می کنند.

وی افزود: کشاورزان در حالی اقدام به آتش زدن مزارع می کنند که از نظر علمی باید پس از برداشت محصول قبلی، زمین را شخم بزنند تا علاوه بر اینکه آماده کشت محصول بعدی شود باقی مانده کشت قبلی نیز به عنوان کود و مواد عالی در زمین زراعی جذب شود.
تراب میری علت اجتناب کشاورزان از شخم زدن زمین و علاقه مندی آنها به آتش زدن مزرعه را شتاب برای آماده سازی هر چه سریع تر زمین و آغاز کشت بعدی و نیز هزینه بالای شخم زمین توسط ماشین آلات عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: هم اکنون و در برخی از شهرستان های استان، کشاورزان بعد از درو گندم اقدام به آتش زدن پس چرای مزراع برای آماده سازی زمین زراعی به منظور کشت ذرت کرده اند.

وی گفت: این عمل از نظر قانونی هیچ گونه تعریف مجرمانه ای ندارد و مهمترین و تنها اقدام سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه آموزش کشاروزان و افزایش سطح آگاهی آنها در مورد معایب این کار و ترغیب کشاورزان به آماده سازی زمین به وسیله شخم زدن زمین است.
 
 
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ایلام ، آتش زدن ، چرای ، مزارع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.