وزیر آموزش و پرورش با بیان فرمایشاتی از امام خمینی (ره) مبنی بر توجه به آموزش قرآن عنوان کرد: رسالت آموزش و پرورش ترویج فرهنگ قرآنی است و این مسئله باید در تمام زندگی افراد جامعه وجود داشته باشد.
فانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص انس با قران بیان کرد: تلاوت قرآن زمینهساز انس با قرآن است و در این راستا دانشآموزان در مراکز تربیتی و مدارس باید با این امر آشنا شوند و انس با قرآن را در رفتار خود متجلی سازند.
وی ادامه داد: قرآن برای شناخت معرفت انسان ضروری است و به حیات طیبه کمک میکند به همین جهت باید بیش از پیش به قرآن و آموزشهای قرآنی توجه کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش قرآن یک فرآیند است، گفت: برای توانمندسازی و اثربخشی این فرآیند عناصر وابسته باید ساخته شود تا با مدیریتی صحیح به نتیجه برسد.
فانی با بیان اینکه یکی از عناصر موثر برنامههای قرآنی متناسب با مخاطب، محیط و جامعه است که در دارالقرآنها این مسائل مورد توجه قرار میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: مدرسان قرآن و آموزشهای اثربخش دو عامل بسیار مهم در ارتقای جایگاه قرآن به شمار میآیند و مربیان باید به حدی توانمند باشند که حتی با رفتارشان بر افرادی که مورد آموزش قرار میگیرند اثرگذار باشند.
فانی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: کلید تربیت جلب اعتماد است و مربی باید در این جهت کوشش کند و لازمه این مسئله صداقت، توجه و فروتنی است که باید در دارالقرآنها این مسئله به شدت مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: امیدواریم دارالقرآنها به عنوان پایگاههای آموزشی بتوانند نقش خود را در ارتقای سطح تخصصی و علمی به خوبی ایفا کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث فضای مجازی گفت: امروزه فضای مجازی و هوشمندسازی ایجاب میکند که در آموزشها تجدید نظر کنیم از این رو استفاده از فناوریهای نوین در آموزش قرآن ضرورت دارد.
وی ادامه داد: در احکام جدید رهبری، وزیر آموزش و پرورش عضو شورای عالی فضای مجازی است یعنی آموزش و پرورش باید نسبت به فضای مجازی حساس باشد و از این فضا باید در راستای اهداف خود استفاده کند.
فانی بیان کرد: دارالقرآنها ستاد فرماندهی و در گام اول مرکز آموزش نوآموزان و دانشآموزان هستند و در درازمدت میتوانند به عنوان مرکزی فرهنگی به شمار آیند.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به توسعه مناطق آموزشی عنوان کرد: در هر منطقه آموزشی باید حداقل یک دارالقرآن ایجاد شود و به مرور زمان باید دارالقرآنها در هر منطقه به دو پایگاه یکی برای دختران و دیگری برای پسران افزایش پیدا کند.
وی گفت: در آموزش و پرورش تمام قاریان را رصد میکنیم و در راستای تحقق توسعه عدالت به مناطق محروم نیز نگاه ویژهای داریم و نیروی آموزشی به این مناطق منتقل میشود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هدف از آموزش قرآن نیل به حیات طیبه است که در سند تحول بنیادین هم اشاره شده و در این راستا آموزش و پرورش تلاش میکند تا مشکل تخصیص نیرو و بودجه در دارالقرآنها را رفع کند تا هر چه بهتر این مراکز توسعه یابند و به هدف نهایی دست پیدا کنند.
وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران، در خصوص تأمین نیرو و امکانات برای دارالقرآنها گفت: با برنامهریزیهای محتوایی برای دارالقرآنها بتوانیم تربیت قرآنی را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از مشکل نیروی انسانی سال گذشته حل شد و امسال ادامه دارد و به طور کلی نگاه ویژهای به تأمین نیروی انسانی و محتوای آموزشی دارالقرآنها داریم تا انس با قرآن را در دانشآموزان افزایش دهیم.
فانی همچنین به استعدادیابی برای قاریان برتر اشاره کرد و گفت: دانشآموزان مستعد و علاقمند را شناسایی میکنیم و در جهت رشد آنها برنامهریزیهای لازم انجام میشود، بدیهی است که دانشآموزان امروز معلمان فردا هستند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح شهاب نیز بیان کرد: سال گذشته 138 هزار دانشآموز در طرح شهاب شرکت کردند و امسال 384 هزار دانش آموز تحت پوشش قرار میگیرند و برنامهریزی شده تا سال 1399 که پایان برنامه ششم توسعه است طرح شهاب فراگیر شود.