خداحافظ بیس کمپ اورست/ لوتسه شاید وقتی دیگر

هیمالیانوردان ایرانی بعداز 35تا30 روز تلاش در ارتفاعات نپال بدون فتح لوتسه در راه بازگشت به کشورمان هستند

خداحافظ بیس کمپ اورست/ لوتسه شاید وقتی دیگربه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ تیم 9 نفره ی کوهنوردان کشورمان بیش از یک ماه پیش برای فتح قلل اورست ولوتسه راهی ارتفاعات نپال در شرق آسیا شدند،عظیم قیچی ساز،علیرضا بهپور ومحمد محمدی به بام دنیا رفتند و توانستند این کوه بلند دنیا را فتح کنند،  پرچم ایران را به اهتزاز در آوردند و افتخاری بزرگ برای کشورمان کسب کنند . پس از این صعود ،این کوهنوردان به دیگر همنوردان خود پیوستند تا بر بلندای لوتسه بایستند اما اتفاقاتی باعث شد تا از صعود به این قله منصرف شوند.
فوت شوک انگیز شرپای نپالی و همکاری نداشتن  دیگر باربرها برای فعالیت در این کوه،بارش برف  و وزش باد شدید در ارتفاعات این قله ،پایان کار سازمان spccدر 8خرداد و رهاسازی نردبانها و ثابت گذاری ها خومبو تا کمپ دوم،خطرناک شدن مسیر ایس فال در مسیر یخچال خومبو و ادامه ی رزشها ولغو صعود شرکتهای بزرگ منطقه به این کوه دلایلی بود تا کوهنوردان ایرانی از صعود به لوتسه انصراف دهند.

عظیم فیچی ساز کوهنورد شهیر کشورمان واهل تبریز در تلاش بود تا با صعود به لوتسه نام خود را در باشگاه 8 هزاریها ثبت کند وبا فتح این کوه جزء15 نفری در دنیا باشد که 14 قله هشت هزاری را با قدرت صعود می کند که متاسفانه این گونه نشد.
بدین ترتیب برای هیمالیانوردان خوب ایرانی صعود به لوتسه به فصل و زمان دیگر موکول شد، آنچه مهم بوده و هست سلامتی این عزیزان است وگرنه لوتسه جائی نخواهد رفت.

موقعیت جغرافیائی اورست و لوتسه

اورست یا بام دنیا با نام ساگار ماتا یعنی سر آسمان و اسم تبتی کومولانگما بلندترین کوه جهان با ارتفاع 8848 متر از سطح دریا ست ودر میان رشته کوههای هیمالیای ساگار ماتا و نپال و تبت در کشور چین قرار دارد.
لوتسه یا لوهوتسه با ارتفاع 8516 متر چهارمین قله مرتفع دنیاست ودر مرز چین ونپال فرار دارد و از گردنه ی جنوبی به اورست متصل است و نکته مهم این که جبهه ی پر شیب جنوبی این کوه را به سخترین صعود در چهان تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار