کمبود ظرفیت بنادر و ترافیک تانکرهای نفتی در چین

کمبود ظرفیت بنادر چین، مشکلات بسیاری را در تحویل محموله‌های نفتی به این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ؛ افزایش تقاضای نفت در بازارهای چین، به خصوص از سوی پالایشگاه های خصوصی و کوچک این کشور، ترافیک دریایی بی سابقه ای را در بنادر آن ایجاد کرده است. بسیاری از تانکرهای نفتی پس از چند هفته سفر دریایی، ناچار هستند چندین هفته دیگر را نیز در نزدیکی بنادر این کشور سپری کنند.

این ترافیک دریایی نشان از چالش های پیش روی پالایشگاه های مستقل است که به عنوان نقطه ای روشن در اشباع بازار جهانی شناخته شده‌اند. این پالایشگاه ها در سال 2015 وارداتی برابر با 620 هزار بشکه نفت در روز را به خود اختصاص داده بودند. رقمی که امسال به 1 میلیون بشکه افزایش یافته است. هرگونه کاهش واردات از سوی این پالایشگاه باعث کاهش دوباره بهای نفت خواهد شد.

"گوردن کوان،" رئیس بخش تحقیقاتی نفت و گاز آسیا در هنگ کنگ، در این باره اظهار کرده است: "در صورتی که درخواست نفت کاهش یابد، می توان انتظار داشت بهای نفت به میزان فعلی پیش بینی شده افزایش نیابد."

پالایشگاه های کوچگ چین، که اکنون یک سوم تولیدات نفتی این کشور را به خود اختصاص داده اند، پس از دریافت اجازه از دولت این کشور به صورت مستقیم به خرید نفت پرداخته اند. 

سطح خرید نفت در دومین خریدار نفت جهان، در ماه آوریل به رکورد 7.96 میلیون بشکه نفت افزایش یافت. با این حال به دلیل گسترش نیافتن زیرساخت ها به سرعت افزایش میزان خرید، واردات نفت ممکن است در ماه های آینده کاهش یابد. کاهش واردات نفت می تواند باعث کاهش پالایش در چین شده و در ازا واردات نفت در این کشور را نیز کاهش دهد.

اتحاد پالایشگران

16 شرکت پالایش کننده نفت در چین به منظور بهبود موقعیت خود در بازار جهانی، با یکدیگر متحد شده اند و خریدهای نفتی شان را به صورت حجمی انجام می دهند.

این شرکت ها با این اقدام می توانند از مشکلات اعتباری نیز فاصله بگیرند. مشکلاتی که باعث شده تا تعدادی از بزرگ ترین فروشندگان نفت در زمینه فروش به این شرکت ها تردید داشته باشند.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی پالایشگاه های نفت، کوشش چین برای کاهش سطح آلودگی است. این کشور در نظر دارد تا استانداردهای سوختی خود را در سال 2017 افزایش دهد. این اقدام نیازمند آن خواهد بود تا پالایشگران از امکانات و فناوری های جدید در سازه های خود استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار