استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران گفت: ایرنایان با 39 گویش و 10 زبان در کشور صحبت می‌کنند.

ایرانیان با 39 گویش سخن می‌گویند
به گزارش خبرنگار گروه‌ استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید سعید رضا منتظری ظهر روز چهارشنبه در نشست علمی همایش زبان محلی «ویر و وار» در دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه به تعداد مناطق مختلف ایران نیز لهجه وجود دارد گفت: عربی، ترکی، لری و کردی، گورانی، تاتی تعدادی از این  10 زبان است.

وی، ضرورت حفظ گویش های محلی در مناطق مختلف کشور را تاکید کرد و گفت: ارائه پایان نامه دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یکی از راهکارهای حفظ و حراست از گویش‌های محلی است.

به‌گفته‌وی، مهاجرت روستائیان به شهرها عامل از بین رفتن گویش‌ها در مناطق مختلف کشور است.

استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران، با تاکید بر تفاوت گویش و زبان افزود: دو شخص اگر بر اساس این ابزار ارتباطی متوجه منظور یکدیگر نشوند بنابراین آنان از دو زبان مختلف استفاده می‌کنند اما اگر این تفاوت منحصر به تغییرات دستوری، واژگانی و لغوی باشد تنها به معنای کاربرد دو گویش است.

منتظری، بهره‌گیری از حضور گویش‌وران مناطق و نواحی، در حفاظت عملی از گویش‌ها را تاکید کرد و گفت: به طور عمده گویش‌هاییکه با مناطق مختلف توانایی برقراری ارتباط را نداشته باشد از بین می‌رود و واژگان غریبه زودتر روی آن تأثیر منفی می‌گذارد.

وی، دسته‌بندی‌های موجود در گویش منطقه مرکزی ایران‌زمین  را خاطرنشان کرد و گفت: گویش‌های منطقه مرکزی ایران زیرمجموعه‌هایی مانند گویش‌های نطنزی یا کاشانی دارد و خود زیرمجموعه زبان نو غربی محسوب می‌شود.

به‌گفته‌وی، گویش های منطقه کاشان از نراق گرفته تا آران و بیدگل، جوشقان، نطنز، بادرود و شهرهای و روستای اطراف این مناطق زیر مجموعه گویش های منطقه مرکزی ایران است.

این پژوهشگر گویش‌های محلی افزود: گویش منطقه مرکزی ایران زیر مجموعه گویش های زبان های ایرانی نوع غربی قلمداد می شود.

شایان ذکر است: همایش دو روزه زبان محلی «ویر و وار» با برگزاری نشست علمی در روز اول در دانشگاه کاشان برگزارشد و روز دوم نیز در قالب شب شعر همره با تجلیل از برگزیدگان و پژوهشگران زبان محلی منطقه کاشان فردا پنجشنبه ششم خرداد در شهر جوشقان قالی  
برگزار‌می‌شود.

«ویر و وار» در زبان محلی مناطق یاد شده به معنی از حفظ کردن و به خاطر نگاه داشتن است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: اصفهان ، ایرانیان ، 39 گویش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.