رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی از فراهم شدن مقدمات انعقاد 10 میلیون دلار قرارداد صادرات مستقیم کالا توسط شرکت های ایرانی به استان بصره عراق خبر داد.

انعقاد قرارداد صادرات مستقیم کالا به بصره عراق به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ناصر بهزاد گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با محوریت استان خراسان رضوی از 29 اردیبهشت تا اول خرداد سال جاری, جلسات مذاکره ای مختلفی برگزار و طی آن توافقات ارزشمندی در زمینه صنعت, معدن و تجارت صورت پذیرفت.

وی افزود: فراهم شدن مقدمات انعقاد 10 میلیون دلار قرارداد صادرات مستقیم کالا توسط شرکت های ایرانی و اعطای 5 نمایندگی مستقیم محصولات ایرانی در بصره عراق, از مهمترین توافقات صورت گرفته در این بخش می باشد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در دیدار با رئیس هیات سرمایه گذاری و رئیس اتاق بازرگانی بصره توافقات دیگری نیز به منظور تسهیل صادرات کالا به بصره انجام شد تصریح کرد: در این دیدار مقرر شد با هدف استفاده از ظرفیت های تولیدی استان خراسان رضوی و تحریک تقاضای داخلی برای ورود به بازار بصره ارسال کالاهای نیمه آماده از استان به ویژه در حوزه مواد غذایی، کاشی و سرامیک، ظروف اپال، سیم و کابل و فراورده های تبدیلی, انجام شده و پیوند و مشارکت تجار ایرانی و عراقی, در این زمینه بررسی و عملیاتی گردد.

بهزاد افزود: در این جلسه, در خصوص فراوری خرما و انتقال تکنولوژی و کیفیت بسته بندی و نوآوری های مورد نیاز در زنجیره تبدیل این محصول, مقرر شد در 2 مرحله همکاری استان خراسان رضوی و بصره پیگیری شود که شامل تهیه پروپوزال مطالعاتی تحقیقات کاربردی برای انتقال دانش فنی بسته بندی و فراوری و کیفی سازی محصول خرما برای استان بصره در مرحله اول و نیز عقد موافقتنامه همکاری در مرحله دوم می باشد.

وی گفت: همچنین در جلسه مذکور, اجرای طرح های توسعه اولویت دار سرمایه گذاری استان خراسان رضوی در موضوعات دارای مزیت طرفین با تاکید بر فراوری باریت و بنتونیت به ارزش 200 میلیارد ریال مورد مذاکره قرار گرفت و مقرر شد طرف عراقی ضمن بررسی جزئیات, نحوه مشارکت خود را اعلام نماید.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: به منظور توسعه بیشتر روابط بازرگانی و صنعتی, شناسایی مشکلات فراروی تجارت فیما بین و تلاش جهت رفع موانع غیر تعرفه ای و اتخاذ تدابیر لازم با هدف ایجاد زیرساخت های تجاری, موافقت گردید که کمیته همکاری مشترکی بین 2 استان با محوریت اتاق بازرگانی مشهد و اتاق تجارت بصره تشکیل و زمینه های تقویت روابط, بررسی شود.

بهزاد اظهارکرد: همچنین با توجه به آمادگی استان برای ایجاد مرکز دائمی تجارت خراسان رضوی در بصره, توسط بخش خصوصی و بدون استفاده از اعتبار دولتی, مقرر شد موضوع امکان واگذاری رایگان زمین از سوی مقامات بصره دنبال شده و این پروژه در صورت تخصیص زمین به مساحت 10 هزار متر مربع به ارزش 3 میلیون دلار, عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: براساس بازارسنجی انجام شده، بازار بصره به عنوان گلوگاه اقتصادی عراق, مستعد حضور کالاهای ایرانی بویژه با اولویت مواد غذایی, ابزار و قطعات, مواد شوینده و بهداشتی, دارو و تجهیزات پزشکی می باشد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار