خودکشی همیشه یکی از اتفاق هایی است که به راحتی می تواند نگاه آدم های دور و بر را به سمت خود جلب کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «کار و اقدامی عمدی توسط خود فرد است که باعث مرگ او می شود»این جمله نیم خطی تعریفی کوتاه و اجمالی از کاری است که آدم های برای نبودن خودشان در این دنیا انجام می دهند و اسمش را می گذارند«خودکشی». 

خودکشی در همه جای دنیا همیشه پدیده ای است که به نوع خودش یک بحران محسوب می شود.سازمان بهداشت جهانی طبق آماری که اعلام کرده است خودکشی را دهمین عامل مرگ مردم جهان معرفی کرده است؛ اقدامی که در نوع خودش علاوه بر انگیزه های متفاوت روش های متفاوتی هم دارد کافی است که کلمه خودکشی را در اینترنت  سرچ کنید تا با روش های مختلف آن برای متقاضیان این کار آشنا شوید .اما اگر سری به عکس ها و اخبار مرتبط با این موضوع بزنید می بینید که آدم های این حیطه دو دسته اند دسته اول آنهایی که واقعا خودکشی می کنند و دسته دوم آنهایی هستند که تظاهر به خود کشی می کنند.در گزارش زیر به سراغ انواع خودکشی و انگیزه های آن رفتیم.

خودکشی اینترنتی

این نوع از خودکشی جزو خودکشی های نوین دنیای مدرن به حساب می آید و بسیاری خاستگاه آن را کشور ژاپن می دانند. این کشور که گویا خودکشی در فرهنگشان ریشه ای قدیمی دارد پایه گذار این نمونه نوین اند. در «خودکشی اینترنتی» افراد از طریق شبکه های مختص خودکشی در فضای مجازی هم دیگر را به این کاردعوت می کنند برای همین فراخوانی می زنند تا به قول خودشان به استقبال مرگ بروند و در یک زمان و مکان مشخص دست به کشتار جمعی بزنند.

خودکشی تقلیدی

این نوع خودکشی برای افرادی است که تحت تاثیر موج های مختلف قرار می گیرند که همین تحت تاثیر قرار گرفتن در بعضی از موارد حتی به همه گیر شدن خودکشی هم منجر می شود. بسیاری از روانشناسان علت اصلی این نوع خودکشی را تاثیر پذیرفتن از رسانه ها می دانند یعنی فرد شکل و روش خودکشی خودش را الهام گرفته از رسانه های جمعی می داند.برای همین هم بعضی صاحب نظران این حوزه معتقدند که نباید در انتشار اخبار مربوط به کشت و کشتار زیاد بزرگنمایی کرد. نمونه ملموس تر این نوع خودکشی را می شود بیشتر در بین گروه سنی کودکان دید کودکانی که تحت تاثیر کارتون های تخیلی و فانتزی و به تقلید از آن ها دست به خودکشی زده اند.

خودکشی آئینی

یکی از عوامل تاثیر گذار در خودکشی افراد نوع و میزان اعتقادات مذهبی است چون در بسیاری از ادیان مذهبی خودکشی عملی حرام و گناه آلود محسوب می شود و همین موضوع برای کسانی که اعتقادات مذهبی محکمی دارند یک دلیل بازدارنده است؛ اما از طرفی دیگر در کنار مذاهبی که خودکشی را امری سیاه می دانند آیین هایی هستند که طبق اعتقاداتشان دست به خودکشی های گروهی می زنند نمونه بارز آن خودکشی «شکم دری» سامورایی هاست.آنها خودکشی را امری شرافتمندانه می دانند و آن را مختص زمان هایی می دانند که گناهی مرتکب شده باشند و خودشان را مستوجب مرگ بدانند برای همین  شمشیری را در شکمشان فرو می کنند تا به قول خودشان با این خودکشی به مرگی شرافتمندانه دست پیدا کنند.


خودکشی ترحمی

یکی از علل خودکشی را در بعضی موارد نشان دادن اعتراض شخص نسبت به وضع موجود می دانند اما  در موارد دیگری هم  این امر بیشتر از اینکه خود خودکشی باشد تظاهر به خودکشی است. چون فرد مورد نظر بیشتر از اینکه قصد نیست کردن خودش را داشته باشد در فکر جلب توجه اطرافیان است برای همین هم به امید داشتن یک خودکشی ناموفق اقدام به خودکشی می کند و طی یک حرکت نمایشی نگاه های دیگران را به سمت خودش می کشاند.نمونه اش هم آدمهایی که گاه برای نشان دادن اعتراض لبه یک بلندی در سطح شهر می ایستند و با هربار تهدید برای پرت کردن خودشان به پایین ، آدم ها را دور خودشان جمع می کنند. جدیدترین نمونه  این نوع خودکشی هم فیلم اخیری بود که در اینستاگرام حسابی سر و صدا کرد و یکی از همین آدم ها برای جلب نظر عشق شکست خورده اش، به صورت زنده با یک روسری اقدام به خفه کردن خودش کرد و با همین فیلم فالوورهای صفحه اش را به یک میلیون و پانصدهزار نفر رسانید. نکته جالب توجه در این فیلم این بود که از لحاظ علمی خودکشی با این شیوه کاملا چیزی غیر ممکن است چون شما نمی توانید با گرفتن پارچه یا حبس کردن نفس،خودتان را بکشید برای اینکه مغز به صورت غیر ارادی به این کار واکنش نشان می دهد و عملکردتان را متوقف می کند.

خودکشی «اتانازی»

این نوع خودکشی که به آن «مرگ آسان»هم می گویند یکی از عجیب ترین گونه های خودکشی است این روش اولین بار در سال1996توسط یک بیمار استرالیایی انجام گرفت. این خودکشی مخصوص بیماری های صعب العلاجی است که با رضایت خود از پزشک معالح تقاضا می کنند که به او در داشتن مرگی راحت کمک کند؛ که این نوع مرگ می تواند با تزریق دوز بالای مسکن یا قطع کردن اکسیژن و جداکردن دستگاه هایی باشد که به حیات بیمار کمک می کند. اتانازی در کشورهایی مثل هلند و کانادا در مواردی که احتمال درمان بیمار غیرممکن است به شکلی غیر مستقیم وجهه ای قانونی دارد.

خودکشی پنهان

آمار خودکشی در این دسته بیشترین میزان را به خودش اختصاص می دهد. در خودکشی پنهان یا مزمن شخص در ظاهر اقدام به خودکشی های معمول نمی زند بلکه در این روش فرد مورد نظر با علم و آگاهی دست به کارها و رفتارهایی می زند که می داند ادامه دادن آنها باعث بروز اختلالات و مشکلات جسمی برایش می شود و با وجود اینکه اطرافیان به صورت مداوم از ضرر و زیان های آن برای فرد می گویند ولی او بدون توجه به هشدارهای گوناگون به کار خودش ادامه می دهد. استفاده از داروهای غیر مجاز و اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی در این گروه قرار می گیرند.
منبع: مهر
انتهای پیام/

برچسب ها: بحران ، خودکشی ، انگیزه ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۶ تير ۱۴۰۲
1ـ خدا احساساتی نمی شود.ما از دیدن این گونه ناملایمات دچار ناراحتی می شویم برای آنکه ضعف داریم؛ برای آنکه ملکوت امور را نمی بینیم؛ مثل کودکی که پزشک را دشمن خود می بیند آن موقعی که به او آمپول می زند، در حالی که والدینش از پزشک تشکر می کنند به خاطر همان آمپول زدن. مادر وقتی دست و پای کودکش را می گیرد تا به او آمپول بزنند، از درد کشیدن کودکش واقعاً جگرش کباب می شود ولی با این حال کمک می کنند تا بدن فرزند دلبندش را سوراخ کنند. از آن جهت که عاطفه دارد، جگرش کباب می شود، امّا از آن جهت که عقل دارد، کمک می کند تا به فرزندش آمپول بزنند. لذا اگر مادری عقلش کم باشد، نمی گذارد به فرزندش آمپول بزنند؛ و همین کم عقلی او، موجب صدمات بزرگتر به فرزند می شود.2ـ دنیا دار امتحان است.
فرض کنیم دنیا طوری باشد که نتوان به کودکان ظلم کرد. نتوان به زنان ظلم کرد. نتوان به ضعیفان ظلم کرد. نتوان بی گناهان را کشت و ... . در این صورت دیگر بساط امتحان جمع می شود.
خدای متعال انسان را موجودی مختار خلق نموده و او را در دنیا قرار داده و امکان هر گونه کار خوب و بد را هم به او داده تا از این طریق امتحانش کند. حال چه معنی دارد که جلوی اختیار او را بگیرد و نگذارد ظلم بکند؟!
یکی می تواند به یک کودک ظلم بکند و ظلم می کند یا نمی کند و از این راه امتحان می شود؛ و یکی هم می تواند جلوی آن ظلم را بگیرد و می گیرد یا نمی گیرد و به این وسیله امتحان می شود؛ و دیگری هم نمی تواند جلوی آن ظلم را بگیرد ولی می تواند بابت آن ظلم ناراحت شود و ناراحت می شود یا نمی شود و او هم به این طریق امتحان می شود. و ... .
3ـ سوال: خدا می خواهد بندگانش را امتحان کند، در این میان چرا یک کودک باید فدا شود؟
چنین کودکی از نظر افراد کور ـ که باطن هستی را نمی بینند ـ فدا می شود نه از نظر افراد بینا که ملکوت هستی را مشاهده می کنند. از نظر حقیقت بینان، چنین کودکی بابت شرکت در این امتحان، خیلی هم خوش به حالش می شود. لذا در آخرت آرزو می کند که ای کاش در دنیا، بیش از اینها زجر می کشید.
در کتابهای اعتقادی بابی مطرح نموده اند با عنوان « آلام و اعواض» یعنی « دردها و عوضها». در این باب می گوید: خداوند متعال در برابر رنجها و بیماریهایی که خود شخص مسبب اختیاری آنها نیست، عوض می دهد؛ یعنی آن محرومیّتی را که قوانین و سنن الهی بر شخص تحمیل نموده اند، به نوعی توسّط خداوند متعال جبران می شود؛ چرا که خداوند متعال جبّار می باشد؛ و جبّار یعنی جبران کننده و شکسته بند. شکسته بند، اگر چه موقع بستن شکستگی، موجب درد می شود ولی کارش به نفع فرد استخوان شکسته است. خلاصه آنکه خدا، جبّار (جبران کننده) است؛ حال این جبران خدا یا در همین دنیاست یا در آخرت؛ یعنی یا خدا در آخرت نعمتی به بنده ی رنج کشیده اش می دهد یا برخی گناهان او را می بخشد، یا در همین دنیا نعمتی به او می بخشد یا به او توفیق انجام اعمال خیری را عنایت می فرماید. در روایات نیز ذکر شده که خداوند متعال محرومیّتهای دنیایی را جبران خواهد نمود؛ مثلاً ذکر شده که در روز قیامت خداوند متعال از بندگان فقیر و رنج کشیده اش چنان تفقّدی می کند و چنان عنایتی به آنان می فرماید که آرزو می کنند ای کاش بیش از این متحمّل رنج شده بودند. بیمار نیز در حکم فقیر است؛ چون بیماری همان فقر سلامتی است. مظلومینی که در مظلوم شدن خود مقصّر نبوده اند هم در حکم فقیرند؛ چون فقر امنیّت دارند.
افزون بر بحث عوض گرفتن از خدا بابت شرکت در امتحان بندگان، شخص مظلوم، از ظالم نیز طلبکار است؛ که در آخرت، طلبش را می ستاند. این مطالبه به این صورت است که شخض مظلوم، به مقداری که ظلم دیده، گناهانش را بار فرد ظالم می کند. اگر حقّش ادا نشد، ثوابهای فرد ظالم را هم تصاحب می کند. اگر باز هم حقّش ادا نشد، آنگاه خدای عادل، از فضل خویش، آن مقدار به فرد مظلوم عطا می کند که جبران محرومیّت او بشود.
حال خودتان قضاوت بفرمایید؛ مدّتی اندک سختی کشیدن و در مقابلش، بی نهایت سال از نعمات بهشتی بهره بردن، آیا می ارزد یا نمی ارزد؟ احساسات کور چه جوابی می دهند و عقلهای نورانی چه جوابی می دهند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
عزیزان درسته تو این وضعیت پول حرف اول و میزنه و آدم باید تلاش داشته باشه
اما بعد از مرگمون نمی‌نویسند چقدر پول داشتیم و این پولا هیچ کمکی به دنیای آخرت نمی کنه.
میخوام بگم اینکه میگن همچی پول نیست یجورایی جمله ی درستیه،چون تو دنیای آخرت کارهامون وضعیت مارو مشخص می کنن نه پولامون.
نمیگم تلاش نکنین ولی چیز های دیگه هم هست که باید بهش توجه کرد مثل رفتارمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
کتاب خودت باش دختر رو بخونید
اگه حوصله ندارین،چکیده اش و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
امید؟
منشا امید چیه؟
چیه که حالمون خوب میشه؟
اونه که حالمون رو خوب میکنه کیه؟
خدا…
پس بخاطر خدا زنده بمون و فقط با اون باش
برات مهم باشه کاری نکنی ناراحت بشه ازت چون اون همیشه مراقبته عزیزم
از این به بعد بیشتر مراقب باش و فقط به خدا امید داشته باش
اگر کنکور نشد،دوباره شرکت کن
نخواستی یه مهارت یادبگیر،نمیدونم فقط دنیای آخرت رو بساز
چون از اون نمیتونی فرار کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
درک حساب و کتاب کارهای خدا برای انسان، درست مثل اینه که بخوای برای یه مورچه اینترنتو توضیح بدی.. حکمت و مصلحت خدا رو مغز انسان نمیتونه درک کنه، عین اون مورچه که تکنولوژی و اینترنت رو نمیتونه درک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اگه خدا یه چیزی رو از بنده ش بگیره، حتما یه چیز دیگه بهش میده، مصداق شعر خدا گر ز حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید همیشه بدون که خدا برات جبران میکنه و هرگز ازش شاکی نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
ًخدایی که میلیارد ها سال داره که خدایی می کنه؛ما که فقط چند سال هست داریم بندگی شو می کنیم...
چرا به او اعتماد نداریم؟
او میلیارد ها سال است خدای کائنات و همه عالم است.
به او اعتماد کنیم
مطمئن باشید زندگیمون بدون خدا همیشه یه چیزی کم خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
امام علی(ع)
ای انسان!اثباب رهایی تو در ۳ چیز است:
تحمل_تعقل_توکل
تحمل مصیبت و شدائد
در کنارش چاره اندیشی و تعقل
و در پایان سپردن به خداوند و توکل
این خصوصیاتی است که باید با جون و دل سعی کنیم در خودمون ایجاد کنیم و بعد از آنها نگهداری کنیم و نذاریم خدشه دار بشن
و یا اگر شدن،این دفعه محکم تر این دیوار رو بسازیم.
اگه دیوار خراب شد،ولش نکنیم
با بنای باقی مونده و تجربه های جدید میتونیم برای رشد خودمون و اطرافیانمون بهتر بسازیم و زندگی کنیم.
اول باید برای خودمون بعد برای دیگران.
اما اگر تنها هم بودیم طبق فرمایش امام علی:باید مراقب افکارمون باشیم!
افکار سمی خیلی راحت همه جا هستن
این افکار مثبت و شیرین است که کم پیدا می شوند و باید با جنگیدن با نفس خودمون سعی کنیم افکار مثبت و پیدا کنیم.
دوستون دارم هم وطنان عزیزم
از خدا میخوام بتونین هزاران دیوار محکم بسازین و اگر خراب هم شد دوباره بسازین.
همین ساختن و خراب شدن آدم ها رو بزرگ می کنه...
دوستون دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
اگه فکر می کنین اینجا جهنمه،اگر خودتون رو بکشین بازم میرین جهنم
پس چه فرقی داره؟
تازه جهنم اونجا بدتره و غیر قابل تصوره
پس بیاین اون دنیا رو جهنم نکنیم
اینکه چجوری وقتی با خدا باشین،نزدیک خدا بشین همه اینا براتون روشن میشه
حتما هم نباید نماز شب بخونین و اینا و...
اولش همین حرف زدن با اون،وقتی یهویی حالتون خوب میشه بخاطر همینه
خیلی وقتا اون باعث میشه کار بدی نکنیم
به شرطی که فراموشش نکنیم
گرچه حتی اگه فراموش هم بکنیم اون مارو که بنده شیم فراموش نمی کنه
باید هزاران چیز و یاد بگیریم
این زندگی واقعی ما نیست
زندگی واقعی ما همون جهنم و بهشتی هست که آدم ها تو این دنیا میان تا انتخاب کنن کجا میخوان برن
بیاین همگی با هم بهشت و انتخاب کنیم
خدا برای ما کافیه
او همیشه با ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
خواهش می کنم قبل از خودکشی کتاب های خوب رو بخونید!
مثل قرآن، اگه نمیتونین فقط ترجمه اش رو
بعدش برین پیش روانشناس،اگر گرون میگیرن،۱۲۳ زنگ بزنین
من و خیلی از آدم های دیگه دلمون نمیخواد مردم رو اینطوری ببینیم
و واقعا هر کاری لازم بشه می کنیم
البته من سنم خیلی کمه ولی وقتی بزرگ شدم قول میدم کنک کنم و این افکار و دور کنم
ولی شما هم همکاری کنین و از من به شما نصیحت
خدا انقدر آشکار و نزدیکه که از شدت این قضیه پنهان به نظر میرسه
اون تنها دوست واقعی تونه که هرجا کنارتون هست و به حرفاتون گوش میده
امتحانش کنین ضرر نداره،همچیو امتحان کنین..نماز..روزه..همه اشون تا جایی که طاقت دارین
نکه یهو ۱۰۰ رکعت نماز بخونین!همون دو رکعت دلی برای خدا آدم و آروم می کنه
بهترین دوای درده..هر دردی دعا و نماز و...اینا رو امتحان کنین به جای دارو
اینا مسکن های واقعیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
شیر هیچوقت خودکشی نمیکنه دوست عزیز ،شیر تا اخر میجنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
واقعا دل شیرمی خوادمن اگر نمی ترسیدم حتمااین کاررامی کردم واقعا از زندگی خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
مسخره بود.اصلا چه ربطی به عنوان مقاله داشت؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
اینا چیه آخه راه نشون جوونا ندبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
گزارش جالبی نبود.