ساری،

لافند بازی با طعم گل گاو زبان+ تصاویر

در سومین جشنواره گل و گاوزبان رامسر مراسم لافند بازی نیز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازساری، لافند بازی یا بند بازی از نمایش‌های سنتی و بومی مازندران در مناطق کوهستانی است که در مراسم و جشنواره های ملی و بومی برگزار می شود.

بیشتر در فصل تابستان در فاصله اوایل تیر تا اواخر مرداد ماه و همچنین در روزهای نوروز معمول بوده که در بازارهای هفتگی نیز تماشاگران زیادی را به خود جلب می‌کرد.

لافند بازی به شماره 1069در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است علاوه بر مازندران در گیلان نیز اجرا می شود و در آن لافند باز با اجرای حرکات روی طناب سعی می کند تعادل خود را نیز حفظ کند.

نقش های ایفاگر در این ورزش عبارت هستند از یک بند باز یا پهلوان و شیطانک که وردست پهلوان با سرناچی یا نقاره زن که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند.

پهلوان با ذکر دعا و حمد وثنا به درگاه خداوند و ذکر مناقب مولای متقیان بالای طناب می‌رود و با چوبی که به منظور حفظ تعادل خویش در دست می‌گیرد از روی طناب رد می‌شود و با اجرای حرکات مختلف نمایشی مردم و تماشاجگران را سرگرم می کند. در همین موقع شیطانک با حرکات خنده آور خود مردم را سرگرم می‌کند و نوازندگان سرنا و نقاره به نواختن آهنگ‌های محلی شاد و هیجان انگیز می پردازند.

لافند بازی در روستاهای غرب مازندران طرفداران فراوانی دارد و این مراسم در عید نوروز و اعیاد مختلف و عروسی در روستاهای استان اجرا می شود.

لافند بازی با طعم گل گاو زبان+ تصاویر


لافند بازی با طعم گل گاو زبان+ تصاویر


لافند بازی با طعم گل گاو زبان+ تصاویر


لافند بازی با طعم گل گاو زبان+ تصاویر


لافند بازی با طعم گل گاو زبان+ تصاویر

سومین جشنواره ملی گل گاوزبان رامسر روز گذشته با اجرای برنامه های متنوع و شاد با حضور مسئولین، گردشگران و اقشار مختلف مردم در روستای زیبای جنت رودبار رامسر برگزار شد.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی رامسر ۱۳۰ هکتار از زمین های این شهرستان زیرکشت گیاه دارویی گل گاوزبان قرار دارد.

سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ تن گیاهان داوریی خشک از این منطقه برداشت می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.