به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا زهرهوندی رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی کشور در نشست خبری که امروز در این سندیکا برگزار شد با بیان این مطلب افزود: تاکنون بالغ بر 1میلیون دستگاه آسانسور در کشور نصب شده که از این تعداد حدود 45 هزار دستگاه آن در سال گذشته نصب شده است.
وی گفت: طی سالهای اوج ساخت مسکن مهر سالانه حدود 75 هزار دستگاه آسانسور در کشور نصب می شد که با این کار، ایران بعد از چین، آمریکا و هند رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
زهرهوندی با اشاره به اینکه هم اکنون در 13 استان کشور شعبه سندیکای صنعت آسانسور و پله برقی داریم تصریح کرد: برای گسترش سندیکای این صنعت در استانهای مختلف تلاشهای زیادی انجام شده گفت: ظرف 25 روز آینده سندیکای این صنعت در استانهای آذربایجان غربی، لرستان و کرمانشاه ایجاد و شعبههای این بخش تا پایان امسال در 20 استان گسترش مییابد.
وی با بیان اینکه تعداد شرکتهای زیرمجموعه سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی 1300 شرکت مختلف و 5هزار شرکت حقوقی است اظهار داشت: در این صنعت تاکنون بیش از 60 هزار نفر اشتغال زایی به صورت مستقیم و 200 هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است.
زهرهوندی با اشاره به اینکه مالکین و سازندهها برای کاهش هزینهها به طور مستقیم قطعات آسانسور را خریداری کرده و با کمک نصاب کار نصب را انجام میدهند گفت: اکثر حوادث مربوط به آسانسور مربوط به آسانسورهای نصب شده غیرقانونی است و نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس سندیکای صنعت آسانسور و پله برقی کشور ادامه داد: آسانسورهای استاندارد با حوادث کمتری مواجه هستند.
وی از تدوین استراتژی صنعت آسانسور در کشور خبر داد و گفت: 99 درصد آسانسورهای اماکن اداری و عمومی که مورد کنترل و بازرسی سازمان استاندارد قرار گرفتهاند، غیر استاندارد هستند.
وی گفت: قفل در آسانسور، ضربه گیر، ترمز اضطراری و کنترل کننده سرعت از جمله قطعاتی هستند که باید استاندارد اجباری داشته باشند.
رئیس سندیکای صنعت آسانسور و پله برقی کشور با اشاره به اینکه آسانسورهای قدیمی باید استاندارد ادواری بگیرند افزود: آسانسورهای ساختمانهای اداری و دولتی بازرسی ادواری نمیشوند چرا که برای اجرایی شدن بازرسیهای ادواری و خدمات سرویس نگهداری قانون مشخصی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بعد از سال اول نصب آسانسور طبق دستورالعملهای بینالمللی بازبینی و سرویسدهی ماهیانه ضروری است افزود: در کشور ما نه تنها قانونی در این خصوص وجود ندارد بلکه برای اجرایی شدن چنین قانونی حتی زیرساختهای آن هم فراهم نشده است و همکاری مراکز دولتی نظیر شهرداریها، وزارت راه و شهرسازی، فرمانداریها را میطلبد.
زهرهوندی با اشاره به اینکه حدود 55 درصد آسانسورها از لحاظ ریالی، وارداتی است گفت: 80 درصد آسانسورهای عمومی تا 7 طبقه در داخل کشور تولید میشود و 60 درصد آسانسورهای 8 طبقه به بالا وارداتی است.
وی گفت: از 45 هزار دستگاه آسانسور نصب شده در سال گذشته موتور 13 هزار دستگاه در داخل کشور تولید شده و حدود 8 هزار دستگاه از 45 هزار دستگاه که سرعت ، ظرفیت و ارتفاع بالایی دارند و 20 درصد کل آسانسورها را شامل میشوند وارداتی است.
وی با بیان اینکه هیچ حمایتی از تولید کنندگان آسانسور صورت نمیگیرد و اکثر تولیدات آسانسور داخل کارگاهی است و باید کارخانهای شود افزود: موتورهای آسانسورهای داخل کشور به ترتیب از کشورهای ایتالیا، آلمان، چین و ترکیه و ریل آسانسورهای داخل کشور به ترتیب از کشورهای ایتالیا، چین، اسپانیا و ترکیه وارد میشود این در حالی است که در کابینسازی آسانسورها و درهای لولایی اتوماتیک در کشور خودکفا هستیم.
انتهای پیام /