آثاری از فرهنگ و هنر ایرانی و کشور‌های دیگر جهان روی بیلبورد‌های سطح شهر که محل همیشگی تبلیغات بوده‌اند امسال در دور دوم این طرح به نمایش گذاشته شده اند.

به گزارش حوزه تجسمی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هجومی از جنس هنر مدتی است هجمه تبلیغات را در گوشه و کنار شهر  هدف قرار داده و لابه لای این شلوغی ناتمام فرصتی را برای فراغت نگاه هایمان از همهمه همیشگی شهر را فراهم کرده است.

طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر که امسال دور دوم آن در حال اجرا است تا کنون توجه مخاطبان زیادی از هنرمندان و بازیگران گرفته تا مردم کوچه و بازار را به خود جلب کرده. به عنوان مثال مرضیه برومند با شجاعانه و خلاقانه خواندن اجرای این طرح از جانب شهرداری بیان کرد: این روزها دیگر از ماندن در ترافیک خسته نمی‌شوم.

از آن طرف مقامات و مسئولین فرهنگی هم در این رابطه بی تفاوت نماندند و هر کدام صحبت هایی را در این زمینه مطرح کردند، از جمله علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اظهار داشت: ویژگی ما ایرانیان در دنیا هنرمان است و خوب است که در فضاهای تبلیغاتی شهر نیز به این موضوع توجه کنیم. اینکه در کنار این فضاها در طول سال به تبلیغ کالای تجاری اختصاص دارد، خوب است که زمانی را به تبلیغ هنر اختصاص دهیم و آثار هنری را به جامعه عرضه کنیم.

 همچنین علی مراد خانی معاون هنری ارشاد هم این طور عنوان کرده است: بردن آثار نقاشی و تصاویر از موزه‌های هنری به خیابان‌های تهران و نصب روی بیلبوردها یکی از روش‌های موفقی است که می‌تواند حیات جامعه را در برداشته باشد بر همین اساس ما از استمرار این رویداد در وزارت ارشاد حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.
 
البته در کنار این حمایت ها گاه انتقاداتی هم  در خصوص نمایش آثار هنرمندان خارجی و کمتر دیده شدن کارهای اصیل ایرانی مطرح می شود، مثلا مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از اجرای طرح نگارخانه ای به وسعت شهر، گفت: این طرح فاقد توجیه فنی، اقتصادی و محتوایی است. جای نگارخانه کنار بزرگراه که خودروها با سرعت عبور می کنند و تنها چند ثانیه فرصت رویت آثار هنری را دارند، نیست. مکانی که دچار آلودگی صوتی و هواست جای مناسبی برای تجمع مردم و تماشای آثار هنری نیست و اعتراض فرهیختگان به این طرح به جاست.
 
علاوه بر این بهمن نامورمطق معاون صنایع دستی کشور نیز با انتقاد به این طرح این طور عنوان کرد: چرا هنرمندان صنایع دستی که هم هنرآفرین هستند و هم 2 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند نمی‌توانند سهمی در «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» داشته باشند اما همه بیلبوردها در اختیار نقاشی مدرن و هنرمندان اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است. شهرداری که ادعا می‌کند تنها به فعالیت‌های اجتماعی و خدمات شهری نمی‌پردازد بهتر است اهمیت بیشتری برای هنرمندان و صنایع دستی قائل باشد.
 
در همین راستا گروهی از هنرپژوهان و هنرجویان به سرپرستی حامد بیدی، مدرس دانشگاه‌های سوره و علم و فرهنگ کمپینی با بیش از 450 عضو را برای حمایت از این طرح راه انداخته اند. در این کمپین حدود 60 درصد از امضاکنندگان دانشجوی رشته‌های هنرهای تجسمی (نقاشی، گرافیک، عکاسی، تصویرسازی و...)، حدود 20 درصد از آنها دانشجوی رشته‌های هنرهای کاربردی (طراحی صنعتی، پارچه، چاپ، صنایع دستی و...) و مابقی از رشته‌های سینما و تئاتر، معماری و شهرسازی، و سایر گرایشات هنری بوده‌اند. مضاف بر این انجمن تصویرگران و نقاشان نیز طی بیانیه ای از اجرای این طرح حمایت کردند.

همه این حرف ها و اقدامات از مواردی بودند که در خصوص طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر مطرح شدند. نمایشگاه بزرگ شهری ای  که  موجب شده تا گالری ها و هنرمندان به جامعه و بین مردم بیایند تا به گونه ای جبرانی برای کمبود رفت و آمد‌ها به نگارخانه‌ها شوند.
 
گفتنی است؛ در این دوره بیش از 800 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در تمامی سازه‌های تبلیغاتی شهر تهران به نمایش گذاشته شده و  باید دید که در سال آینده این طرح چه طورو با چه تغیراتی برگزار می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار