مقاله‌های علمی در اروپا تا سال 2020 به طور رایگان در دسترس عام قرار خواهد گرفت

مقاله‌هایی که با هزینه دولتی در اروپا منتشر شده است احتمالا تا سال 2020 به طور رایگان در دسترس عمومی قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی: بنا به دستور کارلوس موداس، رئیس شورای علمی اتحادیه اروپا، مقاله‌هایی که با هزینه دولتی در اروپا منتشر شده است احتمالا تا سال 2020 به طور رایگان در دسترس عمومی قرار خواهد گرفت.

وزرای علوم، نوآوری، تجارت و صنعت اتحادیه اروپا هفته گذشته و بعد از دو روز مذاکره در بروکسل، مقر این اتحادیه، بر سر تاریخ به توافق دست یافتند. بنا بر این تصمیم، مقاله‌هایی که بودجه آنها از محل صندوق‌های دولتی و دولتی-خصوصی تامین می‌شود، به رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد. این اقدام همچنین بر کسب و کار بسیاری از مجله‌های علمی که مقاله‌های خود را با اخذ هزینه ثبت نام در اختیار افراد قرار می‌دهند، تاثیر به سزایی دارد.

وزرای اروپایی همچنین اعلام کردند، این مقاله‌ها باید در دسترس همه قرار گیرد، مگر اینکه دلایلی کاملا منطقی از جمله موارد امنیتی یا حق مالکیت فکری برای ارائه نشدن آنها وجود داشته باشد. همچنین به گزارش مجله ساینس، این تغییرات بخشی از پیشنهادهای گسترده برای قرار دادن یافته‌های علمی در دسترس تمام افراد است. دولت هلند که در حال حاضر ریاست شورای علمی اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به شدت از این طرح حمایت می‌کند.

اتحادیه دانشگاه‌های پژوهشی اروپا، این تصمیم را «پیشرفتی بزرگ به سوی نظام علوم آزاد» قلمداد کرده است. با وجود این، بسیاری از کارشناسان تحقق این طرح را تا سال 2020 غیرعملی می‌دانند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار