آیت الله آملی لاریجانی مطرح کرد؛

مشکل قوه قضاییه کمبود نیرو است/دولت راضی شده اما مجلس همکاری نمی کند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه در قوه قضائیه کمبود نیروی انسانی و تجهیزات احساس می‌شود، گفت: نیروی انسانی برای قوه قضائیه بسیار مهم است و برای تربیت نیروی کارآمد و با تقوا امکانات زیادی لازم است.

اقتدار،استقلال و کارآمدی لازمه دستگاه قضایی و قضات است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مشترک مدیران قضایی و اداری استان تهران که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: دستگاه قضایی بر حسب قانون اساسی دارای مسئولیت های خطیری است که از لحاظ شرعی نیز تمام این مسئولیت ها وجود دارد.

وی افزود: قاضی به لحاظ شرع دارای مسئولیت بسیار با اهمیتی است و باید به گونه ای باشد که اگر کسی رای قاضی را قبول نداشته باشد به آن عمل کند.

آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: در قانون اساسی علاوه برقاضی سطوح بالاتری وجود دارد ،مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری که بر فعالیت های ادارات نظارت دارند.

رئیس قوه قضائیه گفت: بحث  عدالت عمومی به قوه قضائیه سپرده شده است که به اهمیت بزرگی دایره اختیارات و مسئولیت دستگاه قضایی دلالت دارد که این مسئولیت‌ها بدون همکاری تمام مسئولان قوا امکان اجرا ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه قوه قضائیه علاوه بر اینکه باید دارای شاخصه عدالت باشد باید اقتدار، استقلال و کارآمدی خود را حفظ کند، گفت: زیرا اگر قاضی دارای اقتدار نباشد آرای صادره اجرایی نمی‌شود و یا اگر استقلال  نداشته باشد تحت نظر یمین و یسا قرار می‌گیرد.

وی افزود: هر کدام از این شاخصه‌های عدالت، استقلال و کارآمدی نیازمند مقدمه‌ای است، به عنوان مثال کارآمدی رای قضات باید عادلانه باشد که نیازمند دانش است و قاضی باید مجتهد باشد اما وضع فعلی قضات دستگاه قضایی از باب ضرورت است.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: قاضی باید به قوانین واقف باشد زیرا نظام ما مبتنی بر قانون است و قاضی در  رای خود باید عادل باشد زیرا عدالت شرطی است که جلوی لغزش را می‌گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: فراتر از این اوصاف دستگاه قضایی نیازمند مقدماتی است تا مراجعان را راضی نگه دارد و در این خصوص نمی‌توان جزیره‌ای عمل کرد و باید با دیگر نهادها وارد تعامل شد بدون آنکه استقلال دستگاه قضایی از بین برود؛ امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند این تعامل است اگر می‌خواهد به کارهای مردم رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه امروز بین دستگاه‌های مختلف اختلافی وجود ندارد، تصریح کرد: تنها از نظر منظر اختلافاتی وجود دارد که باید به آنها با دید واقعیت نگاه کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: واقعیت این است که دستگاه قضایی دارای مجموعه ای از برجستگی‌ها و نواقض است و در قانون اساسی وظایفی برای این دستگاه در نظر گرفته شده که برای پی بردن به نواقض باید کار دستگاه قضایی با این قوانین سنجیده شود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: فعالیت‌ها و تلاش‌های دستگاه قضایی از نظر منظر  بسیار مهم است و در بررسی‌ها مغفول مانده و ما باید ارزیابی از کارهای یک مدیر را با توجه به امکانات بسنجیم.

وی با اشاره به اینکه در قوه قضائیه کمبود نیروی انسانی و تجهیزات احساس می‌شود، تصریح کرد: نیروی انسانی  برای قوه قضائیه بسیار مهم است و برای تربیت نیروی کارآمد و با تقوا امکانات زیادی لازم است.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: در سال 88 برخی از مسئولان قضایی با کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی موافق نبودند اما در این شرایط چهار هزار نفر قاضی به این دستگاه اضافه شد و با این وجود هنوز کمبود نیروی انسانی احساس می‌شود و اگر این تدبیر در سال 88 انجام نمی‌شد، امروز دستگاه قضایی با بحران نیروی انسانی مواجه بود.

آیت الله آملی لاریجانی مطرح کرد: برای استخدام این تعداد قاضی مسیر دشواری برای قانع کردن مجلس و دولت طی کردیم و دولت با افزایش استخدام قضات موافق نبود زیرا کمبودها را نمی‌بیند.

وی افزود: در شعبات به دلیل حجم پرونده‌ها حدود 2 هزار 500 پرونده در سال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ارزیابی از زحمات مسئولان و کارمندان نباید در محاق کمبودها نادیده گرفته شود زیرا دستگاه قضایی 15 میلیون پرونده را در سال مورد بررسی قرار می‌دهد و باید مجموعه تلاش قضات در چارچوب محدودیت‌ها دیده شود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: امسال برای جذب قاضی در برنامه ششم تلاش‌های زیادی شد اما ما نمی‌دانیم برای محقق شدن آن باید با چه ابزاری جلو برویم تا حداقل جذب 4 هزار  قاضی در طی 5 سال در برنامه ششم توسعه منظور شود، البته این موضوع در هیئت دولت تصویب شد اما مجلس تعداد قضات  را کاهش داد.

وی افزود: در حال حاضر بودجه‌هایی که برای تامین نیازهای اولیه دستگاه  قضایی در نظر گرفته شده بود تامین نشده و پاداش پایان خدمت قضات پرداخت نشده است که این موضوع دستور دین نیست، چرا که در دین تاکید شده است، قاضی باید از نظر مالی تا حدودی تامین شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: در حال حاضر قضاتی وجود دارند که 40 سال در دیوان عدالت اداری در حال خدمت هستند و همچنان یک نگاه مغفولانه در دستگاه قضایی وجود دارد.

آیت الله آملی لاریجاین ادامه داد: سال گذشته بیش از 40 میلیون خدمت ثبتی در سازمان ثبت اسناد و اموال ارائه شد اما باید پرسید که وضع بودجه و ساختمان سازمان ثبت اسناد چگونه است.

وی افزود: در حال حاضر کار ساخت 16 مجتمع جدید و دادسرا در استان تهران آغاز شده است که امیدواریم طی یک یا دو سال آینده این 16 مجتمع به بهره برداری برسند.

رئیس قوه قضائیه در پایان تاکید کرد: اگر دستگاه قضایی سالم باشد کل کشور سالم خواهد ماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار