"مشهد" واژه مختصر مشهد الرضا و به معنی محل و مکان شهادت و نام شهری است که به مرکزیت مدفن امام رضا (ع) در سناباد شکل گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خراسان رضوی یکی ازاستان ها شمال شرقی ایران به مرکزیّت مشهد است.
مساحت این استان ۱۱۸٬۸۵۴ کیلومتر مربع بوده که از این نظر چهارمین استان بزرگ کشور است.
در آغاز قرن سوم در قسمتی از قدیمی‌ترین بخش مشهد کنونی، در قریه ای به نام سناباد واقع در حاشیه نوغان از ولایت توس، کاخ حمید بن قحطبه ( والی سابق خراسان ) در وسط باغی بزرگ و سرسبز واقع شده بود که در آن زمان به دلیل وجود مدفن هارون الرشید، خلیفه عباسی، به بقعه هارونیه شهرت داشت
.

درسال 203 هـ.ق. پیکر مطهر امام رضا (ع) در همان بقعه به خاک سپرده شد و این مکان مشهد الرضا نام گرفت.

در مشهد الرضا به غیر ازحرم مطهر رضوی، مکانها و تفرج گاههای بسیاری وجود دارد که بعضی از این مکانها طبیعتی ودل انگیز است.

پارك ملت

اين پارك كه در غرب مشهد و در ابتداي بلوار وكيل آباد واقع شده با وسعت تقريبي72 هكتار، بزرگترين و مهمترين بوستان در محدوده شهرستان مشهد است. پارك ملت داراي امكانات بهداشتي، مسجد، شهربازي، ميادين ورزشي، مجتمع فرهنگي هنري امام رضا، كتابخانه و استخر است. در نقاطی از پارک ملت پیکره بزرگان و اندیشمندان ایرانی نصب شده است.

مجموعه فرهنگي تفريحي كوهسنگي

كوهسنگي از جمله کهن ترین مشهورترين و زيباترين گردشگاه های مشهد است كه درانتهاي خيابان کوهسنگی مشهد قرار دارد. آبي كه از قنات موجود به اســتخر بزرگ كوهسـنگي ميرسد، گلكار ي ها و درختكاري هاي كوهسنگي را آبياري کرده و بر زيبايي آن مي افزايد. ميگويند حضرت رضا (ع) به هنگام عبوراز اين منطقه در جوار اين كوه توقف کرده و مردم آنجا را مورد تفقد قرار داده است. از سنگ اين كوه ظروف سنگي تهيه میشود كه شاخص صنايع دستي مشهد است. موزه بزرگ خراسان نيز در اين مكان احداث شده است. بازار هنــر و جبل النور «مدفن شهداي گمنام »از ديگر جلوه هاي ا ين مجموعه به شمار مي روند.

باغ ملي

این بوستان کوچک در یکی از خیابان های قدیمی مشهد موسوم به " ارگ "امام خمینی کنونی قرار دارد گویا در گذشته "ارگ شهر " در این مکان بوده آب قنات رکن آباد نیز از میان همین باغ عبور می کرده است. این بوستان در سال 1354 توسط مرحوم(حاج حسین ملک)به شهرداری مشهد واگذا شد. در این باغ علاوه بر گلکاری و گیاهان متنوع مجموعه ای برای بازی کودکان نیز وجود دارد. باغ ملی به دلیل قدمت آن یکی از اماکن خاطره انگیز مشهد محسوب می شود.

پارک جنگلی وكيل آباد

يكي ديگر از تفرج گاههاي قديمي شهر مشهد منطقه اي است بنام وكيل آباد كه در گذشته از املاك حاج حسين ملك بوده است. از مهمترين ويژگي هاي اين مكان وجود درختان سر به آسمان كشيده چنار و كاج است. امروزه با ايجاد معابر و محوطه سازي داخل مجموعه، پياده روها و چشم انداز ها، امکان استفاده از فضاي مطبوع آن فراهم شده است.

باغ وحش وكيل آباد

در جنوب غربي مشهد و هم جوار با پارك جنگلي وكيل آباد، باغ وحش وكيل آباد،تنها باغ وحش مشهد و خراسان رضوي قرار دارد. اين باغ وحش حيوانات گوشتخوار، علفخوار، آبزي، خزنده و پرندگان مختلف را در بر گرفته است.

طرقبه

طرقبه يكي ديگر از گردشگاه هاي بزرگ و طبيعي مشهد است كه از غرب به كوههاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود می شود. وجود چشمه سارها و درختان فراوان آن را از نقاط بسيار خوش آب و هوا و تفريحي مشهد ساخته است. اين منطقه ييلاقي داراي آب و هواي خنك و مطبوع است. در این منطقه صنایع دستی مانند سبدبافی و فراورده های چوبی و فرآورده های پوست و پشم به فروش می رسد . طرقبه دارای استراحتگاه ها و رستوران های متعدد ا ست.

شانديز

اين مكان يكي از نواحي ييلاقي است كه در فاصله 20 كيلومتري غرب مشهد واقع شده است. چشمه سارها و باغهاي فراوان، فضاي سرسبز و رودخانه، چشم انداز بي بديلي به اين منطقه بخشيده است. اين ناحيه يكي از نواحي عمده توليدات صنايع دستي و بومي نظير پوشاك چرمي و پوستي، اشياء چوبي و انواع بافته هاي بومي است. شانديز همچنين داراي رستورا نها، سفره خانه ها و اقامت گاههاي تفريحي متعددي است.

جاغرق

روستاي ييلاقي جاغرق در 21 كيلومتري شمال غرب مشهد و در فاصله 7 كيلومتري جنوب غربي طرقبه واقع شده است. جاغرق داراي آب و هواي معتـــدل كوهســتاني، با غهــاي ميــوه ودره هاي سرسبز و پر آب است. اين ناحيه اقامتگاههاي موقت و رستوران هايي براي استراحت و تفريح گردشگران دارد.

نغندر

روستاي نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله ي ده كيلومتري آن واقع شده است. اين روستای سرسبز و آباد با چشم اندازهاي طبيعي شگرف در دامنه هاي شمالي كوههاي بينالود قرار گرفته است. طبیعت زیبا و امکانات رفاهی فراوان زمینه آسایش گردشگران را فراهم آورده اند.

عنبران

روستاي عنبران در 26 كيلومتري مشهد و به فاصله يك كيلومتري طرقبه واقع شده است. مناظر سرسبز با علفهاي خودروي خوش بو باعث شده اين روستاي ييلاقي را عنبران بنامند. اين روستا داراي واحدهاي پذيرايي و رستورا نهاي متعدد و اقامتگا ههاي مناسب براي گردشگران می باشد.

منطقه نمونه سد چاليدره

این مكان در 18کیلومتری جنوب غربی مشهد در ابتدای جاده روستای نغندر واقع شده است . در حاشیه ی دریاچه مصنوعی آن،مجموعه گردشگری چالیدره قرار گرفته که گردشگران در آن به قایقرانی - ورزشهای آبی و ماهیگیری می پردازند همچنین این مجموعه دارای آلاچیق ، رستوران ، شهربازی و کافی شاپ است.

بنـد گلســتان

از جمله آثار تاريخي مشهد، سدي قديمي معروف به بند گلستان است كه در12 كيلومتري غرب مشهد و در حدود 2 كيلومتري طرقبه واقع شده است اين بند از آثار دوران صفوی است. دریاچه پشت بند مناظر زیبایی از طبیعت را به علاقه مندان و گردشگران ارائه می دهد که در محوطه آن نیز امکانات و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. در سالهای اخیر مرمت هایی در آن صورت گرفته است.

كنگ، ماسوله خراسان

روستاي كنگ در دامنه جنوبی كوه هاي بينالود و در 2 كيلومتري شمال غربي طرقبه واقع شده است. كنگ با داشتن چشم اندازهاي كوهستاني، چشمه سارها و معماری خاص بر دامنه كوهپايه هايي زيبا، همواره مورد علاقه كوهنوردان بوده است. معماري روستاي كنگ شباهت زيادي به معماري ماسوله دارد و بام هر خانه به عنوان حياط منزل بالاتر محسوب مي شود و کاربرد ستونهای چوبی عمودی در استقرار سقفها نقش زیادی ایفا می کنند. كنگ در لغت به دو معنی پرنده شكاري كوهستاني و دژ مستحكم بكار رفته است.

ادامه دارد...

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار