آبادان؛

رمالی را جدی بگیریم.

رمالی یک عارضه اجتماعی است که مبنای آن سوء استفاه از اعتقادات مردم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛قرآن یکی از گناهان کبیره را نومیدی ازرحمت خدا می داند زیرا انسان های ناامید، به سادگی تن به وسوسه های شیطانی می دهند و خود را به آتش دوزخ می سپارند، این درحالی است که مؤمنان، امید را روح خدا می دانند و این امید در همه ذرات وجودشان در جریان است.

 آیات قرآن در این خصوص می فرماید: نباید از خدا و روح الله مأیوس شوند، زیرا تنها کافران از روح الله مأیوس می شوند.این روزها متاسفانه پدیده رمالی و دعانویسی بسیار بین شهروندان رواج پیدا کرده و تعداد بسیار زیادی از زنان و دختران جوان جامعه برای حل مشکلات مختلف زندگی زناشویی، ازدواج، درمان های پزشکی، کاریابی، بستن زبان مادرشوهر و فامیل همسر به افرادی مراجعه می کنند که با ادعاهای واهی درمورد داشتن نیروهای غیرطبیعی به دنبال اخاذی از دیگران هستند.

متاسفانه خلاهای قانونی موجود راه را برای این افراد سودجو راحت تر کرده است؛ بر اساس تحقیقات صورت گرفته برای دستگیری مجرمانی هم چون رمالان ، خلأ قانونی وجود دارد و باید از آن ها شاکی خصوصی باشد تا برخورد مناسب صورت پذیرد. به طور کلی افراد رمال و دعانویس پنهانی این کار را انجام داده و ضمن اینکه آن ها در خانه هایی فعالیت می کنند که هیچ تابلو و نشانه ای در محل فعالیت شان ندارد، و لذا شناسایی آن ها کار بسیار دشواری است و قانون نیز تعریف جامع، کامل و واضحی از عمل مجرمانه طالع بینان و رمالان ندارد، مگر مواردی که عنوان کلاهبرداری یا شاکی خصوصی درخواست پیگیری داشته باشد.

 زینب دختر 25 ساله است که به دنبال یافتن همسر آینده اش به بیراه رفته و به یکی از این دعانویسان ساکن مینوشهر مراجعه کرده است

 وی دراین خصوص گفت: یک سال پیش یکی از دوستان با معرفی یک دعانویس  من را به مینوشهر برد تا بتوانم از این طریق یک همسر مناسب برای خود پیدا کنم.وی ادامه داد: از طرف خانواده و آشنایان بسیار تحت فشار بودم که چرا تا این سن ازدواج نکرده ام؛ من هم برای یافتن یک همسر مناسب حاضر شدم بیش از سه میلیون تومان در این راه خرج کنم.

زینب افزود: این فرد در هر مراجعه حضوری بیش از 500 هزار تومان از من طلب می کرد تا بتواند با نوشتن دعاهای مختلفف خواسته من را برآورده کند اما متاسفانه این اقدامات هم نتیجه نداشت.

یک روانشناس اجتماعی دراین خصوص گفت: بسیاری از شهروندان در طول زندگی خود ممکن است یک بار با این افراد برخورد داشته و متاسفانه مبالغی را برای حل مشکلات خود به رمالان و فال گیران داده باشند.

وی ادامه داد: استفاده از ادعیه و دعاهایی که در کتب دینی و اسلامی ما مسلمانان وجود دارد بلامانع بوده و اسلام و فقه های دینی نیز به معجزات و برکات دعا بسیار اشاره کرده اند و در واقع بلامانع است، ولی سحر و جادو جایز نیست.

این رونشناس ادامه داد: از تبعات روانی این پدیده می توان به از دست رفتن مبالغ هنگفت از درآمد خانواده ها اشاره کرد که به تبع آن فرد مال باخته انواع فشارهای روانی و استرس ها را برای بازگشت پول خود یا پنهان کردن این اتفاق از سایر اعضای خانواده متحمل می شود و به دنبال آن این تنش را به صورت بحث های مداوم وارد زندگی دیگر اعضای خانواده می کند.

وی در همین خصوص گفت: همچنین بسیاری از افراد جامعه به خاطر وحشت از نام بیماری روانی، برای درمان به افرادی مراجعه می کنند که هیچ علم و تخصصی در زمینه روانپزشکی و روان‌شناسی ندارند. این افراد در قالب دعانویس، رمال و فالگیر، از ساده اندیشی برخی افراد ‌‌‌نهایت بهره را برده و آن‌ها را سرکسیه می‌کنند بدون اینکه عایدی نصیب مشتری خود کرده باشند؛ مطالعات کشوری نشان می‌دهد حدود ۱۰ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور به این قبیل افراد مراجعه می‌کنند.

این رونشناس ادامه داد: از دیدگاه روانکاوی افکار و هیجانات علت بسیاری از رفتارهای انسانی است و در سبب‌شناسی اختلالات روانی به شناسایی افکار و هیجانات ناآشکار که مسبب اساسی اختلالات هستند، تاکید می‌کند. از این دیدگاه پنج سال اول زندگی از لحاظ رشد سالم شخصیت یا بروز اختلالات حائز اهمیت است.

وی با اشاره به راههای برون رفت از این پدیده گفت: باید ارگان های فرهنگی جامعه به همراه  رسانه ها سطح آگاهی مردم را نسبت به این قبیل افراد سودجو بالا برده و دستگاه های اجرایی و قضایی با پر کردن خلاهای قانونی، میانبرهای گریز این افراد را بسته و اجازه ندهند دامنه فعالیتشان گسترده شود؛ همچنین خانواده با شناخت مشکلات روانی و شخصیتی نزدیکانشان درمان های علمی و مراجعه به روانپزشکان و روانشناسان را انتخاب کنند.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان نسبت به رواج پدیده رمالی و دعانویسی هشدار داد و گفت: باید جلوی گسترش این پدیده شوم گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی  اظهار داشت: این پدیده به‌گونه‌ای رواج یافته است كه گاهی به اعمال خلاف شرع و اقدامات ضد عفت عمومی منجر می‌شود.

وی ادامه‌ داد:‌ ترویج افكار گروه‌های تكفیری و فرقه‌های ضاله و نوظهور، ترویج فساد و بی‌بند وباری، شكل‌گیری و توسعه برخی گروه‌های مجازی مخرب در شبكه‌های اجتماعی و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از عملكرد ضعیف دستگاه‌های فرهنگی است كه به تولید جرایم می‌انجامد.

وی افزود: بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی هنوز به صورت سنتی عمل می‌كنند در حالی‌كه برنامه‌ریزی و اقدامات فرهنگی باید باتوجه به پیشرفت تكنولوژی و به‌روز شدن وسایل ارتباط جمعی باشد.هم فكري مسئولین فرهنگی ، تحليل معرفتي آسیب های اجتماعی و شناخت پدیده های رمالی و طالع بینی و چگونگی رسوخ آن به خانواده ها نقش به سزایی در کاهش این پدیده دارد.

تجهیز شدن مربیان عقیدتی ، به علوم و فنون روز، و مطلع شدن از اخبار و اطلاعات فنی طالع بینان و رمالان، باعث می شود مربیان، با آگاهی بیشتر در کلاس های آموزشی تربیت  حاضر شوند و مخاطبین خود را نسبت به مکر شیادان و کلاهبرداران حیله گر اعم از رمال و دعانویس و طالع بین بصیرت افزایی نمایند.

همچنین به نظرمی رسد پخش اعترافات این مدعیان و فریب خوردگان ازاین جریان از رسانه ملی، یکی از بهترین شیوه های جلوگیری از سوء استفاده آن ها است زیرا بدون واسطه از آسیب های احتمالی آن آگاه می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.