قم؛

برگزاری آیین بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در قم

آیین بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی روز 11 خردادماه درقم برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، این مراسم از سوی ستاد گرامیداشت ارتحال امام خمینی و با حضور علما و فضلا و اقشار مختلف مردم سه شنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در مدرسه فیضیه قم ترتیب خواهد یافت.
گلباران بیت امام راحل به یاد مبارزات سیاسی ایشان، حضور اقشار مختلف مردم در مرقد امام راحل و تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذاری جمهوری اسلامی و برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی از سوی مسئولان برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی در نظر گرفته شده است.
امام خمینی در روز 30 شهریـور 1281 هجری شمسی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ایران در خانواده ای اهل علـم به دنیا آمد و پس از تحصیلات مقدماتی برای تحصیل علوم حوزوی عازم شهر مقدس قم شد.
ایشان طی سالهای طولانی در حوزه علمیه قـم به تدریـس چندیـن دوره فقه، اصـول، فلسفه و عرفان و اخـلاق اسـلامی در فیضیه، مسجـد اعظم، مسجـد محمـدیه، مـدرسه حـاج ملاصـادق، مسجد سلماسی همت گماشتند و در حـوزه علمیه نجف نیز قریب 14 سال در مسجـد شیخ اعظـم انصــــاری (ره) معارف اهل بـیت و فـقـه را در عالیترین سطـوح تدریـس و در این شهر که بـرای نخـستـیـن بار مبانـی نظری حکـومت اسلامـی را در سلسله درسهای ولایت فـقیه بازگـو کردند.
مـبارزات ایـشان از آغاز نـوجـوانـی آغـاز و سـیـر تکاملی آن به مـوازات تکـامـل ابـعاد روحی و عـلمی ایـشان از یکـسـو و اوضاع و احـوال سیاسـی و اجتماعی ایـران و جـوامع اسـلامـی از سـوی دیگـر در اشکـال مخـتـلف ادامـه یـافـت و در ســـال 41و1340 ماجرای انجمـنهای ایالـتی و ولایـتی فرصـتـی پـدیـد آورد تا ایـشان در رهبـریت قـیام و روحـانیـت ایـفای نقـش کنـند.
بـدیـن تـرتـیـب قـیـام سراسری روحانیت و ملت ایـران در 15 خـرداد سال 1342 با دو ویـژگـی برجستـه یعنی رهـبری واحد امام خمـیـنی و اسلامـی بـودن انگـیـزه ها و شعارها و هدفهـای قیام، سرآغـازی شـد بر فـصـل نـویـن مـبارزات مـلـت ایران که بـعدها تحت نام انقلاب اسلامی در جهان شناخـتـه و معرفـی شد.
نقـش حضرت امام در روشـن ساختـن اهداف واقعی رژیـم شـاه و گوشـزد کـردن رسالت خطیر علما و حـوزه های علمـیـه در ایـن شـرایـط بـسیـار مـوثـر وکارساز بـود. تلگرافـهـا و نامـه هـای سرگـشـاده اعـتـراض آمـیز علما به شاه و اسـد الـلـه علـم مـوجی از حـمایـت را در اقـشار مخـتلف مردم برانگیخت.
امام خمینی در عـصـر عاشـورای 13 خرداد سال 1342شمسی در مـدرسه فیضـیـه نطق تاریخـی خـویـش را که آغازی بر قیام 15خرداد بود ایراد کردند و سرانجام توسط رژیم دستگیر شدند.
ایشان طی مبارزاتی که انجام داده بودند توسط رژیم از ایران به ترکیه و بعد به عراق تبعید شدند، از این رو هرگز دست از مبارزات سیاسی برنداشتند و در نهایت روز12 بهمـن 1357 پـس از 14 سال دوری از وطـن وارد کشـور شـدند و در 22 بهمن ماه پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد.
سرانجام بنیانگذار جمهوری اسلامی در سیزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 به ملکوت اعلی پیوست.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار