رییس مرکز تحقیقات دیابت استان کرمانشاه گفت: تمام بیماران دیابتی پیش از روزه‌‎داری در ماه مبارک رمضان باید با پزشک خود مشورت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فاطمه رضوان مدنی گفت: توصیه می‌شود بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، دیابت بارداری و دیابت نوع دو که انسولین تزریق می‌کنند، از گرفتن روزه اجتناب کنند.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی که به عوارض پیشرفته دیابت مانند عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی و عروقی و فشار خون کنترل نشده مبتلا شده‌اند و نیز بیمارانی که سه ماه پیش از شروع ماه مبارک رمضان دو بار یا بیشتر دچار افت و یا افزایش شدید قند خون شده‌اند باید از گرفتن روزه در این ماه خودداری کنند.

رضوان مدنی گفت:به طور کلی میزان قند خون ناشتا در فرد دیابتی باید بین 90 تا 130 میلی گرم و دو ساعت بعد از مصرف غذا نباید بیش از 180 میلی گرم باشد.

وی افت قند خون را یکی از عوارض دیابت عنوان کرد و افزود: بیماران باید به علائم افت قندخون که عبارتند از عرق کردن، تپش قلب، سرگیجه، لرزش بدن، گرسنگی شدید، تاری دید، عدم تمرکز، تغییر خلق و نهایتا بیهوشی و کما آگاهی کامل داشته باشند.

وی هشدار داد: در صورت افت قند خون به کمتر از 70 میلی گرم باید و قند خون بالای 300 میلی‌گرم رسید باید به سرعت روزه‌داری متوقف شود.چنانچه بیماران دیابتی به هر علتی برای صرف سحری بیدار نشدند، بهتر است آن روز را روزه نگیرند.

رضوان مدنی در خصوص غذاهای مصرفی در وعده سحر بیماران دیابتی، گفت: به طور کلی غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده (نان یا برنج به مقدار کافی و لازم) به همراه مصرف کافی میوه و سبزیجات برای وعده سحر بیماران دیابتی ضروری است. شروع وعده افطار باید با مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده مانند یک عدد خرما همراه چای کمرنگ یا شیر ولرم و مقداری نان و سبزی و پنیر باشد.

این بیماران باید از مصرف بیش از حد گوشت، مواد غذایی شیرین و شور، ادویه‌جات و غذاهایی مثل کله پاچه و سیرابی و غذاهای چرب در وعده سحری اجتناب کنند.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.