معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : بازدیدهای میدانی نشان می دهد که پهنه دریاچه ارومیه در وضعیت خوب و رضایت بخشی قرار دارد اما برای احیای این دریاچه راه دراز و سختی در پیش داریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، معصومه ابتکار که در جریان سفر رییس جمهور و هیأت دولت به استان آذربایجانغربی ، از دریاچه ارومیه دیدن کرد ، با بیان این مطلب گفت : بازدیدهای میدانی نشاندهنده افزایش سطح آب دریاچه ارومیه است که گفته می شود نسبت به بدترین شرایط بیش از یک متر و نسبت به پارسال 56 سانتیمتر افزایش سطح تراز داشته است.

وی احیای دریاچه ارومیه را نیازمند برنامه ای بلند مدت دانست و افزود : این بحران در سالهای طولانی ایجاد شده و احیای این زیست بوم هم به زمان نیاز دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنها با اقدامات مکانیکی نمی توان این دریاچه را احیا کرد ، گفت : تغییر الگوی کشت ، استفاده از آبیاری نوین ، اصلاح شیوه مصرف آب و دادن حقابه دریاچه از راهکارهایی است که باید در این زمینه به آنها توجه شود.

وی در خصوص کانونهای گرد و غبار ایجاد شده در اطراف دریاچه ارومیه نیز گفت : کانونهای گرد و غبار در سواحل دریاچه ارومیه شناسایی و عملیات نهالکاری و مالچ پاشی در 480 هکتار از این اراضی اجرا شده است.

ابتکار اظهار داشت : تثبیت دو هزار هکتار از این بسترهای شنی هم ضروری است که باید مطالعه آنها در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است ؛ در ماههای اخیر با رهاسازی آب سدهای استان آذربایجان غربی ، اجرای طرح انتقال آب و برنامه های مصوب ستاد احیا ، بارشهای بهاره و استفاده از روشهای آبیاری نوین ، تراز دریاچه ارومیه به 1271.11 متر از سطح آبهای آزاد رسیده است.

کارشناسان بر این باورند که 15 سال زمان برای احیای این دریاچه لازم است که سه سال اول اجرای طرح دوره تثبیت آن محسوب می شود.

دولت روحانی با مصوب کردن 26 طرح ، احیای دریاچه ارومیه را آغاز کرده است.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.