تبریز؛

سالانه 20درصد محصول سیب زمینی کشور هدرمی رود

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: سالانه بیش از 5 میلیون تن تولید سیب زمینی در کشور داریم که متاسفانه آنگونه که باید از این محصول استراتژیک در جهت افزایش ارزش افزوده محصول خام تولیدی استفاده کنیم، موفق عمل نکردیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسین صفایی در آئین آغاز عملیات تجهیز و راه اندازی مجتمع تبدیلی تکمیلی سیب زمینی سراب با انتقاد از نگاه سنتی و مبتنی بر خام فروشی در عرصه تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور اظهارکرد: امروزه نزدیک 20درصد محصول تولیدی سیب زمینی کشور که چیزی در حدود1میلیون تن را شامل می شود هدررفت داریم که باید با تغییر نگاه و عملکردهایمان این ضایعات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل تعاون روستایی کشور با اشاره به ظرفیت های سازمان های تعاون روستایی در اقصی نقاط  ایران تصریح کرد: امکانات و ابزارهای این سازمان در کل کشور می تواند در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان عرصه اقتصادی قرارگیرد و با مشارکت فعال تعاونی ها و اتحادیه های تولیدی شاهد تبدیل محصولات خام به صنایع تبدیلی و فراوری شده باشیم.

این مقام مسئول درحوزه کشاورزی  با بیان اینکه  کمتر از 10درصد انبارهای نگهداری سیب زمینی در کشور استاندارد هستند یاداورشد: تغییر و اصلاح بذر سیب زمینی برای ارتقای کمی و کیفی محصول سیب زمینی ،استانداردسازی انبارها و تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی مهمترین اولویت برنامه ریزان برنامه توسعه ششم کشوری خواهد بود.

صفایی میزان ارزش افزوده محصول خام تولیدی در کشور را در مقایسه با دیگر کشورها رقم ناچیزی عنوان کرد و گفت: در حالی که درتعداد ی از کشورها میزان بهره وری اقتصادی یک واحد ارزش افزوده تولیدی به 13 واحد ارزش افزوده در اقتصاد منجر شده این رقم در ایران چیزی در حدود 2 تا 2.5 واحد ارزش افزوده می‌باشد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.