به گزارش خبرنگار
حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گالریها و نگارخانه ها همچنان میزبانی از انواع هنر را به عهده دارند. از جمله گالری «اثر» که آثاری از محمدحسین عماد را به نمایش گذاشته است.
این مجموعه که شامل کارهایی در قالب حجم از این هنرمند است تا بیست و یکم خرداد پذیرای بازدیدکنندگان و هنردوستان خواهد بود.
تالار آینه ها
گالری Ag هم نمایشگاهی با عنوان «تالار آینهها» را برگزار کرده است.
در این نمایشگاه آثاری از ترانه همامی در قالب چیدمان وجود دارد که در خصوص آن نوشته شده: گالری Ag با افتخار «تالار آینهها»، اثر چیدمان هنرمند ایرانی- آمریکایی، ترانه همامی را به نمایش می گذارد. این چیدمان چند بعدی، الهام گرفته از تالار آینه، سالن اجتماعات سنتی در ساختمان های تاریخی ایران است. همامی، تصاویر قدیمی آلبوم خانوادگی، آمیخته با الگوها و طرح های ایرانی، اسلامی و همچنین متون برگرفته از نامه های شخصی را به کار برده و آن ها را روی آینه چاپ کرده است. این تصاویر و کلمات، نمایانگر آمیزهای فرانسلی و فرافرهنگی از مدارک شخصی، عکس های خانوادگی و روایات ایرانیانی است که به کالیفرنیای شمالی مهاجرت کردند، افرادی که جابهجایی را تجربه کرده اند و خود را با شهر سانفرانسیسکو وفق داده اند.
روند تکامل این نمایشگاه حاصل چندین سال کار اجتماعی است که هنوز ادامه دارد. همامی طی چندین دوره کارگاه آموزشی و با همکاری بسیاری از سازمان ها و نویسندگان محلی ایرانی- آمریکایی از جمله پرسیس کریم، شهرنوش پارسی پور و زری طاهری، در جستجوی مسائلی همچون فقدان، حفاظت، جابه جایی و تعلق در تجربه تاریخی ایرانیان مهاجر است.
این چیدمان در ششمین دوسالانه شارجه در بهار ۱۳۸۲ در واکنش به بمباران بی رحمانه بغداد که آغاز گر جنگ در عراق بود و جابه جایی میلیون ها نفر را به دنبال داشت، به نمایش گذاشته شد.
ترانه هِمامی هنرمند ایرانی-آمریکایی ساکن سانفرانسیسکو، دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشگاه هنر کالیفرنیا در آمریکا است. وی تاکنون در نمایشگاه های متعدد گروهی و انفرادی در کشورهای مختلف همچون پروژه رُز عیسی در لندن، بنیاد هنری شارجه در دبی، مرکز هنری Yerba Buena در سانفرانسیسکو و بنیاد بغوسیان Villa Empain در بروکسل شرکت داشته است.آثار وی در موزه های معتبر دنیا از جمله موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و موزه بریتانیا نگه داری می شود. «تالار آینه ها» عنوان نمایشگاه انفرادی این هنرمند در گالری Ag است
.
گالری امکان
فرشد ملکی هنرمند تقاش کشورمان با آثارش به گالری امکان آمده است.
در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی و با عنوان بافت-توتم به نمایش گذاشته شده و درباره آن قید شده است: در نقاشیهای انتزاعی فرشید ملکی که بین سالهای 1350-1352 کار شدهاند و همان سالها در تالار قندریز به نمایش درآمدهاند، به خوبی میتوان ردپای بخش وسیعتری از تاریخ بصری و حتی اجتماعی ایران را دید. موضوع اصلی گفتگوها و بروشورهای تالار قندریز یعنی دلمشغولی نسبت به یافتن جایگاهی در تاریخ هنر و نیز کارکرد اجتماعی هنر و ساختن پلی برای ارتباط با جامعه، اولین چیزی است که با دیدن این آثار به یاد میآید. با اینحال این بدان معنی نیست که تناظری جزء به جزء میان نقاشیها و این گفتار غالب وجود دارد. همیشه میان کلمه و تصویر تنشی برقرار است و نگاهی تیزبین میتواند در این آثار بارقههایی رامناشدنی ببیند که در کارهای بعدی ملکی فعلیت مییابند.
گالری زیرزمین دستان
«جهان زیرین و اثرات ناشیه» عنوان نمایشگاهی است که در گالری زیرزمین دستان برگزار شده.
در این نمایشگاه آثاری در قالب چیدمان از دو هنرمند وجود دارد که برای بازدید از آن ها می توانید تا 22 خرداد به گالری مذکور مراجعه کنید.
سفر زمستانی از استودیو 51
استودیو ۵۱ کار خود را با همکاری بهار صمدی فیلمساز و نوید سلاجقه، هنرمند تجسمی و معمار، در سال ۱۳۹۴ آغاز کرد. درونمایه آثار این گروه بازیافت و باز به کارگیری تصویر، فیلم و یا متنهای اغلب مجهول الهویهای است که این دو پیدا میکنند. استودیو ۵۱ این متون و تصاویر را میگیرد و با فیلم، ویدیو و نقاشی یا در اجرا و اینستالیشن بازنویسی میکند و هر بار در مکان و زمانی دیگر با تبدیل آنها خردهروایتهایی بر میسازد.
این نمایشگاه تا 20 خرداد برقرار است.
له یا علیه
گالری پروژه های آران نیز با نمایشگاهی در قالب چیدمان، مجسمه و چاپ دستی را برپا کرده است.
یاشار آذرامدادیان هنرمند این مجموعه است که در توضیح آثارش نوشته شده: ا ین نمایشگاه گزیده ای است از پنج سال کار هنری مداوم بر روی مفاهیمی همچون هویت، مرز، جنگ روانی، مهاجرت و دشمن هراسی. هنرمند در این نمایشگاه سعی دارد با انتقال این مفاهیم به آثار خود و اضافه نمودن بعد کنایی، ارتباطی بی واسطه با مخاطبان برقرار کند و برداشت های خود از مهم ترین دغدغه های اجتماعی و سیاسی نسلی که خاستگاه فرهنگی دوگانه ی پیدا نموده، ارائه نماید
.
آثار این نمایشگاه مجموعه یکسان نیستند ولی به هم پیوسته و در ادامه یکدیگر هستند. انتخاب و ارائه آثار در تکنیک های مختلف چون مجسمه، ویدئو، چیدمان و چاپ، و تاکید هنرمند بر بهره بردن از رسانه های مختلف بعنوان قالبی برازنده برای استفاده از حداکثر امکانات و انتقال پیام هنرمند بوده
.
تا 21 خرداد برای بازدید از این مجموعه فرصت دارید.
پرنده ها و گل ها
گالری گلستان نمایشگاهی با عنوان پرنده ها و گل ها را برگزار کرده است.
در این نمایشگاه آثار ی در قالب مجسمه- زیورآلات از ریحانه راعی به نمایش گذاشته شده که در نوع خود کارهای نویی هستند.
برای دیدن این نمایشگاه می توانید تا 19 خرداد به گالری مذکور مراجعه کنید.
وقتی زنبور نیشت زد دراز بکش و فریاد بزن
این عنوان نمایشگاهی است که در گالری محسن همکف تا 19 خرداد جریان دارد.
امیر خجسته هنرمند این مجموعه است که درباره نمایشگاهش نوشته: مجموعهی پیش رو به نوعی اتمامی برای مجموعهی قبلی میباشد. این بار پرتره برای من تبدیل به محل وقوع حادثه شده است. پرترههایی که با عنصر مشترکی(خشونت) کنار هم قرار گرفتهاند. انتخاب این موضوع بی دلیل نیست. چرا که این موضوع با توجه به شرایط زندگی ما(چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ جغرافیایی) دور از واقعیت نمیباشد. موضوعی که به شخصه برای من عادی شده و آن را به عنوان عنصری همیشه حاضر پذیرفتهام و در واقع شاید بهترین راه برای لذت بردن از آن بازی کردن با آن باشد. برای من این بار شباهت ظاهری پرترهها در وهله دوم قرار گرفته است. در واقع زمینه قبلی که این پرترهها با خود به همراه دارند مسئله مهمتری است واین زمینه نسبت به. شناخت مخاطب از شخصیتها متغیر میباشد لیکن برخورد کلی در این مجموعه (در اینجا پرتره نگاری) نیست. بلکه چالش با مدیای نقاشی است که تبدیل به درگیری اصلی میشود. درنهایت این بار من به شیوه خود مدیوم نقاشی و ویژگیهای بنیادینش را به چالش می کشم و این چالش را در مسیری موضوعی پیش میبرم و برایش داستان میسازم.
دراز بکش و فریاد بزن! چرا که اکثر افراد بعد از تجربه نیش، هماهنگی کلامی و جسمی خود را از دست می دهند! آنها معتقدند اگر بخواهی بدوی، قطعا آسیب خواهی دید، بنابراین وفتی زنبور نیشتان زد فقط کافیست دراز بکشید و فریاد بزنید!
گزارش از: فاطمه شهدوست
انتهای پیام/